Succesvol ecomobiel 2010 gaat duurzame mobiliteit actief stimuleren

23/09/2010 11:59

54 Events BV

Succesvol ecomobiel 2010 gaat duurzame mobiliteit actief stimuleren

Goed 3.500 bezoekers. Enthousiaste standhouders die het ecomobielthema 'van hype naar business' concreet ingevuld zagen worden. Een prinselijke opening en veel aandacht in de media. Wereldprimeurs. Daarbij een congres en een LNG debat waar het initiatief is genomen om door bundeling van krachten tot een versnelde en effectieve versterking van de duurzame mobiliteit in ons land te komen. De tweede editie van ecomobiel, op 21 en 22 september in Rotterdam mag beslist een groot succes worden genoemd.

De eerste ecomobiel, in 2009, was een avontuur van enkele ondernemers met durf, visie en een grote betrokkenheid bij het milieu. Na afloop waren de reacties op het initiatief zo goed dat het naar meer smaakte. Deze tweede editie, in de grotere Van Nelle Ontwerpfabriek, onderstreepte dat het onderwerp 'duurzame mobiliteit' sterk leeft en veel kan gaan bijdragen aan een beter toekomstig klimaat. Exposanten van naam, zoals Mercedes-Benz, presenteerden absolute primeurs. Daaronder de Vito E-cell voor emissieloze stadsdistributie, een wereldprimeur, en de Smart Electric Drive. Toyota toonde de nieuwste hybridemodellen, inclusief het Prius plug-in hybride prototype en zo waren er heel veel meer primeurs op twee, drie, vier en meer wielen, en varend! Met elektrische aandrijving, hybridetechniek, op waterstof en op LNG en Bio LNG. Veelal per direct leverbaar; schoon, praktisch en ook financieel steeds beter bereikbaar.

Over de te nemen stappen werd tijdens workshops, op het ecomobielcongres en op de verdiepingssessies daarna veel gesproken. ANWB hoofddirecteur Guido van Woerkom opende het congres, stond stil bij de een dag eerder gepresenteerde miljoenennota en omarmde (uiteraard) het besluit om in elk geval tot 2012 door te gaan met fiscale stimulering van duurzame mobiliteit. De key-note sprekers op het Nationaal Debat Duurzame Mobiliteit toonden zich daarmee eens, maar gaven tegenover dagvoorzitters Auke Hoekstra en Erik Peekel ook aan dat er nog heel veel meer moet gebeuren om werkelijk vooruitgang te boeken. Alexandra van Huffelen, wethouder van Rotterdam, vertelde bijvoorbeeld dat inwoners van haar stad gemiddeld anderhalf jaar eerder overlijden dan elders, als gevolg van luchtvervuiling. Rotterdam maakt daarom zeer veel werk van duurzame mobiliteit, wil daarmee koploper zijn. RAI-voorzitter Roelf de Boer onderstreepte het belang van voortgaande automobiliteit, maar zei daarbij 'als ik drukte verwacht of als de verbindingen goed zijn, neem ik geregeld de trein of de Randstadrail; de veelgehoorde slagzin 'anders denken over mobiliteit' is niet voldoende; we moeten allemaal leren om echt ànders om te gaan met mobiliteit.' Lorike Hagdorn, directie TNO, gaf in dat kader aan dat het verstandiger is om de miljarden die in extra asfalt worden geinvesteerd wat te verminderen, omdat een aanzienlijke investering in het stimuleren van duurzame mobiliteit tot veel meer resultaat zal leiden. En Arnaud van der Sluis van ProRail vertelde dat zijn organisatie perspectiefvolle proeven doet met 'draadloze elektriciteit', inductiestroom in het wegdek, en verwacht dat dit een echte doorbraak kan worden voor duurzame mobiliteit.

Alles overziend werd door beide dagvoorzitters geconcludeerd dat op de beursvloer en tijdens het congres een immens aantal perspectiefvolle producten, plannen en mogelijkheden werd gepresenteerd, maar dat het nog teveel eilandjes zonder verbinding zijn. Ecomobiel gaat daarom met haar Business Club het initiatief nemen om als een katalysator partijen bij elkaar te brengen en bruggen te slaan. Want met zo'n bundeling van krachten moeten écht grote stappen vooruit kunnen worden gezet. Een veelbelovend resultaat dus van ecomobiel 2010.

Rotterdam, 23 september 2010





http://www.ecomobiel.nl