Maastricht University

September 2010
mw. Bertha Vallejo Carlos

Titel: Learning and Innovation under Changing Market Conditions: the Auto Parts Industry in Mexico Trefwoorden: innovatie, auto-onderdelenmarkt Mexico, tradities Woensdag 22 september 2010, 14.00 uur


Promotores: Prof.dr. P. Mohnen, Prof.dr. L. Mytelka; Prof.dr. Oyebanji Oyelaran Oyeyinka

Dit onderzoek wijst erop hoe belangrijk het is om de rol te begrijpen die traditionele gewoonten en gebruiken (d.w.z. passieve verwerving van nieuwe technologieën, gebrek aan impliciete leerinspanningen, zwakke investeringen in machines en apparatuur) spelen bij het vormen van een industrie. Het onderzoek bekijkt ook hoe instellingen (in de vorm van beleid) veranderingen (of versterkingen) kunnen realiseren in deze gewoonten en gebruiken. Het toont aan dat zonder doelgerichte interventie ter bevordering van leren, het beleidsstelsel op zichzelf niet genoeg is om te verzekeren dat technologisch leren en capaciteitsvorming plaatsvinden. Daarom is lokaal bouwen aan capaciteit en creëren van een institutioneel stelsel dat innovatie ondersteunt de enige manier waarop leren en capaciteitsontwikkeling kunnen worden bevorderd.