DSM


DSM voltooit portfoliotransformatie en betreedt tijdperk van gerichte groei


* Meeste strategische doelstellingen Vision 2010 bereikt ondanks economische neergang
* Portfoliotransformatie tot Life Sciences en Materials Sciences-onderneming afgerond; DSM zal nu sturen op gerichte groei
15% iin 2013
* Omzet in Snelgroeiende Economieën in 2015 moet stijgen in de richting van 50% van totale omzet; doelstelling voor omzetverdubbeling in China tot ruim $ 3 mld
* Omzet uit Innovatie moet toenemen van ~12% van totale omzet in 2010 naar 20% in 2015
* Duurzaamheid: van verantwoordelijkheid naar business driver; 80% van de innovatiepijplijn zal bestaan uit ECO+ producten
* Autonome omzetgroei van 5-7%, aan te vullen met Acquisities & Partnerships
* DSM gaat zijn organisatie aanpassen om een werkelijk mondiale onderneming te worden
* Volgende stap in dividendontwikkeling: verhoging met ¤ 0,10 naar ¤ 1,30,30 per gewoon aandeel aangekondigd
* Vooruitzichten voor 2010 bevestigd


Feike Sijbesma, CEO/Voorzitter van de Raad van Bestuur van DSM, gaf de volgende toelichting op de strategie: "We zijn bijzonder trots op hetgeen we in de afgelopen vijf jaar hebben bereikt met onze Vision 2010-strategie. De meeste doelstellingen zijn bereikt, en belangrijker nog, we hebben laten zien dat we de juiste beslissingen hebben genomen voor de toekomst van onze onderneming op de lange termijn. Nu onze transformatie tot een Life Sciences en Materials Sciences-onderneming grotendeels is afgerond, gaan we ons richten op groei."


"We hebben onszelf ambitieuze doelen gesteld op het gebied van omzet en winstgevendheid. Om die te realiseren, brengen we alle vier aanjagers van groei, te weten Snelgroeiende Economieën, Innovatie, Duurzaamheid en Acquisities & Partnerships, naar een hoger niveau. We gaan onze organisatie verder aanpassen door onze aanwezigheid in de verschillende regio's te versterken, zodat we een werkelijk mondiale onderneming worden. Onze onderneming gaat een nieuwe en uitdagende fase in, en ik heb er alle vertrouwen in dat we, samen met onze 22.000 medewerkers onze doelstellingen zullen realiseren."


DSM in motion: driving focused growth


Koninklijke DSM N.V. maakt vandaag ambitieuze nieuwe doelstellingen bekend die de kern vormen van de nieuwe strategie van de onderneming, getiteld DSM in motion: driving focused growth. Met deze strategie bouwt DSM voort op de Vision 2010-periode, waarin DSM zijn portfolio transformeerde en de meeste van zijn doelstellingen realiseerde ondanks de economische neergang.


DSM in motion: driving focused growth markeert de overgang van een tijdperk van intensief portfoliomanagement naar een strategie gericht op het maximaliseren van duurzame en winstgevende groei van 'het nieuwe' DSM. De onderneming heeft de ambitie om de unieke kansen in Life Sciences en Materials Sciences volledig te benutten.


De vier aanjagers van groei - Snelgroeiende Economieën, Innovatie, Duurzaamheid en Acquisities & Partnerships - zullen resulteren in groei in alle activiteiten en regio's:


* Snelgroeiende Economieën: van internationale uitbreiding naar echt mondiaal worden

$ 3,0 miljard in 2015, ondersteund door voorgenomen investeringen van $ 1 miljard.


* Innovatie: van 'het bouwen van de machine' naar verdubbeling van de output

DSM wil het proces van waardecreatie uit innovatie in een hogere versnelling brengen. Naast zijn regionale R&D-centra zal DSM nieuwe Innovation Centers openen in China and India. Hierdoor zal de innovatiesnelheid nog meer toenemen. Er is dan ook een nieuwe, ambitieuze innovatiedoelstelling geformuleerd. DSM wil dat de omzet uit innovatie (nieuwe producten en toepassingen die in de laatste vijf jaar zijn gerealiseerd) toeneemt van de huidige ~12% van de totale netto-omzet tot 20% in 2015.


* Duurzaamheid: van verantwoordelijkheid naar business driver

DSM is van mening dat duurzaamheid in de komende decennia de belangrijkste onderscheidende factor en bron van toegevoegde waarde zal zijn. DSM bevindt zich in een unieke positie om op dit gebied nieuwe kansen te benutten in de gehele waardeketen. DSM wil dat de innovatiepijplijn voor 80% bestaat uit ECO+ producten. In 2015 zullen ECO+ producten naar verwachting goed zijn voor 50% van de totale netto-omzet, vergeleken met minder dan 35% nu.


