Nieuw-Vlaamse Alliantie
Oosterweelknoop eindelijk ontward
klok 22 september 2010
De Antwerpse mobiliteitsknoop is eindelijk los getrokken door de
Vlaamse regering. In maart 2010 legde de Vlaamse regering het tracé al
vast voor het sluiten van de Antwerpse ring. Vandaag breit de Vlaamse
regering hier een vervolg aan door te kiezen voor een nieuw Masterplan
2020 met een gesloten Antwerpse Ring en het doortrekken van de
oostelijke bretel A102 richting E19. De N-VA is verheugd dat hiermee
eindelijk een einde komt aan een slepend verhaal dat op cruciale
momenten mismeesterd werd.
Om de Antwerpse R1 te sluiten sprak de Vlaamse regering met het
dubbelbesluit tevens haar voorkeur uit: geen brug, maar wel tunnels op
het BAM-tracé, indien die niet duurder zouden uitvallen. De tunnels
bleken uiteindelijk 352 miljoen euro duurder. Toch bleek het politiek
onmogelijk om de keuze voor de brug te maken. Deze keuze zou immers tot
een politieke impasse leiden die de instorting van het hele
mobiliteitsplan in en rond Antwerpen in zich zou dragen. Dat de stad
Antwerpen de meerkost van de tunnels voor zich neemt, is dan ook de
enige politieke oplossing gebleken. Dit is voor Antwerpen een spijtige
zaak.
Positief is wel dat de stad Antwerpen nu een bindend engagement heeft
opgenomen in dit belangrijke mobiliteitsproject voor Vlaanderen, iets
wat onderstreept werd door de aanwezigheid van burgemeester Patrick
Janssens en havenschepen Marc Van Peel.
De N-VA is tevens bijzonder verheugd dat op haar voorstel het
Masterplan 2020 evenwichtiger gemaakt werd. We trekken de A102 door in
de richting van de E19, via een ondertunneling van de R11 tussen
Wommelgem (E313) en Wilrijk (E19) (zie bijlage voor een klein kaartje
hiervan). Met deze ingreep ontlasten we in hoge mate de Antwerpse ring,
lossen we het knelpunt Mortsel op en trekken we het dossier van de
ondertunneling van de R11 nabij de luchthaven van Deurne eindelijk vlot
(belangrijk om de exploitatie van de luchthaven niet in het gedrang te
brengen). Voor zowel Antwerpen als de randgemeenten is dit nieuwe
voorstel zonder meer buitengewoon goed nieuws, zowel voor de mobiliteit
als voor de leefbaarheid van de inwoners. Het is dan ook cruciaal dat
dit onderdeel van het plan prioriteit krijgt van de Vlaamse regering.
De N-VA is ten slotte zeer verheugd dat de Vlaamse regering deze
aartsmoeilijke beslissingen genomen heeft. Vlaanderen bewijst hiermee
zijn slagkracht als bestuursniveau. Wij bedanken dan ook uitdrukkelijk
en oprecht onze coalitiepartners CD&V en SP.A.
Bijlage:
application/pdf icon
bijlage ondertunneling R11.pdf
Auteur(s):
Bart De Wever, Partijvoorzitter
Contactinfo:
Jeroen Overmeer, woordvoerder
Tel: 02 219 49 30
Fax: 02 217 35 10
E-post: jeroen overmeer n-va be
Url: www.n-va.be