Technische Universiteit Delft

Presentatie Superbus op transportbeurs Hannover

Op 22 september 2010, om 11.00 uur, presenteert de TU Delft het experimentele prototype van de Superbus en een innovatief concept voor openbaar vervoer, op de Internationale Automobil-Ausstellung in Hannover. Met het gestroomlijnde elektrische voertuig wil prof. Wubbo Ockels snel, comfortabel en duurzaam openbaar vervoer dichterbij brengen. Op vrijdag 17 september 2010 heeft het experimentele prototype van Superbus succesvol de eerste testrondes gereden op de testbaan van de RDW in Lelystad.

Comfortabel

Met Superbus heeft de Delftse hoogleraar de ambitie een hoge-snelheidsvervoermiddel te combineren met duurzaam en flexibel vervoer. Een ander uitgangspunt was het gebruik van nieuwe technologie en materialen uit de lucht- en ruimtevaart en de Formule 1 in een nieuw concept voor openbaar vervoer. Het resultaat is een voertuig voor 23 passagiers, waarvan de lengte en breedte vergelijkbaar zijn met een bus, de hoogte met een SUV en het comfort voor de passagiers met businessclass in een vliegtuig. De vormgeving van Superbus lijkt in niets op een klassieke bus. Elke rij van drie stoelen heeft eigen deuren, aan beide kanten. Zo kunnen de passagiers comfortabel en snel in- en uitstappen. Naast de zeer fraaie verschijning, zorgen de gestroomlijnde vorm en het gebruik van lichte materialen voor een laag energieverbruik.

Openbaar vervoersconcept

Passagiers kunnen via sms of internet een bericht sturen als ze op een vaste opstapplaats dichtbij huis opgehaald willen worden. Buiten de woonkernen kan Superbus op speciaal daarvoor aangelegde banen met een snelheid van 250 km per uur hoge snelheidsvervoer verzorgen. Via een dynamische barrière kan Superbus dicht bij de bestemming weer invoegen in het normale verkeer.

Hannover

Samen met Connexxion stelt de universiteit het experimentele model vanaf 23 september a.s. tentoon op de internationale transportbeurs IAA in Hannover. De perspresentatie is op 22 september, van 11.00 tot 11.30, in Hal 16, stand A25. Het Superbusteam bestaande uit Wubbo Ockels (astronaut op de D-1 spacelab missie, US Space Shuttle Challenger 1985), Formula 1 aerodynamica specialiste en ontwerpster Antonia Terzi en lucht- en ruimtevaart ingenieur Joris Melkert, is daar beschikbaar voor interviews.

Experimenteel model

De ontwikkeling van het testmodel is gesteund door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat (¤¬ 9 miljoen) en Openbaar Vervoersbedrijf Connexxion (¤¬ 1 miljoen). De TU Delft investeerde anderhalf miljoen euro in het experimentele model. Verder hebben zo'n vijftig bedrijven en instellingen bijgedragen.

Na de presentatie, wordt het experimentele model door de TU Delft gebruikt voor research en waar nodig zal het worden aangepast. Zo wordt Superbus later dit jaar nog getest bij hoge snelheden. Het Superbusteam zal daarnaast, samen met marktpartijen zoals Connexxion, de verscheidene mogelijkheden om het voertuig in te zetten in een nieuw vervoersconcept onderzoeken. Verder wordt het prototype ingezet voor demonstraties.

Meer informatie:

www.superbusproject.com