Maastricht krijgt nieuw parkeerroute informatiesysteem (PRIS)
21 september 2010
Nog voor de topdagen van december wordt in Maastricht een nieuw
parkeerroute informatie systeem (PRIS) in gebruik genomen. Dit zijn de
borden langs de weg met daarop de parkeervoorzieningen en het aantal
vrije parkeerplaatsen in de stad. Het nieuwe systeem wordt ingevoerd
omdat het oude systeem aan het einde van zijn technische levensduur is.
Ook waren er vragen over het functioneren van het oude systeem. Het
nieuwe systeem dat wordt ingevoerd is uniek voor Nederland. Het is het
eerste systeem in Nederland waarin niet meer wordt gewerkt met
parkeerroutes, maar waarbij bij binnenkomst van de stad wordt verwezen
naar parkeerzones. Parkeersystemen uit grote Duitse steden (o.a.
Keulen) hebben hiervoor als basis gediend. Het nieuwe systeem moet er
voor zorgen dat de bezoekers van Maastricht zo snel en efficiënt
mogelijk naar de nog vrije parkeerplaatsen worden geleid.
Het nieuwe parkeerconcept
In het nieuwe PRIS wordt overgestapt van het werken met parkeerroutes
naar het werken met zones. Automobilisten worden niet langer
geconfronteerd met moeilijk te begrijpen termen als Maastricht-Oost en
Maastricht-West, maar kunnen bij binnenkomst in de stad direct kiezen
uit herkenbare zones/delen uit de stad. Via adequate en duidelijke
bebording (kleurcodering) worden ze naar die zone geleid, waar ze
vervolgens de keuze hebben uit de verschillende parkeervoorzieningen
binnen de zone. Het nieuwe systeem biedt bovendien de mogelijkheid om
via extra tekstregels dynamische parkeerinformatie te geven.
Parkeergarage Vrijthof is bewust niet ondergebracht in een parkeerzone
en zal als solitaire parkeergarage bewegwijzerd worden. De verwachting
is dat dit leidt tot een betere spreiding van parkeerders over de stad
en tot kortere wachtrijen voor de Vrijthofgarage.
Ook op website
Naast de introductie van het nieuwe PRIS komt op korte termijn nog een
initiatief beschikbaar dat het de bezoekers makkelijker maakt om snel
een vrije parkeerplaats in de stad te vinden. Ook op de nieuwe website
van Maastricht-Bereikbaar.nl die dit najaar verschijnt, zal de actuele
parkeerstatus te zien zijn.
Het nieuwe PRIS en de namen van de zones zijn tot stand gekomen in
onderling overleg met Q-park, WOM Belvédère en de politiek. De kosten
voor het nieuwe systeem PRIS bedragen EUR 700.000. Het wordt geleverd
door een Duits bedrijf dat na Europese aanbesteding de opdracht heeft
verkregen.
Gemeente Maastricht