Provincie Noord-Holland

Experiment geluidsstelsel Schiphol

15 september 2010 -

Gedeputeerde Driesen ziet het experiment geluidsstelsel Schiphol als een unieke kans.

"Het is goed voor de omgeving én voor de mainport Schiphol om met het nieuwe geluidsstelsel eerst in de praktijk te gaan experimenteren voordat we beslissen om het eventueel in te voeren". Dit zegt Laila Driessen, gedeputeerde Schiphol van de provincie Noord-Holland en voorzitter van de Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS), een overlegorgaan van de provincies Noord en Zuid-Holland en 41 gemeenten rond de luchthaven. Driessen zou daarom teleurgesteld zijn als de Tweede Kamer het experiment definitief controversieel verklaart. "Daar schiet niemand iets mee op: de gemeenten niet, de luchthaven niet, de Tweede Kamer niet en de omwonenden van Schiphol al helemáál niet", aldus Driessen.

Onlangs werd aan de zogeheten Alderstafel, waar ook de BRS bij is vertegenwoordigd, al akkoord gegaan met het experiment dat twee jaar gaat duren en volgens de BRS op 1 november zou moeten gaan beginnen. De kern van het experiment is dat zo veel als mogelijk start- en landingsbanen worden gebruikt die zo min mogelijk overlast veroorzaken voor de omgeving. Bij het huidige geluidsstelsel is dat niet goed mogelijk. In het verleden heeft dat bijvoorbeeld tot gevolg gehad dat mensen overlast hadden waar dat niet nodig was. De groei van Schiphol tot 510.000 vliegtuigbewegingen in 2020 was al in 2008 door de Tweede Kamer goedgekeurd en staat nu niet ter discussie.

De BRS gaat ervan uit dat het experiment niet leidt tot grote verschuivingen in geluidsbelasting voor de omgeving en dat het nieuwe stelsel begrijpelijker en beter uitlegbaar is dan het huidige. De BRS heeft bovendien als eis gesteld dat de rechtsbescherming voor omwonenden er niet op achteruit mag gaan: "Het komt er nu op aan dat we in de praktijk gaan kijken of het werkt en of de afspraken uitvoerbaar zijn", aldus Driessen. "Daarom moeten er heldere criteria voor de evaluatie worden opgesteld. De BRS vindt een goede informatievoorziening over het experiment aan omwonenden en bestuurders van groot belang".

De BRS is verder ook tevreden dat het gelukt is om aan de Alderstafel ook overeenstemming te bereiken over extra hinderbeperkende maatregelen. "Die zijn van belang voor de directe omgeving van Schiphol, maar ook voor verder weg. Schiphol is zeer belangrijk voor de Nederlandse economie, maar geeft natuurlijk ook overlast. De luchtvaartsector en wij als bestuurders hebben de plicht om ergernis te voorkomen waar dat mogelijk is", aldus Driessen. "Hopelijk beslist de Tweede Kamer snel dat het experiment alsnog doorgang kan vinden".
---