Ouders en kinderen hebben geoordeeld: de winnaars van de Fun Awards

21/09/2010 13:30

FUN BELGIUM NV

Brussel - Voor de tweede keer op rij reikt vrijetijdsketen Fun zijn eigen speelgoedprijzen uit, de Fun Awards. De beoordeling van het speelgoed gebeurde door een echte vakjury, namelijk kinderen en hun ouders. 50 gezinnen testten het speelgoed op zaterdag 11 september in het Boudewijn Seapark.

Dat leverde de volgende winnaars op:

* Categorie Baby 0-3 jaar: De Sprekende Kassa van Clementoni

* Categorie Meisjesspeelgoed 3-6 jaar: Openluchtzwembad met glijbaan van Playmobil

* Categorie Jongensspeelgoed 3-6 jaar: Bakugan 7-in-1 Maxus Dragonoid van Upper Deck

* Categorie Meisjesspeelgoed 7-12 jaar: Anti-Virus van Smart

* Categorie Jongensspeelgoed 7-12 jaar: XTR Racing RC Transformer van Silverlit

* Categorie Gezelschapsspellen tot 6 jaar: Krok Slok-op van Hasbro

* Categorie Gezelschapsspellen vanaf 6 jaar: Minotaurus van Lego

* Categorie Multimedia vanaf 4 jaar: Kinect van Microsoft

Oordeel niet voorspelbaar

Door de beoordeling van het speelgoed over te laten aan kinderen en hun ouders, zie je vaak verrassende resultaten. "Als inkoper ben je dagelijks met speelgoed bezig, maar je bekijkt het artikel op een andere manier. Het is verrijkend om de mening van kinderen en ouders te horen", zegt Bart Coeman, voorzitter van Fun.

Op zaterdag 11 september hebben 150 kinderen en hun ouders 36 stukken speelgoed getest, gewikt en gewogen. Kinderen oordeelden of ze het speelgoed leuk vonden, met een score van 1 tot 5. De ouders beoordeelden zaken als speelwaarde, vormgeving en duurzaamheid, originaliteit en de prijs/kwaliteitverhouding. De punten van kinderen en ouders werden tot gemiddelden herleid en wegen allebei voor 50 % in het eindresultaat.

"Kinderen en hun ouders zijn de enige rechtmatige jury voor speelgoed. Door de consument het laatste woord te geven, mogen we stellen dat de Fun Awards 100 % neutraal zijn," zegt Bart Coeman. "We zien dan ook soms resultaten die we helemaal anders ingeschat hadden."

Opvallend is dat ouders echt wel oog hebben voor de kwaliteit van het speelgoed. Sommige spullen worden afgekeurd wegens te duur, maar ook criteria als te moeilijk, niet aantrekkelijk of niet geschikt voor de doelgroep wegen door.

"De mening van ouders en kinderen komen vaak goed overeen, soms liggen ze ook mijlenver uiteen. Kinderen laten zich leiden door hun emoties, terwijl ouders toch echt wel oog hebben voor de kwaliteit en de prijs. Als iets er minder stevig uitziet, dan haken veel ouders af. Anderzijds schrikt ook een hoge prijs af. Merken als Lego en Playmobil hebben een zeer kwalitatief imago, maar ze kampen vaak met hoge prijzen. Sommige ouders vinden dat te duur, anderen oordelen dat kwaliteit zijn prijs heeft", aldus nog Bart Coeman.

Trends bevestigd

De Fun Awards bevestigen een aantal trends die dit najaar zeker zullen meespelen. Zo blijkt uit de resultaten de nog steeds grote interesse voor gezelschapsspellen. Lego heeft duidelijk een goede zet gedaan door zich op deze markt te begeven met een reeks spellen.

Een andere trend die opvalt is de interesse in creatief speelgoed. Of het nu gaat om kleding maken met Harumika of schilderen op nummer, er is een duidelijke trend, die zich zelfs in de videogames manifesteert met spellen als NDS Art Academy.

Een grote trend in de multimedia is het bewegend spelen, met of zonder controller. Nintendo Wii heeft er te duchten concurrentie bij gekregen van Microsoft Kinect en PlayStation Move.

Jongens blijven dol op RC auto's, Bakugan en Hotwheels. Terwijl meisjes teruggrijpen naar Barbie en dol blijven op My Littlest Petshop en de nieuwe robothuisdiertjes van Zhu Zhu Pets.

Vaste waarde

De reacties op de eerste editie van de Fun Awards vorig jaar waren zeer bemoedigend, zowel van de testende gezinnen, vanuit de sector en van de klanten in de winkel. Reden genoeg om dit jaar opnieuw de speelgoedprijzen te organiseren. "Er is duidelijk nood aan een speelgoedprijs die neutraal beoordeeld wordt en waarbij de jury zich niet laat leiden door criteria waaraan de consument geen boodschap heeft. De consument laat zich immers graag leiden door de mening van anderen. We zijn er dan ook van overtuigd dat de Fun Awards een vaste waarde kunnen worden in het speelgoedlandschap", besluit Bart Coeman.

****

Over FUN

Fun is één van de grootste spelers in de vrijetijdsmarkt in België. Fun brengt vernieuwing in het segment van de vrijetijdsbesteding voor kinderen, jongeren én volwassenen met een ruim assortiment speelgoed, babyartikelen, multimedia, tuinmeubelen en zomerartikelen, school en seizoensproducten waaronder Halloween en Kerstdecoratie.

In de Fun winkels zijn de herkenbare shop-in-the-shop concepten terug te vinden: Disney Plaza, PlopsaShop, Standaard Bookshop en Mexx-shop.

Fun werd opgericht door de familie Coeman en groeide via een snelle expansie en een partnership met de beursgenoteerde investeringsgroep Mitiska uit tot één van de grootste winkelketens in de markt van de vrijetijdsbesteding.

Fun telt momenteel 31 vestigingen en plant elk jaar 2 tot 3 bijkomende winkels te openen. De winkels hebben een gemiddelde oppervlakte van 2.000m². Fun stelt meer dan 400 mensen tewerk. Fun realiseert een jaaromzet van 80 miljoen euro.

Fun, daar begint de pret.