150 kinderen testen speelgoed

12/09/2010 10:47

FUN BELGIUM NV

* Fun organiseert voor de tweede keer de Fun Awards

* Kinderen en hun ouders beoordelen speelgoed en kennen speelgoedprijs toe

* 8 prijzen worden toegekend in evenveel categorieën

Brugge - Voor het tweede jaar op rij organiseert Fun de Fun Awards. Het bijzondere aan deze speelgoedprijzen is, dat ze niet gekozen worden door een jury die belangen heeft in de branche, maar door een échte vakjury van 150 kinderen en hun ouders. Fun nodigde zo'n 50 gezinnen uit om op zaterdag 11 september speelgoed te testen in het Boudewijn Seapark in Brugge. De winnaars van de Fun Awards worden bekend gemaakt op dinsdag 21 september in Brussel.

De consument beslist

"Speelgoed kan maar goed beoordeeld worden door diegenen die er dagelijks mee spelen en dat zijn kinderen en hun ouders", aldus Bart Coeman, voorzitter van Fun. "Wij vinden bij Fun dat het niet kan dat commerciële motieven meespelen om een speelgoedprijs toe te kennen. Bij de eerste editie van de Fun Awards vorig jaar, hebben we positieve reacties gekregen uit de sector en van onze klanten. Er is duidelijk nood aan een objectieve speelgoedprijs. Als inkoper reis ik de wereld rond op zoek naar speelgoed en daarbij heb je oog voor kwaliteit, veiligheid, duurzaamheid en speelwaarde. Maar het zijn de kinderen en hun ouders die het eindoordeel vellen."

8 categorieën, 8 winnaars

De kinderen en hun ouders testten 36 verschillende stukken speelgoed. Fun heeft leveranciers en fabrikanten uitgenodigd een selectie te maken uit hun assortiment om deel te nemen aan de verkiezing. Er was speelgoed van bekende fabrikanten als Clementoni, Mattel, V-tech, Nintendo, Microsoft, PlayStation, Lego, Playmobil, Hasbro, Asmodée, 999 Games, Studio 100, Silverlit, Ravensburger, Smart, Bandai, MGA Entertainment, Upper Deck, Stadlbaurer, Smoby en Sablon. Zo waren er onder meer de nieuwste trein van Lego, de Paper Jamz gitaar van Wowwee en de Vlaamse primeur van de Microsoft Kinect.

Het geselecteerde speelgoed werd opgedeeld in 8 categorieën: Babyspeelgoed (0-3 jaar), Jongensspeelgoed (3-6 jaar), Jongensspeelgoed (7-12 jaar), Meisjesspeelgoed (3-6 jaar), Meisjesspeelgoed (7-12 jaar), Gezelschapsspellen (tot 6 jaar), Gezelschapsspellen (vanaf 6 jaar) en Multimedia (vanaf 3 jaar). Per categorie wordt er één Award toegekend.

Testen is spelen

Fun neemt de evaluatie van het speelgoed zeer ernstig. Daarom werden op zaterdag 11 september een vijftigtal gezinnen uitgenodigd naar het Boudewijn Seapark in Brugge om er alle speelgoed te testen. Gedurende twee en een half uur mogen de kinderen en hun ouders het speelgoed testen, ermee spelen, eraan voelen, het uit elkaar halen, - en het vervolgens beoordelen. Kinderen krijgen maar één vraag: 'vind je dit leuk speelgoed?' Met een cijfer van 1 tot 5 geven ze aan hoe leuk ze het vinden. De ouders beoordelen het speelgoed op speelwaarde, vormgeving (kleur, materiaal, duurzaamheid), originaliteit/vernieuwing en prijs-kwaliteitverhouding.

Alle punten worden samengeteld en van beiden wordt het gemiddelde genomen. De beoordeling van kinderen en van de ouders weegt even zwaar op het eindresultaat. Zo geven ouders en kinderen hun mening over het speelgoed dat dit najaar in de winkelrekken ligt.

"Het is niet altijd gemakkelijk om speelgoed te kiezen. "Ouders, grootouders, familie en kennissen staan vaak met de handen in het haar. De Fun Awards zijn een leidraad bij de keuze van leuk speelgoed. Immers, andere consumenten hebben het speelgoed getest en beoordeeld", besluit Bart Coeman.

De winnaars van de Fun Awards worden bekend gemaakt op een persconferentie op dinsdag 21 september in Brussel.

*****

Over FUN

Fun brengt vernieuwing in het segment van de vrijetijdsbesteding voor kinderen, jongeren én volwassenen met een ruim assortiment speelgoed, babyartikelen, multimedia, tuinmeubelen en zomerartikelen, school en seizoensproducten waaronder Halloween en Kerstdecoratie.

In de Fun winkels zijn de herkenbare shop-in-the-shop concepten terug te vinden: Disney Plaza, PlopsaShop, Standaard Bookshop, Vivabox en Mexx-shop.

Fun werd opgericht door de familie Coeman en groeide via een snelle expansie en een partnership met de beursgenoteerde investeringsgroep Mitiska uit tot één van de grootste winkelketens in de markt van de vrijetijdsbesteding.

Fun telt momenteel 31 vestigingen en plant elk jaar 2 tot 3 bijkomende winkels te openen. De winkels hebben een gemiddelde oppervlakte van 2.000m². Fun stelt meer dan 400 mensen tewerk. Fun realiseert een jaaromzet van 80 miljoen euro.

Fun, daar begint de pret.