College kiest voor Middenweg dubbele rij bomen en gescheiden fietspaden
2010-09-23
Reconstructie Middenweg, variant 2 Als het aan het college ligt krijgt
de Middenweg straks een dubbele rij bomen met gescheiden fietspaden.
Het college komt hiermee tegemoet aan de wens van een deel van de
klankbordgroep die betrokken is geweest bij de nieuwe inrichting van de
weg. De veiligheid voor vooral de fietsers heeft de doorslag gegeven
ten opzichte van variant 1, waar een ander deel van de klankbordgroep
de voorkeur voor had. Het inrichtingsvoorstel wordt vrijgegeven voor
inspraak, waarbij ook de verkeermaatregelen voor de omliggende wijken
wordt meegenomen. Na de inspraakperiode van 6 weken neemt het college
een definitief besluit en zal de raad gevraagd worden om geld
beschikbaar te stellen voor de reconstructie.
Het college heeft van de raad de opdracht gekregen de Middenweg te
reconstrueren tot een laan met bomen. Hierover is de afgelopen maanden
intensief overleg gevoerd met een klankbordgroep. Drie varianten zijn
daarbij besproken: variant 1 met twee enkelvoudige rijbanen gescheiden
door een middenberm met een enkele rij bomen, variant 2 met dubbele
rijbaan met dubbele rij bomen en gescheiden fietspaden, variant 3 met
dubbele rijbanen dubbele rij bomen en gescheiden ventwegen met
fietsverkeer. Variant 3 had de voorkeur van het gemeentelijke
projectteam en vertegenwoordigers van de politie. Voor de buurt was
deze variant echter niet bespreekbaar en viel daardoor af.
De klankbordgroep kwam vervolgens niet tot een eensluidend advies.
Zowel variant 1 als 2 kwamen als opties uit de bus. Het college geeft
de voorkeur aan variant 2 omdat in die variant de veiligheid voor de
fietsers beter gewaarborgd is. De dubbele rij bomen voldoet daarnaast
maximaal aan de wensen om de Middenweg als laan in te richten.
Verkeersmaatregelen
Op de bestaande kruispunten zijn verschillende opstelstroken voor
autoverkeer waarop geen extra ruimte is voor fietsers. Om de weg voor
de fietsers veiliger te maken stelt het college voor om alle zijstraten
in te richten als eenrichtingsverkeer naar de Middenweg toe. Vanuit de
zijstraten oprijden en naar links of rechts de Middenweg volgen is geen
probleem. De fietsers kunnen veilig oversteken door het gebruik van
verkeerslichten. Het kruispunt Sumatrastraat/Pasteurstraat wordt op
deze manier ingericht. Tussen de Balistraat en de Blokstraat is geen
geregelde oversteekvoorziening aanwezig. Op verzoek van de scholen en
de klankbordgroep wordt op dit kruispunt een beveiligde
oversteekvoorziening voor voetgangers gerealiseerd.
Rotonde Sportlaan/Timorlaan
De verkeersveiligheid op het kruispunt Sportlaan/Timorlaan kan
verbeterd worden door de aanleg van een rotonde. Er is op dit moment
nog een financieel tekort om deze rotonde aan te leggen. Inmiddels is
een subsidieaanvraag aan de provincie gericht met het oog op de
verbetering van de verkeersveliligheid. Indien het budget met voldoende
subsidie kan worden verhoogd dan wordt de aanleg van de rotonde
haalbaar. Vandaar dat de rotonde optioneel in het reconstructieplan en
dus ook optioneel in inspraak wordt gebracht. Voor de reconstructie van
het gedeelte van de Middenweg tussen de Stelling en de
Sportlaan/Timorlaan is onvoldoende geld beschikbaar. Dit gedeelte wordt
nu buiten de planvorming gelaten.
De kosten van het project worden nu geraamd op bijna EUR 4 miljoen.
Inspraak
Het ontwerpvoorstel voor de Middenweg alsmede de verkeersmaatregelen in
de omliggende straten ligt met ingang van vrijdag 1 oktober zes weken
ter inzage. In deze periode is het mogelijk een reactie te sturen naar
het college van burgemeester en wethouders. Na de inspraakperiode neemt
het college een definitief besluit en wordt de gemeenteraad gevraagd
geld beschikbaar te stellen. De werkzaamheden aan de Middenweg worden
dan in 2011 uitgevoerd.
Gemeente Den Helder