Ingezonden persbericht


SMART Cinema presenteert:
De Fabel van de Cinema | Jacques Rancière Film en Filosofie La Chinoise - Godard

La Chinoise - Godard
22 september t/m 3 november
Adres: SMART Project Space, Arie Biemondstraat 111, Amsterdam

De Franse filosoof Jacques Rancière (Algiers 1940) geldt als een van de meest toonaangevende denkers van dit moment. Hij schreef een twintigtal boeken en essays geschreven over onderwerpen die uiteenlopen van politiek en de erfenis van het Marxisme tot didactiek, film en literatuur. Na zijn boeken over politieke filosofie heeft Rancière zijn aandacht de afgelopen jaren meer en meer verlegd naar de visuele cultuur en het verband tussen politiek en esthetiek.

In verband met de publicatie van de Nederlandse vertaling van 'La Fable Cinematographique' dat in Nederland verschijnt als de titel 'De Fabel van de Cinema', Uitgeverij Octavo, 2010, organiseert SMART Project Space een speciaal Jacques Rancière Film en Filosofie programma.

Het Rancière programma bestaat uit een tiental klassieke films die in 'La Fable Cinematographique' worden behandeld en die telkens worden vertoond met een inleiding geïnspireerd op de behandeling van de film door Jacques Rancière.

Jacques Rancière heeft ervoor gekozen om 'Mouchette' van Robert Bresson als opening van het programma zelf in te leiden en vervolgens naar aanleiding van de vertoning een aantal zaken te bespreken die ook bij de andere films in het programma een belangrijke rol spelen. Hierbij zal hij zich toeleggen op het onderbouwen van het concept van de 'film fabel' en op de rol van narratie, montage, de notie van het 'beeld' en de status van de acteur, bij de totstandkoming hiervan.

'De Fabel van de Cinema | Jacques Rancière Film en Filosofie Programma' werd georganiseerd door SMART Project Space in samenwerking met het Maison Descartes, Het EYE Film Instituut Nederland, De Universiteit van Amsterdam en Uitgeverij Octavo.

Behalve 'De Fabel van de Cinema' presenteert Uitgeverij Octavo tevens 'De Toekomst van het Beeld' van Jacques Rancière. Beide boeken zullen voor de duur van het festival tegen een gereduceerde prijs te verkrijgen zijn bij de receptie van SMART Project Space.

22 sept. | 20:00 uur | SMART Project Space | ¤ 14,00 Vertoning van 'Mouchette' (Frankrijk, 1967) van Robert Bresson. De film wordt ingeleid en na afloop van commentaar voorzien door Jacques Rancière.

23 sept. | 17:00 uur | Eye Instituut | ¤ 8,00
boekpresentatie en interview met Jacques Rancière.

Van 22 sept t/m 3 november is bij SMART Project Space een selectie van de belangrijkste films te zien die Jacques Rancière behandelt in zijn boek De fabel van de cinema. Iedere woensdagavond worden de films in het licht van Rancières interpretatie ingeleid.

De Fabel van de Cinema | Filmfestival in het Licht van Jacques Rancière

Programma:

Wed 22 sept. 20:00
Lecture Rancière +
Mouchette

Wo 29 sept. 19:00 | Do 30 sept. 20:15 | Zo 03 okt. 20:15 The General Line

Wo 29 sept. 22:15 | Ma 04 okt. 20:00 | Di 05 okt. 20:15 Tartuffe

Wo 06 okt.19:00 | Do 07 okt. 20:15 | Ma 11 okt. 20:15 M - Eine Stadt sucht einen Mörder

Wo 06 okt. 22:15 | Di 12 okt. 20:15
Moonfleet

Wo 13 okt. 19:00 | Do 14 okt. 20:15 | Ma 18 okt. 20:00 Battleship Potemkin

Wo 13 okt. 19:00 | Di 19 okt. 20:15 | Do 21 okt. 20:00 Germany Year Zero

Wo 20 okt. 19:00
The last Bolshevik

Wo 20 okt. 22:00
La Chinoise

Wo 27 okt. 19:00
Histoire(s) du Cinéma

Wo 3 nov. 20:15, 22:00
(Roma, città aperta)

