MarketResponse: het BP-lek is hersteld. Het vertrouwen in BP nog niet

22/09/2010 10:25

MarketResponse

Nederlanders hebben weinig vertrouwen in BP, na de ramp in de Golf van Mexico als gevolg van het in april geëxplodeerde boorplatform. De kritiek op de oliemaatschappij komt voornamelijk op social media tot uiting. Dit blijkt uit recent onderzoek van MarketResponse Research & Consultancy.

BP heeft ondanks de genomen maatregelen, de (gedeeltelijke) schuldbekentenis en het aanbieden van excuses, het vertrouwen van Nederlanders niet teruggewonnen. De helft van de Nederlanders vindt dat BP te weinig actie heeft ondernomen om de gevolgen van de ramp te beperken. Als gevolg hiervan geeft bijna 5 maanden na de ramp nog steeds 10% van de BP-klanten aan minder vaak bij BP te gaan tanken.

Internet speelt een grote rol bij de informatievoorziening over de ramp. Het nieuws en de ontwikkelingen worden voornamelijk gevolgd via nieuwssites en sites van kranten. Via diverse social media laten consumenten zich uit over de ramp, vooral na berichten over de voortgang van het dichten van het gat en het vertrek van topman Hayward.

Ruim zes op de tien Nederlanders vinden dat BP als enige partij moet opdraaien voor alle kosten van de ramp. Desondanks wordt de schuld niet door iedereen volledig bij BP gelegd. De verantwoordelijkheid wordt ook bij de maatschappij zelf gelegd. "Wanneer raken we nou eens van onze olieverslaving af?", vraagt iemand zich af in een reactie op een nieuwssite.

Berlinda Harkink, communicatie-expert bij MarketResponse: "Het is duidelijk dat de ramp en het optreden van BP gezorgd hebben voor een grote deuk in het vertrouwen van de consument in BP. Temeer omdat BP zich de afgelopen jaren juist op duurzaamheid positioneerde met de corporate slogan Beyond Petroleum. Voor een sterke reputatie moet je als bedrijf sympathie wekken, goed presteren, het vertrouwen van je stakeholders verdienen en maatschappelijke verantwoordelijkheid tonen. Uit ons onderzoek blijkt dat BP het op al die aspecten heeft laten afweten".

Er is vooral veel onvrede over het handelen en de communicatie van BP na de ramp, de teneur is niet zozeer dat BP de ramp had moeten voorkomen. "BP had veel meer empathie moeten tonen en de ernst van de situatie meteen moeten communiceren. De vier voorwaarden voor een goede reputatie dien je zowel in je handelen als in je communicatie toe te passen," aldus Harkink.





http://www.marketresponse.nl