* Acquisities & Partnerships: van portfoliotransformatie naar groei

Voor de toekomst focust DSM op marktgedreven autonome groei, aan te vullenmet acquisities en partnerships. DSM hanteert stringente strategische en financiële criteria ten aanzien van potentiële acquisities of samenwerkingsverbanden.


Om zijn groei-ambities te realiseren, werkt DSM aan de verandering van zijn organisatie en cultuur om een werkelijk mondiale en slagvaardige onderneming te worden. DSM zal zijn regionale activiteiten versterken. De verantwoordelijkheid voor regionale groei en synergie zal worden toegewezen aan specifieke leden van de Raad van Bestuur. DSM heeft tevens het voornemen om de hoofdkantoren van de businessgroepen DSM Anti-Infectives, DSM Engineering Plastics en DSM Fibre Intermediates naar Azië te verplaatsen, om dichter bij belangrijke markten en klanten te zijn. DSM Biomedical is van plan zijn hoofdkantoor te verplaatsen naar de Verenigde Staten.


Bovengenoemde aanjagers van groei hebben betrekking op alle businesses, waarvan de strategieën hieronder beschreven worden.


Strategieën voor de verschillende clusters


Nutrition: verdere waardegroei

Voortbouwend op de succesvolle waardecreatie in de afgelopen jaren zal het cluster Nutrition zich richten op het verder verbeteren van de kwaliteit van de winst en het benutten van de schaal en reikwijdte van zijn wereldwijde activiteiten. Daartoe zullen de kernactiviteiten worden uitgebreid en versterkt en zullen tevens nieuwe activiteitengebieden worden ontwikkeld. De nadruk zal liggen op structurele kostenverbeteringen, voortbouwen op de succesvolle differentiatie- en innovatiestrategie, uitbreiding van het premix-netwerk en voortdurend zoeken naar mogelijkheden voor acquisities en partnerships.


Voor het cluster Nutrition streeft DSM naar een omzetgroei die 2% hoger is dan de groei van het BNP en een duurzaam EBITDA-margeniveau van ruim 20% richting 23%.


Pharma: partnerships benutten voor groei

DSM's Pharma cluster heeft een moeilijke periode doorgemaakt als gevolg van verschuivingen in de farma-industrie.


DSM Anti-Infectives (DAI) heeft met succes belangrijke problemen aangepakt en zijn activiteiten getransformeerd. Om zijn unieke technologiepositie te benutten bouwt DSM een nieuwe fabriek voor 6-APA (de meest geavanceerde in de industrie) in China. Hierdoor zal de business minder afhankelijk worden van externe leveranciers van penicilline. DAI breidt zijn productaanbod uit met gedifferentieerde, hoogwaardige specialty-producten en kan nu op eigen kracht groeien. Toch blijft DSM ervan overtuigd dat groei en winstverbetering bij DAI kunnen worden versneld via een alliantie of partnership in Azië. Daarom blijft DSM deze optie actief onderzoeken.


De businessomgeving van DSM Pharmaceutical Products (DPP) is zeer moeilijk omdat klanten zich steeds meer focussen op kosten, vooral doordat de budgetten in de gezondheidszorg onder druk staan. Tegelijkertijd vindt er een verschuiving plaats naar generieke geneesmiddelen en snelgroeiende economieën. Een partnershipstrategie voor DPP - met een focus op Azië - om de groei te verbeteren en te versnellen, is de snelste manier om de resultaten te verbeteren.


DSM wil het rendement van het cluster herstellen naar een EBITDA-marge in een range van 15-20% in 2015.


Performance Materials: groeien door middel van duurzame, innovatieve oplossingen

In Performance Materials blijft DSM zich richten op hoogwaardige ECO+ oplossingen als antwoord op de vraag van klanten en eindgebruikers naar sterkere en lichtere materialen en milieuvriendelijke coatings. De activiteiten in het cluster hebben in de gekozen segmenten sterke leiderschapsposities bereikt.


In deze segmenten wil DSM zijn leidende posities versterken en uitbreiden, ook door middel van acquisities en partnerships. In de snelgroeiende economieën voorziet DSM een sterke omzetgroei. De innovaties van het cluster zijn in grote meerderheid duurzaamheidsinnovaties. Het cluster wordt daarmee algemeen gezien als koploper op het gebied van duurzaamheid.


DSM streeft voor dit cluster naar een omzetgroei die twee keer zo hoog is als de groei van het BNP, en een EBITDA-margeniveau van meer dan 17% in 2015.


