Gemeente Hilversum

`Monnikenberg' en eerstelijnszorg vragen om regie

publicatiedatum: dinsdag 21 september 2010

De zorg in Hilversum is in beweging. Met name Tergooiziekenhuizen, de eerstelijns gezondheidszorg (alle direct toegankelijke gezondheidszorg voor mensen in hun thuissituatie), de spoedeisende hulp en de plannen voor zorgpark Monnikenberg halen regelmatig het nieuws. Inmiddels hebben de meest betrokken partijen hard gewerkt aan een visie op de eerstelijnszorg en de gebiedsontwikkeling van Monnikenberg. Beide onderwerpen zijn nauw met elkaar verweven en vragen om de nodige afstemming. De gemeente Hilversum heeft hierin de regie en stelde de partijen afgelopen maandag in de gelegenheid om de leden van de gemeenteraad te informeren. Hieronder een samenvatting.

Gebiedsontwikkeling Monnikenberg
Het Masterplan Monnikenberg - een gezamenlijk initiatief van Tergooiziekenhuizen, het Goois Natuurreservaat, het Revalidatiecentrum Trappenberg, Behandelcentrum Heideheuvel, en HPG Hilversum b.v. (projectontwikkeling) - bestaat uit een zorgcampus met diverse zorgfuncties, alsmede landgoed- en zorgwoningen. De natuur- en landschapsontwikkeling in het gebied worden onder meer met twee ecoducten versterkt en er komt een aansluiting op de nieuwe Hoogwaardig Openbaar Vervoer-verbinding. De gemeente zal in een later stadium een planproces vaststellen dat alle belanghebbenden in de gelegenheid stelt om op het Masterplan te reageren. Daarbij zal rekening worden gehouden met de uitkomsten van de door Tergooiziekenhuizen aangekondigde heroverweging van de verdeling van ziekenhuisfuncties over de beide ziekenhuislocaties in Blaricum en Hilversum. Pas als de reactietermijn is verstreken zal besluitvorming plaatsvinden.

Indien u vragen heeft over het Masterplan kunt u contact opnemen met projectleider Tijs Böhm (tel. 035-629 24 54, e-mail t.bohm@hilversum.nl )

Visie op eerstelijnszorg
Vertegenwoordigers van de Hilversumse huisartsen, Tergooiziekenhuizen en de gemeente hebben een voorlopige visie op de eerstelijnszorg geschreven, waarop alle betrokkenen de komende maanden kunnen reageren. Eenmaal vastgesteld door de raad en andere verantwoordelijke partijen zal de visie de komende tien jaar leidraad zijn voor het sturen van de ontwikkelingen.
Kern van de visie is dat patiënten voor hun primaire gezondheidsvragen allereerst zijn aangewezen op hun huisarts. Dat vereist dan wel intensieve samenwerking tussen huisartsen en andere zorgverleners en tussen huisartsen onderling. De huisarts kan daarbij optreden als spelverdeler in een lokaal netwerk van eerstelijns zorgverleners. Om dat te bewerkstelligen worden de huisartsenzorg en de overige eerstelijnszorg waar mogelijk samengebracht in eerstelijns gezondheidscentra in de wijken. De zorg wordt daar geleverd door huisartsen, apothekers, praktijkondersteuners, paramedici logopedisten, fysiotherapeuten, oefentherapeuten en diëtisten. Zij hebben werkrelaties met leefstijladviseurs, -uder- en kindzorg, wijkverpleegkundigen, sociaal- psychiatrische verpleegkundigen, eerstelijns psychologen, maatschappelijk werk en andere eerstelijns zorgaanbieders. Dit betreft dus zowel zorgverlening als preventie en welzijnsaspecten. In zo'n centrum is sprake van een netwerkaanpak waarbinnen zorgverleners als zelfstandige ondernemers met elkaar samenwerken. De netwerkorganisatie gaat over de eigen bedrijfsgrenzen heen, is interactief, inhoudelijk, werkt snel en is resultaatgericht.

Acht gezondheidscentra
Uitgaande van een verhouding van één centrum op ca. 10.000 inwoners zal Hilversum - rekening houdend met het tempo van het verdwijnen van solopraktijken - over maximaal tien jaar beschikken over acht goed over de gemeente gespreide gezondheidscentra. De bereikbaarheid en beschikbaarheid van de acute huisartsenzorg zal dan als volgt zijn verbeterd. De huisartsen garanderen de acute huisartsenzorg tijdens kantooruren zoveel mogelijk binnen hun eigen praktijk. Mede daarom hebben zij baat bij de vorming van groepspraktijken. Zij onderzoeken de mogelijkheid van één telefoonnummer van de huisartsenpost (HAP) voor acute huisartsenzorg. Op een nader te bepalen tijdstip en afhankelijk van aanpassingen in de regelgeving zullen de huisartsen en Tergooiziekenhuizen de HAP en de spoedeisende hulp (SEH) integreren in een 24-uurs dienstverlening. De meldkamer (112) schakelt alle telefonische hulpvragen die niet leiden tot het inschakelen van mobiele medische bijstand direct door naar dit spoednummer. Indien Tergooiziekenhuizen alsnog besluit de SEH in Hilversum te handhaven zal nader overleg tussen Tergooiziekenhuizen en de huisartsen plaatsvinden over de invulling van deze SEH. Dit in het licht van de wenselijkheid/mogelijkheid om uiteindelijk ook in Hilversum tot een geïntegreerde HAP/SEH te komen.

Wat vindt u van de voornemens zoals ze beschreven staan in het concept van de Zorgvisie? Uw reactie is zeer welkom! Stuur deze per email naar projectleider Fons van Schoten (f.vanschoten@hilversum.nl).