Warchild


De beste onderzoekers zijn kinderen zelf

21 september 2010 - Lotte Claessens

Het afgelopen jaar hebben we onderzoek gedaan naar de effectiviteit van ons I DEAL programma. Kinderen in Oeganda evalueerden dit programma zelf. Een interview met War Child's Lotte Claessens over de resultaten.

Hoe ging het onderzoek naar I DEAL in z'n werk?

I DEAL is een door War Child ontwikkelde sociale vaardigheidstraining voor groepen kinderen en jongeren in naoorlogse gebieden, met als doel hun psychosociaal welzijn te versterken.

In wekelijkse workshops staan muziek, dans, drama en spel centraal, waarin thema's als emoties, relaties met leeftijdsgenootjes, relaties met volwassenen, en conflict en vrede ter sprake komen.

Lees meer over I DEAL op www.warchildlearning.org

'500 kinderen tussen de 11 en 15 jaar hebben meegedaan. Aan het begin vragen we wat ze willen bereiken met I DEAL (zie kader voor meer informatie). Later beoordelen ze zelf of ze hun doel hebben behaald. Ze brengen in kaart welke veranderingen ze hebben ervaren. En drie maanden later beoordelen ze of die effecten nog steeds zichtbaar zijn.'

Wat kwam er uit het onderzoek naar voren?

'Alleen al het feit dat ze gevraagd wordt naar hun mening, geeft een enorme boost. Het is fantastisch om te zien dat kinderen echt duidelijk voor zichzelf een doel kunnen stellen. Het blijkt dat het merendeel hun doel ook daadwerkelijk bereikt. We hebben specifiek gekeken welke I DEAL modules daarbij geholpen hebben. Veel kinderen willen graag de relatie met hun leeftijdsgenootjes of hun ouders verbeteren, de I DEAL modules `relaties met volwassenen', `relaties met leeftijdsgenootjes' en `emoties' hebben daadwerkelijk bijdragen aan het behalen van deze doelen.'

De resultaten van het onderzoek:

o 54% van de kinderen geeft aan zijn/haar doel behaald te hebben, 41% zegt bijna, 4% zegt zijn/haar doel niet behaald te hebben;

o 76% van de kinderen geeft aan dat relaties met leeftijdsgenoten sterk zijn verbeterd, 71% dat relaties met ouders zijn verbeterd;

o 68% van de kinderen vindt dat de relatie met hun leraar verbeterd is.

Hoe ziet dat er in de praktijk uit?

'Vroeger stonden kinderen bijvoorbeeld met hun hand voor hun mond te murmelen, als ze wat voor de klas moesten vertellen. Nu zie je ze dat ze vol vertrouwen voor een groep staan. Ook vinden ze dat hun relatie met hun ouders is verbeterd. Voor het slapen gaan, nemen hun ouders de dag even door met ze. Kinderen zeggen dat ze nu beter kunnen samenwerken en elkaar meer vertrouwen. Daardoor is er bijvoorbeeld minder vaak ruzie.'

Wat zijn de vervolgstappen?

'We willen de kindvriendelijke meetmethode ook inzetten in Sierra Leone, de bezette Palestijnse gebieden en Colombia. En in Noord-Oeganda gaan we ouders nu ook betrekken bij onderzoek.'