Warchild
De beste onderzoekers zijn kinderen zelf
21 september 2010 - Lotte Claessens
Het afgelopen jaar hebben we onderzoek gedaan naar de effectiviteit
van ons I DEAL programma. Kinderen in Oeganda evalueerden dit programma
zelf. Een interview met War Child's Lotte Claessens over de resultaten.
Hoe ging het onderzoek naar I DEAL in z'n werk?
I DEAL is een door War Child ontwikkelde sociale vaardigheidstraining
voor groepen kinderen en jongeren in naoorlogse gebieden, met als doel
hun psychosociaal welzijn te versterken.
In wekelijkse workshops staan muziek, dans, drama en spel centraal,
waarin thema's als emoties, relaties met leeftijdsgenootjes, relaties
met volwassenen, en conflict en vrede ter sprake komen.
Lees meer over I DEAL op www.warchildlearning.org
'500 kinderen tussen de 11 en 15 jaar hebben meegedaan. Aan het begin
vragen we wat ze willen bereiken met I DEAL (zie kader voor meer
informatie). Later beoordelen ze zelf of ze hun doel hebben behaald. Ze
brengen in kaart welke veranderingen ze hebben ervaren. En drie maanden
later beoordelen ze of die effecten nog steeds zichtbaar zijn.'
Wat kwam er uit het onderzoek naar voren?
'Alleen al het feit dat ze gevraagd wordt naar hun mening, geeft een
enorme boost. Het is fantastisch om te zien dat kinderen echt duidelijk
voor zichzelf een doel kunnen stellen. Het blijkt dat het merendeel hun
doel ook daadwerkelijk bereikt. We hebben specifiek gekeken welke I
DEAL modules daarbij geholpen hebben. Veel kinderen willen graag de
relatie met hun leeftijdsgenootjes of hun ouders verbeteren, de I DEAL
modules `relaties met volwassenen', `relaties met leeftijdsgenootjes'
en `emoties' hebben daadwerkelijk bijdragen aan het behalen van deze
doelen.'
De resultaten van het onderzoek:
o 54% van de kinderen geeft aan zijn/haar doel behaald te hebben, 41%
zegt bijna, 4% zegt zijn/haar doel niet behaald te hebben;
o 76% van de kinderen geeft aan dat relaties met leeftijdsgenoten sterk
zijn verbeterd, 71% dat relaties met ouders zijn verbeterd;
o 68% van de kinderen vindt dat de relatie met hun leraar verbeterd is.
Hoe ziet dat er in de praktijk uit?
'Vroeger stonden kinderen bijvoorbeeld met hun hand voor hun mond te
murmelen, als ze wat voor de klas moesten vertellen. Nu zie je ze dat
ze vol vertrouwen voor een groep staan. Ook vinden ze dat hun relatie
met hun ouders is verbeterd. Voor het slapen gaan, nemen hun ouders de
dag even door met ze. Kinderen zeggen dat ze nu beter kunnen
samenwerken en elkaar meer vertrouwen. Daardoor is er bijvoorbeeld
minder vaak ruzie.'
Wat zijn de vervolgstappen?
'We willen de kindvriendelijke meetmethode ook inzetten in Sierra
Leone, de bezette Palestijnse gebieden en Colombia. En in Noord-Oeganda
gaan we ouders nu ook betrekken bij onderzoek.'