Gemeente Den Helder

College kiest voor Middenweg dubbele rij bomen en gescheiden fietspaden 2010-09-23

Reconstructie Middenweg, variant 2 Als het aan het college ligt krijgt de Middenweg straks een dubbele rij bomen met gescheiden fietspaden. Het college komt hiermee tegemoet aan de wens van een deel van de klankbordgroep die betrokken is geweest bij de nieuwe inrichting van de weg. De veiligheid voor vooral de fietsers heeft de doorslag gegeven ten opzichte van variant 1, waar een ander deel van de klankbordgroep de voorkeur voor had. Het inrichtingsvoorstel wordt vrijgegeven voor inspraak, waarbij ook de verkeermaatregelen voor de omliggende wijken wordt meegenomen. Na de inspraakperiode van 6 weken neemt het college een definitief besluit en zal de raad gevraagd worden om geld beschikbaar te stellen voor de reconstructie.

Het college heeft van de raad de opdracht gekregen de Middenweg te reconstrueren tot een laan met bomen. Hierover is de afgelopen maanden intensief overleg gevoerd met een klankbordgroep. Drie varianten zijn daarbij besproken: variant 1 met twee enkelvoudige rijbanen gescheiden door een middenberm met een enkele rij bomen, variant 2 met dubbele rijbaan met dubbele rij bomen en gescheiden fietspaden, variant 3 met dubbele rijbanen dubbele rij bomen en gescheiden ventwegen met fietsverkeer. Variant 3 had de voorkeur van het gemeentelijke projectteam en vertegenwoordigers van de politie. Voor de buurt was deze variant echter niet bespreekbaar en viel daardoor af.

De klankbordgroep kwam vervolgens niet tot een eensluidend advies. Zowel variant 1 als 2 kwamen als opties uit de bus. Het college geeft de voorkeur aan variant 2 omdat in die variant de veiligheid voor de fietsers beter gewaarborgd is. De dubbele rij bomen voldoet daarnaast maximaal aan de wensen om de Middenweg als laan in te richten.

Verkeersmaatregelen
Op de bestaande kruispunten zijn verschillende opstelstroken voor autoverkeer waarop geen extra ruimte is voor fietsers. Om de weg voor de fietsers veiliger te maken stelt het college voor om alle zijstraten in te richten als eenrichtingsverkeer naar de Middenweg toe. Vanuit de zijstraten oprijden en naar links of rechts de Middenweg volgen is geen probleem. De fietsers kunnen veilig oversteken door het gebruik van verkeerslichten. Het kruispunt Sumatrastraat/Pasteurstraat wordt op deze manier ingericht. Tussen de Balistraat en de Blokstraat is geen geregelde oversteekvoorziening aanwezig. Op verzoek van de scholen en de klankbordgroep wordt op dit kruispunt een beveiligde oversteekvoorziening voor voetgangers gerealiseerd.

Rotonde Sportlaan/Timorlaan
De verkeersveiligheid op het kruispunt Sportlaan/Timorlaan kan verbeterd worden door de aanleg van een rotonde. Er is op dit moment nog een financieel tekort om deze rotonde aan te leggen. Inmiddels is een subsidieaanvraag aan de provincie gericht met het oog op de verbetering van de verkeersveliligheid. Indien het budget met voldoende subsidie kan worden verhoogd dan wordt de aanleg van de rotonde haalbaar. Vandaar dat de rotonde optioneel in het reconstructieplan en dus ook optioneel in inspraak wordt gebracht. Voor de reconstructie van het gedeelte van de Middenweg tussen de Stelling en de Sportlaan/Timorlaan is onvoldoende geld beschikbaar. Dit gedeelte wordt nu buiten de planvorming gelaten.

De kosten van het project worden nu geraamd op bijna EUR 4 miljoen.

Inspraak
Het ontwerpvoorstel voor de Middenweg alsmede de verkeersmaatregelen in de omliggende straten ligt met ingang van vrijdag 1 oktober zes weken ter inzage. In deze periode is het mogelijk een reactie te sturen naar het college van burgemeester en wethouders. Na de inspraakperiode neemt het college een definitief besluit en wordt de gemeenteraad gevraagd geld beschikbaar te stellen. De werkzaamheden aan de Middenweg worden dan in 2011 uitgevoerd.