Beschrijvingen

Mouchette

France 1967, b-w, 78 min.
Director: Robert Bresson
Scenario: Robert Bresson
with: Nadine Nortier, Jean-Claude Guilbert, ,Marie Cardinal

Een veertienjarig meisje is zowel thuis - met een stervende moeder en alcoholische vader - als op de dorpsschool geheel geïsoleerd. Als ze in de bossen wordt aangerand, haalt ze zich ook nog minachtende roddel op de hals en pleegt ze zelfmoord. Bresson verfilmde een roman van Georges Bernanos met een minimum aan dialoog en een afzien van ieder visueel effect. Screening: 22 Sept h 20.00

De Generale lijn
(Old and New / Staroye i novoye)

Sovjetunie 1929, z-w, 121 of 131 min
regie: Grigori Aleksandrov, Sergei M. Eisenstein
scenario: Grigori Aleksandrov, Sergei M. Eisenstein met: Marfa Lapkina, M. Ivanin, Konstantin Vasilyev Sociaal drama over de gevolgen van de collectivisering van de landbouw, Eisenstein behandelt de voordelen van dit socialiseringsproces, de reactionaire houding van de arme boeren en de tegenwerking van de grootgrondbezitters. Zijn theorieën over montage, beeldmontage en continuïteit zijn ruimschoots terug te vinden. Ondanks de propagandistische strekking wordt de film tot de grootste klassiekers gerekend.

Tartuffe
(Herr Tartüff)

Duitsland 1926, z-w, 74 min
regie: F.W. Murnau
scenario: Carl Mayer, Molière (toneelstuk)
met: Werner Kraus, Lil Dagover, Emil Jannings

Een jongeman wil zijn grootvader bezoeken, maar wordt hierin tegengewerkt door diens huishoudster die de erfenis van de oude man in handen probeert te krijgen. In vermomming keert de kleinzoon terug en vertoont dan een verfilming van Molières Tartuffe, waarin de titelfiguur wordt ontmaskerd als een schijnheilige parasiet.

M - Eine Stadt sucht einen Mörder

Duitsland 1931, z-w, 117 min
regie: Fritz Lang
scenario: Thea von Harbou, Fritz Lang
met: Peter Lorre, Gustaf Gründgens, Otto Wernicke

In zijn eerste praatfilm is Fritz Lang wijselijk spaarzaam met geluid en dialogen. Hij laat de beelden voor zich spreken en gebruikt een fluitdeuntje naar Griegs 'Peer Gynt' om op een ijzige manier de nabijheid van de 'serial killer' Hans Beckert aan te duiden. Lang laat de personages in zijn film er bijna allemaal gedeformeerd uitzien. De kop van de moordenaar Hans Beckert (Lorre) komt er nog redelijk vanaf vergeleken bij de tronies van de Düsseldorfse onderwereldfiguren en de politie, tussen wie door montage en verhaal weinig verschil te bemerken is. Een perfect misdaaddrama.

Moonfleet
(Das Schloss im Schatten)

VS 1955, Eastman, 83 min
regie: Fritz Lang
scenario: Jan Lustig, Margaret Fitts, J. Meade Falkner (roman) met: Stewart Granger, George Sanders, Joan Greenwood

Het graafschap Dorset is omstreeks 1770 een paradijs voor smokkelaars, die genadeloos achterna worden gezeten door soldaten. De rijke en eerbiedwaardige Granger neemt de jonge wees Whiteley in bescherming, en Whiteley ontdekt al vlug dat Granger de aanvoerder van de smokkelaars is. Voor beiden begint een avontuurlijk gevecht om uit de handen van de achtervolgers te blijven. Knappe mantel- en degenfilm van Lang, die erin slaagt een schitterende gotische sfeer te creëren.

