Ministerie van Defensie

9 augustus 2010

Antwoorden op de feitelijke vragen over de voortgang van het project Vervanging brugleggende tank.

Hierbij ontvangt u de antwoorden op de feitelijke vragen van de vaste commissie voor Defensie over de voortgang van het project Vervanging brugleggende tank van 15 juli 2010 met het nummer 32123X-127/2010D9733.

DE MINISTER VAN DEFENSIE

E. van Middelkoop

1

Op welke wijze wordt de Nederlandse industrie betrokken bij het project Vervanging brugleggende tank? Ten behoeve van de Nederlandse industrie worden afspraken gemaakt over compensatieopdrachten. Voor het ontwikkelingstraject heeft het Ministerie van Economische Zaken met de firma Krauss-Maffei Wegmann (KMW) een compensatieovereenkomst gesloten. Voor de resterende delen van het project moeten nog nadere afspraken worden gemaakt.

2

Welke compensatieverplichtingen heeft Krauss-Maffei Wegmann (KMW) nog in Nederland in algemene zin? KMW heeft nog verplichtingen in verband met de programma's Verbetering Vuurmond Leopard 2, Pantserhouwitser 2000 en het Groot Pantserwielvoertuig Boxer.

3

Hoeveel extra kosten zijn er gemaakt door de vertraging in het project van het vervangen van de brugleggende tank? Hoeveel hoger (in euro 's) worden de kosten van het project Vervanging brugleggende tank vanwege het feit dat de leverancier niet in staat was binnen de tijd en binnen de financiële randvoorwaarden en PSB2 te kunnen leveren die voldoet aan de producteisen? De vertraging van het project heeft niet geleid tot extra kosten.

4

Hoe vaak zijn de huidige brugleggende tanks vanaf het moment van ingebruikneming door het Commando Landstrijdkrachten daadwerkelijk ingezet in het kader van militaire oefeningen en militaire missies? Welke militaire missies betrof dit? Bij grotere oefeningen gericht op het manoeuvreoptreden worden de brugleggende tanks ingedeeld bij manoeuvre-eenheden en samen ingezet. De brugleggende tanks zijn ingezet tijdens de vredesoperaties in Bosnië en Kosovo. In 2006 is de bruglegger ingezet bij de ontruiming van Fort Pannerden.

5

Vallen de kosten voor het project Vervanging brugleggende tank hoger uit ten gevolge van de eerste herijking en de splitsing van het project in twee deelprojecten in 2006? Zo ja, hoeveel hoger? Zo nee, waarom niet? Met welk bedrag worden de kosten voor het project verlaagd vanwege het feit dat het aantal brugleggende tanks dat zal worden aangeschaft is verlaagd van 14 nieuwe tanks naar 10 gebruikte tanks? Met welk bedrag zal het projectbudget naar beneden worden bijgesteld ten gevolge van de tweede herijking, toen de behoeftestelling werd aangepast en werd besloten tot de aanschaf van tien gebruikte Leopard-2A4 onderstellen van Duitsland?

6

Nee. De eerste herijking en de splitsing van het project hebben niet geleid tot hogere projectkosten. Het oorspronkelijke budget, dat uitging van het prijsniveau 2006, was niet toereikend voor de verwerving van veertien PSB2systemen maar wel voor de verwerving van tien PSB2-systemen en vier systemen Leguaanbrug op wielvoertuig. Het projectbudget zal evenmin worden aangepast naar aanleiding van de tweede herijking. Het huidige projectbudget komt overeen met het in 2006 vastgestelde budget en is sindsdien niet aangepast aan de prijsontwikkeling. Beide deelprojecten, de Leopard-2 onderstellen met Leguaan en wielvoertuigen van het type MAN met Leguaan, kunnen met het oorspronkelijke budget worden uitgevoerd. 7 Eerder werd besloten de brugleggende tanks niet van de plank te kopen vanwege de eisen die in 1997 aan de behoeftestelling zijn gesteld. Kan worden gesteld dat deze eisen zijn aangepast gezien het feit dat er gebruikte toestellen uit Duitsland zullen worden aangeschaft? Zo ja, o p welke wijze? Zo nee, waarom werd eerder gesteld dat van de plank kopen niet mogelijk is? Nee. Er is slechts één eis losgelaten en die betrof de optie afzonderlijke brugdelen te kunnen koppelen. De overige eisen zijn niet aangepast. De tanks die zijn gekocht van Duitsland zijn nog niet klaar voor gebruik als brugleggende tanks. Van de Leopard-2A4 gevechtstanks worden eerst de geschutskoepels verwijderd en de onderstellen geschikt gemaakt voor de integratie met de Leguaanbrug. Het onderstel en de Leguaanbrug vormen samen de nieuwe brugleggende tank. 8 Wat zijn de gevolgen van de vertraagde levering van de brugleggende tanks voor de Koninklijke Landmacht? Zijn er bijvoorbeeld oefeningen afgelast ten gevolge van de verminderde mobiliteit? Het vermogen snel tijdelijke bruggen te leggen voor zware voertuigen is verminderd. Daardoor kunnen enige trainingsdoelen niet worden gehaald. Er zijn geen oefeningen afgelast. 9 Welke projectrisico's zijn er ten aanzien van het project 'Vervanging brugleggende tank' met betrekking tot de kosten voor personeel, opleidingen, ontwikkeling en reservedelen? De nieuwe brugleggende tank is de vervanging van een bestaand systeem. Hogere personeelskosten zijn hierbij niet aan de orde. De opleidingen worden aangepast aan de nieuwe brugleggende tank. De kosten hiervan maken deel uit van het projectbudget. De ontwikkeling van de brugleggende tank verloopt volgens plan en nadert haar voltooiing. De kosten van reservedelen en speciale gereedschappen worden met behulp van een life cycle cost berekening en een logistieke systeemanalyse vastgesteld. 10 Wat zijn de gedane uitgaven aangaande het project Vervanging brugleggende tank van 1997 tot op heden, gespecificeerd per jaar naar onder andere de kosten voor onderzoek, ontwikkeling en personeel?



