Nieuw-Vlaamse Alliantie




Oosterweelknoop eindelijk ontward

klok 22 september 2010

De Antwerpse mobiliteitsknoop is eindelijk los getrokken door de Vlaamse regering. In maart 2010 legde de Vlaamse regering het tracé al vast voor het sluiten van de Antwerpse ring. Vandaag breit de Vlaamse regering hier een vervolg aan door te kiezen voor een nieuw Masterplan 2020 met een gesloten Antwerpse Ring en het doortrekken van de oostelijke bretel A102 richting E19. De N-VA is verheugd dat hiermee eindelijk een einde komt aan een slepend verhaal dat op cruciale momenten mismeesterd werd.

Om de Antwerpse R1 te sluiten sprak de Vlaamse regering met het dubbelbesluit tevens haar voorkeur uit: geen brug, maar wel tunnels op het BAM-tracé, indien die niet duurder zouden uitvallen. De tunnels bleken uiteindelijk 352 miljoen euro duurder. Toch bleek het politiek onmogelijk om de keuze voor de brug te maken. Deze keuze zou immers tot een politieke impasse leiden die de instorting van het hele mobiliteitsplan in en rond Antwerpen in zich zou dragen. Dat de stad Antwerpen de meerkost van de tunnels voor zich neemt, is dan ook de enige politieke oplossing gebleken. Dit is voor Antwerpen een spijtige zaak.

Positief is wel dat de stad Antwerpen nu een bindend engagement heeft opgenomen in dit belangrijke mobiliteitsproject voor Vlaanderen, iets wat onderstreept werd door de aanwezigheid van burgemeester Patrick Janssens en havenschepen Marc Van Peel.

De N-VA is tevens bijzonder verheugd dat op haar voorstel het Masterplan 2020 evenwichtiger gemaakt werd. We trekken de A102 door in de richting van de E19, via een ondertunneling van de R11 tussen Wommelgem (E313) en Wilrijk (E19) (zie bijlage voor een klein kaartje hiervan). Met deze ingreep ontlasten we in hoge mate de Antwerpse ring, lossen we het knelpunt Mortsel op en trekken we het dossier van de ondertunneling van de R11 nabij de luchthaven van Deurne eindelijk vlot (belangrijk om de exploitatie van de luchthaven niet in het gedrang te brengen). Voor zowel Antwerpen als de randgemeenten is dit nieuwe voorstel zonder meer buitengewoon goed nieuws, zowel voor de mobiliteit als voor de leefbaarheid van de inwoners. Het is dan ook cruciaal dat dit onderdeel van het plan prioriteit krijgt van de Vlaamse regering.

De N-VA is ten slotte zeer verheugd dat de Vlaamse regering deze aartsmoeilijke beslissingen genomen heeft. Vlaanderen bewijst hiermee zijn slagkracht als bestuursniveau. Wij bedanken dan ook uitdrukkelijk en oprecht onze coalitiepartners CD&V en SP.A. Bijlage: application/pdf icon bijlage ondertunneling R11.pdf

Auteur(s): Bart De Wever, Partijvoorzitter Contactinfo:

Jeroen Overmeer, woordvoerder Tel: 02 219 49 30 Fax: 02 217 35 10 E-post: jeroen overmeer n-va be Url: www.n-va.be