Syntens

De komende week is het weer zover: van 22 tot en met 24 september treffen duizenden innovatie-adepten â uit binnen- en buitenland elkaar op PICNIC. Hét festival voor creatieven en professionals die zich bezig houden met innovatie op het gebied van technologie, nieuwe media, entertainment, wetenschap en kunst. Naast een congres, seminars en workshops met gerenommeerde sprekers uit binnen- en buitenland organiseren PICNIC, Syntens, de Kamer van Koophandel Amsterdam en het Mediagilde een creatieve markt waar de pareltjes uit het creatieve MKB een podium krijgen, dat met groeiend enthousiasme wordt bezocht door (inter)nationale bezoekers, keynote speakers en beleidsmakers.

De creatieve sector wordt als uithangbord van Nederland steeds belangrijker voor de economie. De creatieven zorgen niet alleen voor een hippe, internationale uitstraling, maar vergroten ook het verdienvermogen van ons land. Zeker in Amsterdam, dat zich steeds meer profileert als creatieve hoofdstad van Europa. Sinds haar start, vijf jaar geleden, is PICNIC erin geslaagd een platform te ontwikkelen waar (inter)nationale bezoekers kennis kunnen maken met innovatieve producten en diensten van de meest creatieve geesten uit deze bruisende Nederlandse branche. Een gesprek met drie mensen die alles in het werk stellen om de parels uit ons creatieve MKB op PICNIC een podium te geven: initiatiefnemer Bruni Hofman van Syntens, Richard Hoving van de Kamer van Koophandel Amsterdam en Annemarie van Asselen van PICNIC.

Nederland barst van het talent
Annemarie van Asselen, Director Sponsoring & Partnerships PICNIC: âPICNIC is opgezet om haar bezoekers te inspireren en disciplines te verbinden. Op dat snijvlak ontstaan immers de meeste innovaties. We willen met PICNIC dan ook heel nadrukkelijk geen beurs of congres neer zetten, maar een experience. Zowel branche- als grensoverschrijdend. Daarom brengen we nu alweer vijf jaar innovatieve geesten en producten uit verschillende hoeken uit de hele wereld bij elkaar op het Westergasterrein in Amsterdam. Maar hoewel de content internationaal is, is onze setting duidelijk lokaal. We hebben gemerkt dat er bij onze bezoekers een grote behoefte bestaat om te zien wat de Nederlandse creatieve sector concreet te bieden heeft. â

Syntensadviseur Bruni Hofman: âNederland barst van het creatief talent dat het verdient om in the spotlights te staan. Om te laten zien dat Nederland nog zoveel meer te bieden heeft dan de fameuze tulpen, kaas en Senseo organiseren we daarom nu alweer de vijfde Creative Tour, waarmee we geïnteresseerden uit binnen- en buitenland in contact brengen met het crème de la crème van ons creatieve MKB. â

Van Touroperator tot Marktmeester
âInspireren en geïnspireerd worden, zijn belangrijke ingrediënten van PICNICâ, onderstreept Richard Hoving, Senior Adviseur Regiostimulering: âMaar als Kamer van Koophandel en partner in PICNIC is het onze taak om nog een stapje verder te gaan. Omdat de creatieve sector een van de belangrijkste stuwende sectoren van onze economie is, zien we het niet alleen als onze missie om te laten zien dat Amsterdam een gunstig vestigingsklimaat heeft voor creatieven, maar ook om kruisbestuivingen met andere sectoren te organiseren om zo de ondernemers te helpen hun business te ontwikkelen en uit te bouwen. De Creative Tour, die Syntens organiseerde, bleek een probaat middel om vraag en aanbod samen te brengen.â

Hofman: âNadat we het eerste jaar de Creative Tour alleen hebben georganiseerd, besloten we in jaar twee de handen ineen te slaan met het Mediagilde om vervolgens ook de Kamer van Koophandel en de Kenniskring erbij te betrekken. Een belangrijke steun in de rug krijgen we ook van het KansenKanon, het innovatieprogramma van de Provincie Noord-Holland en de Gemeente Amsterdam. Samen heb je niet alleen een groter netwerk, maar creëer je ook veel meer draagvlak en dat heeft een aanzuigende werking op andere partijen. Inmiddels is het animo zo groot dat we samen met de Kamer van Koophandel de Creative Tour omgetoverd hebben in een creatieve markt. Dat blijkt een schot in de roos. Er is zoveel belangstelling voor ontmoetingen met onze ondernemers, dat de creatieve markt dit jaar een centrale plek inneemt op het festivalterrein. In de gashouder biedt deze PICNIC dan ook een podium aan 75 voorhoedespelers uit de Nederlandse creatieve economie.â

