Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer

Datum Betreft

21 september 2010 kamervragen van het lid Jansen (SP) over de emissie-eisen voor bromfietsen

Uw kenmerk 2010Z11024

Geachte Voorzitter, Hierbij doe ik u toekomen de beantwoording van de vragen van het lid Jansen (SP) over de emissie-eisen voor bromfietsen (ingezonden 16 juli 2010). Vraag 1 Heeft u kennis genomen van de opmars1 van de scooter in Nederland? Antwoord Ja. Er is recent inderdaad sprake van een sterke groei van de verkoop van nieuwe brom- en snorfietsen, met name van het scootermodel. Vraag 2 Kunt u uiteenzetten hoeveel brommers en scooters bijdragen aan de luchtverontreiniging (NOx, fijnstof)? Kunt u hierin onderscheid maken tussen tweetakt, viertakt en elektrische motoren? Antwoord Het CBS2 berekent de bijdrage van de bromfietsen (inclusief snorfietsen, gewone brommers, scooters, brombakfietsen en brommobielen) in het jaar 2008 (meest recente gegevens) als volgt: Bijdrage Koolmonoxide (CO): Koolwaterstoffen (VOS): Stikstofoxiden (NO x): Fijn stof uitlaat (PM10): 9,1 Kton 5,63 Kton 0,05 Kton 0,04 Kton Aandeel in totale emissie wegverkeer 2,7 % 14,0 % 0,043 % 0,76 %

1 2

RAI Voorrang, 14 juli 2010 CBS Statline

Pagina 1 van 5



Alleen de uitstoot van VOS is op nationale schaal relevant. Voor VOS kent Nederland geen beleidstekort (op grond van de EU-richtlijn met nationale emissieplafonds voor bepaalde stoffen). Voor de belangrijkste Nederlandse probleemstoffen, NOx, fijn stof en CO2, is de bijdrage van de bromfietsen op nationale schaal erg gering. Lokaal en in het stedelijk gebied kan het aandeel van de emissies door bromfietsen hoger zijn vanwege de hogere aandelen van de bromfietsen in de in die gebieden gereden kilometers. TNO3 schat de bijdrage van de bromfietsen aan het verkeersaandeel van fijn stof en van NO x in de lokale concentraties fijn stof en NO 2 op maximaal enkele procenten. Het is niet mogelijk bij de luchtverontreiniging door bromfietsen een onderscheid te maken naar tweetakt, viertakt en elektrisch omdat deze gegevens niet zijn geregistreerd. Het is overigens niet zo dat tweetaktbromfietsen in alle gevallen vuiler zijn dan viertakt brommers. Dit is afhankelijk van de wijze van brandstoftoediening (carburateur of directe inspuiting), van de wijze van dosering van de smeerolie (mengsmering of slimme aparte olie -injectie), en van de eventuele uitrusting met een oxidatiekatalysator of andere systemen om de uitstoot te verlagen. De uitstoot van uitlaatgassen van elektrische brom- en snorfietsen is, afgezien van de eventuele uitstoot bij de productie van de gebruikte elektriciteit, uiteraard nul. Vraag 3 Hoe hoog zijn de huidige emissie -eisen voor personenauto's, voor motoren/motorscooters en voor brommers/brommerscooters? Antwoord Vergelijking normstelling tweewielers en auto's. personenauto4 mg/km uitstoot koolmonoxide (CO) koolwaterstoffen (HC) stikstofoxiden (NOx) HC + NOx fijn stof (PM) benzine 1000 1000 100 60 5 diesel 500 180 230 5 motorfietsen 4 150 cc 2000 300 150 bromfietsen 4

Directoraat -Generaal Milieubeheer Directie Klimaat en Luchtkwaliteit Mobiliteit en Verkeersemissies Datum 21 september 2010 Kenmerk DGM/K&L2010023339

benzine diesel5 6000 3000 1200 -

3 4 5

TNO -rapport MON-RPT-033-DTS-2009-00524 Dit zijn de thans voor nieuwe voertuigen geldende Europese toelatingseisen Diesel komt in de praktijk alleen voor bij 4-wielige "brommobielen".

Pagina 2 van 5