Ontwikkelingskosten PSB2 Correctief onderhoud Leguaanbrug Modificatie Leguaanbrug Onderzoek wegenverkeerswet en CE-markering Overname van de Duitse Leopard 2 A4 tanks

13 miljoen 0,3 miljoen 3,1 miljoen 1,3 miljoen 0,2 miljoen 2,5 miljoen

1999 ­ 2004 2008 2009 2010 2010

12

Hoeveel hoger (in euro's) zullen de kosten voor het project Vervanging brugleggende tank zijn ten gevolge van de beslissing in 2009 deze met een jaar te vertragen? De kosten zullen niet hoger worden als gevolg van deze vertraging.

14

Hebben de twee herijkingen van het project een grotere behoefte aan personeel en hogere kosten voor hun opleiding tot gevolg? Nee.

15

Wat is het actuele begrote bedrag aan ontwikkelingskosten en met welk bedrag werden deze kosten bijgesteld ten gevolgen van de herijking in 2006, en de herijking in 2008? De ontwikkelingskosten zijn in 1999 voor Nederland vastgesteld op 13 miljoen. Dit bedrag is sindsdien niet gewijzigd.

16

Aan welk project wordt prioriteit gegeven boven het project Vervanging brugleggende tank met het besluit dit project met een jaar te vertragen? Waar wordt het gereserveerde geld aan uitgegeven? De vertraging van voorgenomen investeringsprojecten is een methode om de begroting sluitend te maken. Het gaat daarbij om een samenstel van maatregelen waarbij het niet mogelijk is de vertraging van een afzonderlijk project rechtstreeks te koppelen aan de voortgang van een ander project.

17

Zijn de vier systemen voor de Leguaanbrug op een wielvoertuig inmiddels volgens schema gemodificeerd en bij de eenheden ingevoerd? Zo nee, waarom niet en wanneer zal dit gebeuren? De vier systemen zijn gemodificeerd en worden nu ingevoerd.

18

Heeft de aanpassing in de behoeftestelling gevolgen voor de kwaliteit van de brugleggende tanks? Zo nee, waarop baseert u dat? Nee. De eis om afzonderlijke brugdelen te kunnen koppelen is losgelaten. De gewenste flexibiliteit in bruglengte wordt nu op een andere wijze bereikt.

19

Hebben de Leguaanbruggen, die van Noorwegen zijn overgenomen, bepaalde operationele beperkingen ten opzichte van de brugleggende tank PSB2, mede in het licht van de plaatsing van een Leguaan op een Leopard 2A4 onderstel? Zo ja, welke? De vier brugleggende systemen die van Noorwegen zijn overgenomen bestaan uit een wielvoertuig met daarop een brug.



Personeel in de cabine van een wielvoertuig of een vrachtauto geniet minder bescherming dan personeel in het onderstel van een Leopard. Tevens zijn voor een wielvoertuig minder terreinen begaanbaar dan voor een Leopardonderstel. Ook is de inzet van het brugleggende systeem op een wielvoertuig arbeidsintensiever dan bij de brugleggende tank. Nog een verschil tussen de twee brugleggende systemen is dat de Noorse systemen bruggen van één lengte kunnen leggen. Dat kunnen zij in twee varianten, te weten een van 60 Ministerie van Defensie ton en een van 70 ton. De brugleggende tank kan wel verschillende lengtes Datum aan. Defensie zal dus beschikken over twee brugleggende systemen met uiteenlopende kenmerken. De combinatie van capaciteiten vergroot de Onze referentie operationele toepassingsmogelijkheden. BS2010025514 20 Is de mogelijkheid aanwezig dat het project Vervanging brugleggende tank nog meer vertraging oploopt als gevolg van een herschikking van de prioriteiten bij de investe ringen van Defensie? Ja.