Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Lelystad, dinsdag 14 september

Replica beroemd Russisch fregat Shtandart meert aan naast Batavia Uniek bezoek vlaggenschip Tsaar Peter de Grote aan 'oude bekende' Bataviawerf

Lelystad ­ Van 21 september tot 10 oktober en in de herfstvakantie van 23 tot 31 oktober a.s. zal een replica van het historische Russische fregat Shtandart op de Bataviawerf in Lelystad aanmeren naast het VOC-schip Batavia. "Twee prachtige replica's van zulke imposante en in de maritieme geschiedenis belangrijke schepen, zij aan zij, in onze haven. Dat is een uniek gezicht. En bovendien een bijzonder weerzien tussen oude, verre vrienden", aldus Aryan Klein, hoofd Bouw van de werf. De Shtandart, onlangs als 'Tall Ship' deelnemer aan Sail Amsterdam 2010, is als scheepsbouw- en werkervaringsproject geïnspireerd op de authentieke reconstructie van de Batavia. Initiatiefnemer en kapitein Vladimir Martous liep begin jaren negentig zelf stage op de Bataviawerf. Dit naar goed Russisch gebruik, in navolging van Tsaar Peter de Grote, die zich ook ooit in Nederland tot scheepstimmerman liet scholen.

Kennismaking met nieuwe culturen
In 1703 bouwde Tsaar Peter de Grote naar eigen ontwerp en technische tekeningen in slechts vijf maanden zijn eerste schip, de 'Shtandart'; het vlaggenschip van de nieuwe Russische Marine. 300 jaar later werd in St. Petersburg door Vladimir Martous de kiel gelegd voor de reconstructie van het fregat waar Peter de Grote zo veel om gaf. Na 5 jaar hard werken met een bouwploeg van ruim 40 personen is de replica in 1999 in het bijzijn van 40.000 toeschouwers te water gelaten. Volgens de traditie van de 18e eeuw is het schip rijkelijk gedecoreerd met prachtig beeldsnijwerk. De Shtandart stelt als non-profit project jonge mensen in de gelegenheid leidinggevende vaardigheiden te ontwikkelen aan boord van het schip, kennis te maken met nieuwe culturen en op te treden als jonge ambassadeurs van Rusland. Precies zoals Peter de Grote het 3 eeuwen terug al voor ogen had.

'After Sail'
De Shtandart was op Sail Amsterdam 2010 wel aanwezig, maar niet toegankelijk voor het publiek. Van 21 september tot 10 oktober en in de herfstvakantie van 23 tot 31 oktober a.s. vormt de Bataviawerf het decor van een 'After Sail' en is de Shtandart gratis toegankelijk voor bezoekers van de werf.

De Bataviawerf is bekend vanwege de bouw van het VOC-schip Batavia. Daarnaast werken scheepstimmerlieden in opleiding onder begeleiding van leermeesters momenteel aan een nieuw bouwproject: de replica van het admiraalsschip 'De 7 Provinciën' uit 1665; het meest roemruchte schip uit de Nederlandse maritieme geschiedenis, dat onder leiding van Michiel de Ruyter vele zeeslagen won.

Kijk voor meer informatie op: www.bataviawerf.nl en www.shtandart.com. Bataviawerf
Oostvaardersdijk 01-09 (navigatie: Bataviaplein)
8242 PA Lelystad

Het waar gebeurde verhaal van de Batavia
De oorspronkelijke Batavia is het grootste en meest prestigieuze VOC-schip van haar tijd. Gebouwd in 9 maanden is het eind oktober 1628 klaar voor vertrek... In de vroege morgen van 4 juni 1629 loopt de Batavia op haar eerste reis naar 'de Oost' op een rif voor de Australische kust. De opvarenden wisten zich te redden naar nabijgelegen zandeilandjes. Terwijl opperkoopman Pelsaert met de enige sloep koers zet naar Java om hulp te halen, begint de ellende. Onderkoopman Cornelisz begon onder de overlevenden een schrikbewind. Bij terugkeer trof Pelsaert een slachting aan. Slechts 77 van de 344 opvarenden konden het navertellen. De stranding werd een menselijk drama met moord, verraad en muiterij. Wij weten ervan omdat tijdens de 17e eeuw het verhaal al op schrift werd gesteld en verspreid. In de jaren na 1970 is het wrak ontdekt, geborgen en geconserveerd in Australische musea.

Hier in Nederland herinnert de nauwgezette reconstructie van het schip op de Bataviawerf in Lelystad nog aan het spannende maar helaas waar gebeurde verhaal... De Batavia is meer dan 55 meter lang en geheel gebouwd van originele materialen. Het schip is na een bouwperiode van tien jaar in 1995 door HM Koningin Beatrix gedoopt en daarna te water gelaten en ligt sindsdien aan de steiger bij de Bataviawerf. Dit inmiddels wereldberoemde schip is het hele jaar door te bezoeken; ronddwalen over de dekken, tussen de kanonnen en je even terugwanen in de 17e eeuw, dat kan op de Batavia zowel individueel als met een rondleiding. Daarnaast zijn er diverse ambachtelijke werkplaatsen op de werf, zoals de Tuigerij, Beeldsnijderij en de Werfsmederij waar ambachten uit de VOC-tijd herleven. Momenteel wordt er door de scheepstimmerlieden gebouwd aan De 7 Provinciën, het 17e-eeuwse oorlogsschip waarmee admiraal Michiel de Ruyter diverse zeeslagen heeft gew onnen.

De Bataviawerf is een stichting zonder winstoogmerk; officieel aangemerkt als 'Goede Doelen Organisatie'.