Volgens Van Asselen is de groeiende interesse voor de creatieve markt niet meer dan evident: âWe merken dat onze bezoekers, veelal boardmembers, beleidsmakers, kennisinstituten en oprichters van creatieve bedrijven het prettig vinden om de toch veelal abstractere inzichten die ze tijdens de vele seminars en workshops verwerven, af te wisselen met concrete voorbeelden van ondernemers die van âcreative thinkingâ hun core business maken.â

Aantrekkelijk businessprogramma
Ook is ze erg te spreken over de ontwikkeling van haar businessprogramma. âWe hebben samen met de Kamer van Koophandel en Syntens een goede formule gevonden om het MKB het podium te geven dat het verdient op PICNIC, waardoor zich elk jaar weer meer partners en ondernemers aansluiten. En dat groeiend aantal partners stelt ons nog beter in staat om te luisteren naar onze deelnemers en gasten. Door de observaties van alle partners en ondernemers serieus te evalueren, zijn we in staat om ons programma elk jaar te verbeteren. â

Ook Hoving beaamt dat de samenwerking vruchten afwerpt: âDe Kamer van Koophandel Amsterdam is de motor achter de ontwikkeling van de markt op Picnic waar Syntens, dat een uitstekend netwerk van innovatieve ondernemers heeft, een cruciale rol speelt als âmarktmeesterâ . Tijdens de organisatie van dit soort activiteiten, merk je elke keer weer dat we elkaar uitstekend aanvullen. â

Hofman haakt daarop in: âDat we in vijf jaar met elkaar een goede reputatie hebben opgebouwd is ook af te lezen aan het grote aantal ondernemers dat zich heeft ingeschreven voor een plek op de marktplaats. Met meer dan 200 inschrijvingen, moesten we dit jaar dan ook weer extra streng zijn. Alleen ondernemers die een product of dienst kunnen laten zien, dat niet alleen innovatief is, maar ook aansluit bij het thema van PICNIC, maken een kans. De topselectie uit ons eigen netwerk hebben we aangevuld met FDgazellen, starters uit het programma van Incubator Mediagilde en ondernemers uit het relatiebestand van Immovator, BNO en PIBN.â

Van Asselen: âDankzij ons partnership met Syntens, Mediagilde en de Kamer van Koophandel is ons aanbod uitgegroeid tot een aantrekkelijk en professioneel businessprogramma. Commerciële partnerships en de betrokkenheid van partijen als de Kamer van Koophandel geeft dit initiatief natuurlijk vleugels. Maar tegelijkertijd vind ik het belangrijk om te onderstrepen dat we dit zonder de bezieling, overtuigingskracht en al het werk dat Bruni Hofman erin stopt, nooit zouden hebben kunnen realiseren met elkaar.â

Effect is lastig te kwantificeren
Hoving: âSinds de start van de Creative Tour hebben meer dan 300 van de meest innovatieve ondernemers in de creatieve sector de kans gekregen om zich aan het PICNIC-publiek te laten zien.â Hofman vult: âHet valt moeilijk te meten, maar volgens een ruwe schatting hebben meer dan 10.000 bezoekende innovators onze ondernemers de laatste vijf jaar bezocht. Het is uiteraard lastig om het effect exact te kwantificeren, maar zoals Richard Hoving van de Kamer van Koophandel al noemde hebben grote aantallen keynote-speakers, vertegenwoordigers van multinationals, kennisinstituten en overheden onze ondernemers ontmoet. Ik weet uit ervaring, via mijn contacten, dat een aanzienlijk percentage van al deze ontmoetingen geleid hebben tot âinteressante verbindingen, nieuwe innovaties en zelfs concrete businessâ. Voor nu én in de toekomst is dat een prachtige aanwinst voor Amsterdam en de PICNIC en alle creatieve geesten die hun deel daaraan leveren.â

Meer informatie via Bruni Hofman