Experiment geluidsstelsel Schiphol
15 september 2010 -
Gedeputeerde Driesen ziet het experiment geluidsstelsel Schiphol als
een unieke kans.
"Het is goed voor de omgeving én voor de mainport Schiphol om met het
nieuwe geluidsstelsel eerst in de praktijk te gaan experimenteren
voordat we beslissen om het eventueel in te voeren". Dit zegt Laila
Driessen, gedeputeerde Schiphol van de provincie Noord-Holland en
voorzitter van de Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS), een overlegorgaan
van de provincies Noord en Zuid-Holland en 41 gemeenten rond de
luchthaven. Driessen zou daarom teleurgesteld zijn als de Tweede Kamer
het experiment definitief controversieel verklaart. "Daar schiet
niemand iets mee op: de gemeenten niet, de luchthaven niet, de Tweede
Kamer niet en de omwonenden van Schiphol al helemáál niet", aldus
Driessen.
Onlangs werd aan de zogeheten Alderstafel, waar ook de BRS bij is
vertegenwoordigd, al akkoord gegaan met het experiment dat twee jaar
gaat duren en volgens de BRS op 1 november zou moeten gaan beginnen. De
kern van het experiment is dat zo veel als mogelijk start- en
landingsbanen worden gebruikt die zo min mogelijk overlast veroorzaken
voor de omgeving. Bij het huidige geluidsstelsel is dat niet goed
mogelijk. In het verleden heeft dat bijvoorbeeld tot gevolg gehad dat
mensen overlast hadden waar dat niet nodig was. De groei van Schiphol
tot 510.000 vliegtuigbewegingen in 2020 was al in 2008 door de Tweede
Kamer goedgekeurd en staat nu niet ter discussie.
De BRS gaat ervan uit dat het experiment niet leidt tot grote
verschuivingen in geluidsbelasting voor de omgeving en dat het nieuwe
stelsel begrijpelijker en beter uitlegbaar is dan het huidige. De BRS
heeft bovendien als eis gesteld dat de rechtsbescherming voor
omwonenden er niet op achteruit mag gaan: "Het komt er nu op aan dat we
in de praktijk gaan kijken of het werkt en of de afspraken uitvoerbaar
zijn", aldus Driessen. "Daarom moeten er heldere criteria voor de
evaluatie worden opgesteld. De BRS vindt een goede
informatievoorziening over het experiment aan omwonenden en bestuurders
van groot belang".
De BRS is verder ook tevreden dat het gelukt is om aan de Alderstafel
ook overeenstemming te bereiken over extra hinderbeperkende
maatregelen. "Die zijn van belang voor de directe omgeving van
Schiphol, maar ook voor verder weg. Schiphol is zeer belangrijk voor de
Nederlandse economie, maar geeft natuurlijk ook overlast. De
luchtvaartsector en wij als bestuurders hebben de plicht om ergernis te
voorkomen waar dat mogelijk is", aldus Driessen. "Hopelijk beslist de
Tweede Kamer snel dat het experiment alsnog doorgang kan vinden".
---
Provincie Noord-Holland