Prins Autogassystemen

Wereldprimeur Prins Autogassystemen met introductie van 2 nieuwe alternatieve brandstofsystemen op de Automechanika

EINDHOVEN -- Prins Autogassystemen B.V. introduceerde vorige week op de Automechanika twee van haar nieuwste producten. Te weten het Dieselblend systeem voor vrachtwagens om daarmee LPG of CNG bij te mengen, ten einde er voor te zorgen dat zowel de brandstofkosten als emissies flink omlaag gaan. Daarnaast werd het nieuwe Direct Liqui Max systeem geïntroduceerd, met als wereldprimeur de eerste BMW lean burn motor met LPG, hiermee is het mogelijk om LPG onder hoge druk direct in de motor in te spuiten over het originele hogedruksysteem van de auto. Daarmee is het vanaf nu mogelijk om ook met de nieuwste direct ingespoten motoren op LPG te rijden zonder compromis.

Dieselblending is een techniek waarbij, voornamelijk bij vrachtwagens, LPG (autogas) of CNG (aardgas) aan het brandstofmengsel wordt toegevoegd in plaats van diesel. Het grote voordeel hiervan is dat zowel nieuwe als bestaande vrachtwagens een stuk schoner voor het milieu worden en ook nog eens een lagere kilometerkostprijs kunnen behalen. Dit is natuurlijk een uitstekend resultaat gezien het feit dat deze professionele sector een groot deel van de schadelijke uitstoot veroorzaakt. Daarnaast is het ook mogelijk om met dit systeem het zo genaamde Biogas bij te mengen, waardoor er nog grotere milieuvoordelen behaald kunnen worden. Prins werkt samen met MAN Nederland om ervoor te zorgen dat de klanten van MAN ook voor deze duurzame oplossing kunnen kiezen.

Ook werd het nieuwe Direct Liqui Max geïntroduceerd wat vanaf eind 2010 leverbaar zal zijn voor een groot aantal verschillende merken en modellen. Op de beurs waren een BMW 318 direct injectie lean burn, Porsche Cayenne 8 cilinder 4.8 direct injectie te zien en was er ook de mogelijkheid tot een testrit met een VW Golf 1.4 TSI. Er is lang gewerkt aan de realisatie van dit systeem, maar een uitgebreid testveld heeft inmiddels aangetoond dat het systeem klaar is voor markintroductie. Het grote voordeel van direct ingespoten motoren op LPG is dat vanwege het hogere octaan gehalte met nog een hogere druk als bij benzine, kan worden ingespoten wat resulteert in een veel lagere CO2 uitstoot!

Tevens was er een Volvo V70 2.5T met CNG systeem van Prins te zien dat af fabriek geleverd wordt.