Project Gemeente Westland

Event

Westland Event 2010 over internationalisering

Publicatiedatum: 23-09-2010

Woensdag 22 september vond in Sion in De Lier voor het derde jaar op rij het Westland Event plaats, een initiatief van de gemeente Westland. Thema was dit jaar `Internationalisering van de glastuinbouw' ofwel `Grenzeloos ondernemen'. Ruim 450 ondernemers uit, of gelieerd aan het glastuinbouwcluster hadden zich aangemeld voor het veelzijdige programma waarin het thema vanuit diverse invalshoeken werd benaderd. Dagvoorzitter en journalist Charles Groenhuijsen, zelf al jaren woonachtig in Amerika, meldde al in zijn eerste zinnen dat `zijn bek open viel` toen hij die ochtend bij de geavanceerde potorchideeënkwekerij Sion binnenstapte. Met een flinke dosis bewondering voor de innovatiekracht van de glastuinbouw en prikkelende vragen gaf hij vorm en inhoud aan de plenaire sessies en workshops.

Over de grenzen heen
Het glastuinbouwcluster is continu bezig met het verleggen van zijn grenzen, fysiek en in overdrachtelijke zin; altijd wordt gezocht naar nieuwe kansen om de concurrentiepositie te behouden en te versterken. In het binnenland en, in toenemende mate, het buitenland. Maar wat op dit moment kansen en groeimarkten zijn, kunnen zomaar bedreigingen worden als we passief afwachten.

Kansen benutten
In zijn openingstoespraak noemde Theo Duijvestijn, wethouder economische zaken en agribusiness van de gemeente Westland, het Westland Event een netwerkplatform voor overheid, glastuinbouwbedrijven, kennisinstellingen en onderwijs en daarmee een geschikte gelegenheid om informatie over trends en ontwikkelingen in de glastuinbouw uit te wisselen. Hij gaf aan dat er ook voor de overheid een rol ligt in het versterken van de Greenportbelangen in het buitenland met het oog op expansie van de marktpositie en behoud van de regie. Wethouder internationalisering Arne Weverling onderstreepte in zijn spreekbeurt de actieve rol die de gemeente Westland wil aannemen naar de Westlandse ondernemers: "Wij zijn er om te stimuleren en faciliteren, om deuren te openen die anders gesloten blijven; het ondernemen blijft uw eigen zaak."

Samenwerking
Westland heeft enorm veel innovatiekracht, aldus onder andere Nico de Groot van WUR-LEI tijdens de workshop over marktontwikkelingen en kansen. Waar Nederland op het gebied van technische innovatie voorop loopt - onze kennis is een belangrijk exportproduct - ligt het zwakke punt bij organisatorische innovatie. Nederland is volgens Harm Maters van Greenport Holland International `centre of excellence' met enorm veel know-how en ook logistiek weten we van de hoed en de rand. In de organisatie van complexe projecten is er in het glastuinbouwcluster daarentegen nog veel te leren. Om het potentieel op de wereldmarkt te benutten, moeten we ons anders organiseren. Kennis van buiten betrekken en samenwerking zoeken in bijvoorbeeld internationale collectieven. Als we dat niet doen, zullen andere landen de rol overnemen, met China als meest gevaarlijke concurrent. We moeten over de grenzen van het eigen product of de eigen markt te kijken, viel Peter Reffeltrath van de Kennisalliantie hem bij.

Draaischijf voor Europa
Er verandert veel in de beschermde tuinbouw wereldwijd. In de internationale handel van sierteeltproducten verschuiven de markten: het percentage Nederlands product loopt terug en er is meer en meer import vanuit productielanden als China, Kenia, Zimbabwe, Zuid-Afrika, Ecuador en Colombia. Goedkope teelt, goede levergaranties; prima landen om zaken mee te doen, zo vertelde Art van Duyn van de Dutch Flower Group. De grootste uitdaging ligt naar zijn mening in het behouden van de regie. Alleen door het aangaan van partnerships in de afzet of productie blijft Nederland volgens hem het enige land dat in staat is wat dan ook, wanneer dan ook te leveren.

Succesvol
Richard van de Merwe van Rabobank Westland omschreef Grenzeloos ondernemen vooral als `Kansen pakken waar anderen grenzen zien'. In zijn optiek is er internationaal perspectief voor tuinbouwbedrijven met een gezonde financiële situatie, een duidelijke marktvisie en een degelijke voorbereiding. Centrale vraag bij de overwegingen een vestiging in het buitenland te openen is `Waarom zou ik succesvoller zijn dan een reeds aanwezige onderneming?'.

Veranderen
Alle sprekers tijdens het Westland Event waren het erover eens: als je nú niets verandert aan je marktstrategie, word je over een paar jaar hard geconfronteerd met de voortgeschreden internationale ontwikkelingen. Tijdig reageren op grootschalige ontwikkelingen en innoveren is essentieel. Of, het citaat waarmee De Groot zijn workshop besloot, vrij naar Darwin: 'Niet de slimste overleeft, maar diegene die zich het beste aanpast aan veranderingen.'