Gemeente Utrecht

2010 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
105 Vragen van de heer B.Fokke
(ingekomen 26 augustus 2010
en antwoorden door het college verzonden op 21 september 2010)

Het 8 kilometer lange Lint van het Leidsche Rijn Park nadert voltooiing. Nu al wordt het Lint veel gebruikt door allerlei recreanten. Wandelaars, fietsers, hardlopers en skaters maken allemaal gebruik van het Lint. Helaas zijn er vaak ongenode gasten op het lint te voeren. Het brede fietspad wordt door scooters en brommers gebruikt en op sommige stukken zijn zelfs regelmatig geparkeerde auto's te vinden. Dit leidt tot gevaarlijke situaties en doet afbreuk aan het recreatieve karakter van het Lint.

Het Lint is niet bedoeld als parkeerplaats en ook niet als doorgaande scooterroute. De maatregelen die genomen zijn om te voorkomen dat auto's en scooters gebruik maken van het lint blijken niet voldoende te zijn. Zo zijn de opgangen van het Lint voorzien van een bord G7 (wandelpad) met een onderbord 'Fietsen toegestaan', maar niet van een bord C13 (verbod op bromfietsen).

Om auto's te weren zijn er tijdelijk betonnen barrières geplaatst, die onlangs apart gezet zijn. Helaas bleken deze niet overal in staat om auto's van het Lint te weren. Daarnaast waren de barrières vaak slecht zichtbaar, voorral op delen van het Lint die onverlicht zijn.

Daarom stelt D66 de volgende vragen:


1. Bent u van mening dat het Lint gevrijwaard zou moeten zijn van scooters en bromfietsen?

Het Lint is overal gevrijwaard c.q. verboden voor scooters en bromfietsers, met uitzondering van het deel tussen de Componistenlaan en de Haarrijnse Plas, waar Het Lint altijd al onderdeel heeft uitgemaakt van de hoofdfietsroute richting Maarssen.


1a Zo ja, bent u met D66 van mening dat dit onvoldoende duidelijk blijkt uit de huidige bebording? Bent u bereid om de opgangen te voorzien van een bord C13 om duidelijk te maken dat het Lint niet bedoeld is voor scooters en bromfietsen?

De huidige bebording is juridisch gezien voldoende: blauw voetgangersbord (G07) met onderbord 'fietsers toegestaan'. Het blauwe voetgangersbord geeft al aan dat er geen scooters en brommers toegestaan zijn, het onderbord geeft aan dat fietsers wel toegestaan zijn.

Op den duur hopen we dat er wat betreft gebruik van Het Lint een 'common sense' ontstaat waarbij scooters c.a. niet op het lint thuishoren. Als (tijdelijke) maatregel worden wel extra borden C13(verboden voor bromfietsen, snorfietsen en gehandicaptenvoertuigen met ingeschakelde motor) aan de bestaande bebording toegevoegd.


1 Zo nee, deelt u de mening van D66 dat bromfietsers en scooters afbreuk doen van het recreatief karakter van het Lint?

Zie beantwoording vraag 1a: wij delen uw mening.


2. Bent u met D66 van mening dat het Lint gevrijwaard zou moeten zijn van auto's? Zo ja, welke barrières wilt u plaatsen als afdoende maatregel om auto's te weren van het Lint?

Wij zijn het met u eens dat Het Lint gevrijwaard zou moeten zijn voor autoverkeer. Echter met de kanttekening dat Het Lint altijd bereikbaar moet blijven voor beheervoertuigen en voertuigen voor nood- en hulpdiensten. Inmiddels is door de ontwerpers een definitieve anti-inrijdvoorziening ontworpen speciaal voor Het Lint. Deze is onlangs door beheerders, verkeerskundigen en brandweer/politie goedgekeurd. De materialen worden besteld en zullen zo snel mogelijk aangelegd worden. Hiermee kunnen de tijdelijke obstakels worden opgeruimd.


3. Bent u op de hoogte van de gevaarlijke situaties die ontstaan zijn door obstakels op onverlichte gedeeltes van het Lint? Bent u bereid om de nieuwe barrières beter zichtbaar te maken middels bv. reflectoren?

Zie ook beantwoording vraag 2. Door de madeliefjes op de paaltjes reflecterend te maken en madeliefjes op het asfalt aan te brengen als waarschuwende markering, leidend naar de paaltjes, hopen wij dat deze barrières beter zichtbaar zullen zijn. De madeliefjes op het asfalt zijn bovendien van oplichtend thermoplast.

---- --