Pantserkruiser Potjomkin
(Bronenosets Potyomkin)

Sovjetunie 1925, z-w, 75 min
regie: Sergei M. Eisenstein
scenario: Nina Agadzhanova
met: Aleksandr Antonov, Vladimir Barsky, Grigori Aleksandrov camera: Edoeard Tisse
muziek (optioneel): Meisel, Krjoekov, Sjostakovitsj

Rusland 1905, de matrozen aan boord van de machtige pantserkruiser Potemkin komen in opstand wanneer zij rot vlees voorgeschoteld krijgen. Onder aanvoering van matroos Vakulinchik groeit de opstand uit tot een muiterij waarbij de Potemkin koers zet naar Odessa. Daar sluit de bevolking zich aan bij de muitende matrozen en besluit het regeringsgebouw te bestormen. Op de trappen bij de haven worden de ongewapende opstandelingen in een ongelijke en bloedige strijd neergeslagen door de regeringstroepen. In een laatste wanhoopspoging vaart de Potemkin nog eenmaal uit om een allesbeslissende slag te leveren met de Russische vloot.

Germany Year Zero
(Germania anno zero)

Italië 1948, z-w, 78 min
regie: Roberto Rossellini
scenario: Roberto Rossellini, Max Kolpé
met: Edmund Moeschke, Ernst Pittschau, Ingetraud Hinze

Een vijftienjarige jongen moet in het naoorlogse Berlijn de kost zien te verdienen op de zwarte markt. Onder invloed van euthanasie-theorieën van een nazi-onderwijzer vergiftigt hij zijn 'nutteloze', zieke vader. Als hij de consequenties van zijn daad beseft, pleegt hij zelfmoord. De film schildert het beeld van morele chaos zonder psychologische of sentimentele verteltrant, maar door documentaire benadering van een stad in ruïnes en de wijze waarop de hoofdrolspeler zich in de maatschappij gedraagt, om vervolgens des te indringender tot de onvoorspelbare acties van de jongen te komen, waarmee Rossellini's breuk met het neo-realisme eigenlijk al wordt aangekondigd.

The Last Bolshevik

Frankrijk, Finland 1993, 120 min
regie: Chris Marker
scenario: Chris Marker
met: Léonor Graser, Nikolai Izvolov, Kira Paramonova

Laatste eerbewijs aan de `laatste` bolsjewistische filmer Aleksandr Ivanovitch Medvedkin, die o.a SCHASTIE (1934) maakte. Behalve opnamen en uitspraken, stukken film uit zijn werk w.o. nooit eerder in het Westen vertoonde fragmenten. Voor filmvorsers van belang en een historisch culturele les van Marker, die zelf het commentaar inspreekt.

La chinoise

Frankrijk 1967, eastman, 96 min
regie: Jean-Luc Godard
scenario: Jean-Luc Godard (writer)
met: Anne Wiazemsky, Jean-Pierre Léaud, Juliet Berto

Een groep jongeren probeert de theorieën van Mao op hun eigen situatie toe te passen. Een filosofiestudente, een acteur, een boerenmeisje, een fysicus en een kunstschilder beramen een aanslag op een hoge functionaris aan de universiteit. De film loopt profetisch ongeveer een jaar vooruit op de revolutie van 1968. Door de ideologische uiteenzettingen is het soms moeikijk de aandacht vast te houden, maar de opmerkelijke fotografie en het verrassende kleurgebruik cameraman Raoul Coutard vergoedt veel.

Histoire(s) du cinema


1A - Toutes les histories (1988), 51 min
1B - Une histoire seule (1989), 42 min
2A - Seul le cinéma (1997), 26 min
2B - Fatale beauté (1997), 28 min

3A - La monnaie de l'absolu (1998), 27 min 3B - Une vague nouvelle (1998), 27 min
4A - Le contrôle de l'univers (1998) 27 min 4B - Les signes parmi nous (1998), 36
Swiss, France 1988-1998,
regie: Jean-Luc Godard
scenario: Jean-Luc Godard

Duizelingwekkende geschiedenisles van meester Godard.

Roma, città aperta
Italië 1945, z-w, 100 min
regie: Roberto Rossellini
scenario: Sergio Amidei, Federico Fellini
met: Aldo Fabrizi, Anna Magnani, Marcello Pagliero

Verzetsstrijder Giorgi Manfredi wordt door de Gestapo gezocht en door zijn vriendin Marina Mari verraden. Een vriendin en een priester proberen hem te redden, maar hij wordt toch gearresteerd. De klassieker van het neorealisme werd opgenomen tussen het puin van het nog maar net bevrijde Rome.