Consumentenbond
23 september 2010
Aanbieding vaak niet voordelig
Aanbiedingen zijn vaak niet zo voordelig als consumenten denken, blijkt
uit onderzoek van de Consumentenbond. Dit komt doordat winkeliers vaak
allerlei verkooptactieken gebruiken om hun product aan de man te
brengen. Op de site www.consumentenbond.nl/lozelokkertjes staat een
overzicht van alle verkooptrucs zodat consumenten deze kunnen
herkennen.
De Consumentenbond vergeleek de aanbiedingsprijs met de normale prijs
van producten van elektronicaketens en webwinkels en constateerde dat
winkeliers adverteren met 'van'-prijzen die nooit bestaan hebben of die
verhoogd zijn zodat de korting hoger lijkt. Met reclames wekken
winkeliers de indruk 'nu' een aanbieding te hebben terwijl de prijs al
maanden dezelfde is. Bij één winkelier betalen consumenten voor een
afgeprijsde camera tien euro méér dan voor de aanbieding. Directeur
Bart Combée van de Consumentenbond: 'De kans op misleiding is door deze
verkooptrucs erg groot. Wij willen consumenten helpen deze trucs te
herkennen en de weg wijzen naar de Reclame Code Commissie als zij met
misleidende reclame te maken hebben'.
Reclameregels
Volgens de reclameregels mogen winkeliers geen prijsinformatie geven
die consumenten kan misleiden. De Reclame Code Commissie beoordeelt of
er sprake is van misleidende reclame, de Consumentenautoriteit kan als
toezichthouder een boete opleggen. De Consumentenbond heeft de
resultaten van haar onderzoek onder de aandacht gebracht bij de
toezichthouder.