Ingezonden persbericht


Office Depot publiceert Corporate Citizenship Report 2010 Het Duurzaamheidsjaarverslag geeft een overzicht van de betrokkenheid van de organisatie op het gebied van diversiteit, ethische code, milieu en maatschappij

Venlo, 22 september 2010 - Office Depot (NYSE: ODP), een toonaangevende wereldwijde leverancier van kantoorproducten en -diensten, kondigde vandaag de publicatie aan van haar Corporate Citizenship Report 2010. Het verslag rapporteert over de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de organisatie in het kalenderjaar 2009 bij zaken als ethische code, diversiteit, milieu en maatschappij overal in de wereld.

"Ons doel is dat elk van de 41.000 medewerkers van Office Depot over de hele wereld een toonbeeld is van de maatschappelijke verantwoordelijkheid van onze organisatie", zei Steve Odland, voorzitter en CEO van Office Depot. "We zijn trots dat we een aantal van de praktijkvoorbeelden achter onze resultaten te kunnen belichten, aangezien het de individuele bijdragen van elke medewerker zijn die onze maatschappelijke verantwoordelijkheid tot uitdrukking brengen." Wim de Goei, Regional Vice President Benelux, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, voegt daaraan toe: "De laatste paar jaar is de bewustwording rond duurzaamheid wereldwijd toegenomen. We zijn trots dat onze regio een belangrijke bijdrage geleverd heeft om onze wereldwijde strategie vorm te geven".

In lijn met het thema van het rapport van 2010 - 'We All Contribute' - komen in het document onder andere vele afzonderlijke medewerkers van Office Depot van over de hele wereld aan het woord die Office Depot door middel van maatschappelijk verantwoorde initiatieven op weg hebben geholpen.

Ook wordt een aantal bedrijfsbrede hoogtepunten uit het Corporate Citizenship-programma over het voetlicht gehaald, waaronder:


- Diversiteit: Office Depot publiceerde als eerste van alle leveranciers van kantoorbenodigdheden een Historically Underutilized Businesses (HUB)-catalogus. De catalogus bevat meer dan 1400 producten en 25 gecertificeerde leveranciers behorende tot minderheidsgroeperingen, tot de groepen mindervaliden en oorlogsveteranen, kleine ondernemingen en ondernemingen opgezet door vrouwen.
- Ethische code: In 2009 heeft Office Depot zijn sociale code voor verantwoordelijk gedrag vervangen door de Leidende leveranciersprincipes, die een meer omvattende uiteenzetting bieden over sociale verantwoordelijkheid, milieupraktijken en wereldomvattende zekerheid betreffende de productketen. Deze principes zijn in meerdere talen vertaald, waaronder Chinees, Japans, Koreaans en Spaans, om het begrip in de plaatselijke markten te verbeteren.
- Liefdadigheid: De Office Depot Foundation vierde een jaar vol mijlpalen in 2009 - de schenking van haar tweemiljoenste rugzak, het lanceren van een belangrijk initiatief voor het rekruteren van vrijwilligers en het voortdurend ondersteunen van een verscheidenheid aan programma's die helpen bij het vervullen van de missie van de organisatie om te luisteren, leren en zorgen (Listen Learn Care®).
- Milieu: In 2009 verlaagde Office Depot met succes haar afvaluitgaven met $1 miljoen, verlaagde de organisatie haar energieverbruik en -kosten, reduceerde ze haar totale ecologische voetafdruk met 11% en hielp ze klanten 73% meer materiaal te recycleren dan vorig jaar. Verder beschrijft het Office Depot-rapport voor het eerst de doelstellingen voor 2012 om in toenemender mate groen te kopen, te worden en te verkopen.

De milieugegevens die in het Corporate Citizenship Report 2010 zijn opgenomen, zijn gecontroleerd door PricewaterhouseCoopers, dit om accuraatheid en transparantie te waarborgen. Verder baseert het rapport zich voor het vierde achtereenvolgende jaar op de richtlijnen die zijn opgesteld door de Global Reporting Initiative, een organisatie die mondiaal toepasbare 'Richtlijnen voor duurzaamheidsrapportage' ontwikkelt en verspreidt.

Het Office Depot Corporate Citizenship Report 2010 is op aanvraag beschikbaar op papier, en online te vinden op www.officedepot.com/corporatecitizenship.


---