Polymer Intermediates: versterking van achterwaartse integratie voor DEP

Polymer Intermediates heeft een unieke, sterke, uitgangspositie op de wereldmarkt, een solide partnership in China, uitstekende resultaten, leiderschap op het gebied van technologie en groeiende interne leveringen aan DSM Engineering Plastics in de drie belangrijkste regio's.


Dankzij de achterwaartse integratie zal DSM Engineering Plastics profiteren van een verdere versterking van de marktpositie en de technologiepositie van Polymer Intermediates. Door een tweede, nieuwe generatie productielijn te bouwen als onderdeel van zijn joint venture in China wil DSM zijn capaciteit in dit land verdubbelen tussen nu en 2014. Tegelijkertijd wil DSM zijn risico's en kapitaal-intensiteit verminderen via partnerships en joint ventures.


Voor dit cluster wil DSM een EBITDA-marge realiseren van circa 14%, gemiddeld over de cyclus.


Emerging Business Areas: Nieuwe groeiplatforms opzetten

De Emerging Business Areas (EBA's) werden vijf jaar geleden opgezet om nieuwe groeiplatforms te ontwikkelen, uitgaande van de sterke positie van DSM op het gebied van Life Sciences en Materials Sciences en de synergie tussen die twee gebieden. Twee EBA's hebben zich voorspoedig ontwikkeld en zijn uitgegroeid tot twee zeer veelbelovende activiteiten: White Biotechnology (dat voortaan DSM Bio-based Products & Services zal heten) en DSM Biomedical. Deze beide EBA's zullen naar een hoger niveau worden gebracht. Tevens zal een nieuwe EBA worden opgericht: DSM Advanced Surfaces.


Voor de Emerging Business Areas is een ambitieus groeiperspectief geformuleerd voor een gezamenlijke omzet van ¤ 1 miljard in 2020.


Ambitieuze doelstellingen


Uitgaand van zijn leidende technologieën in Life Sciences en Materials Sciences heeft DSM ambitieuze nieuwe doelstellingen geformuleerd, te realiseren door de vier business clusters - Nutrition, Pharma, Performance Materials en Polymer Intermediates - en de Emerging Business Areas:


Rendementsdoelstellingen 2013

EBITDA: ¤ 1.4 - 1.6 miljard

15%


Omzetdoelstellingen 2015

Autonome omzetgroei: 5-7% per jaar, aan te vullen met acquisities en partnerships

$ 3mrd

Snelgroeiende Economieën: van ~32% naar 50% van totale omzet

Omzet uit Innovatie: van ~12% naar 20% van totale omzet


EBA's aspiratie 2020

¤ 1 miljard

DSM voorziet in de komende strategieperiode geen significante verdere desinvesteringen binnen zijn huidige activiteiten.


Dividend


DSM handhaaft zijn dividendbeleid. DSM streeft ernaar zijn aandeelhouders een stabiel en bij voorkeur stijgend dividend te bieden. De onderneming zal de Jaarlijkse Algemene Vergadering van Aandeelhouders voorstellen om het dividend voor 2010 met ¤ 0,10 te verhogen vvan ¤ 1,20 naar ¤ 1,30 per gewoon aandeel. Voor de komende jaren is DSM van plan heet dividend verder te verhogen met ¤ 0,20 per aandeel tot ¤ 1,50 per aa aandeel, onvoorziene omstandigheden daargelaten en ervan uitgaande dat DSM zijn groeiambities zal kunnen realiseren. DSM zal tevens de mogelijkheid van een stockdividend introduceren, in lijn met het verzoek daartoe van aandeelhouders, en zal in verband hiermee het Dividend Herinvesteringsplan voor aandeelhouders beëindigen.


Verwachting voor 2010


De businessontwikkelingen in juli en augustus waren in lijn met de eerdere verwachtingen zoals aangegeven in het op 3 augustus 2010 gepubliceerde halfjaarbericht. DSM bevestigt dan ook de daarin samengevatte verwachting: "Op basis van de huidige positieve businessomgeving zal 2010 naar verwachting een sterk jaar zijn voor DSM."


Additionele informatie


DSM houdt vandaag ten behoeve van de media een conference call van 08.00 tot 08.45 uur. Informatie over de mogelijkheden om deel te nemen aan deze call en/of deze achteraf te beluisteren zijn te vinden op de DSM-website www.dsm.com. In het beleggersgedeelte van deze website kunnen vanaf 12.15 uur tevens de presentaties voor de door DSM georganiseerde Capital Markets Days worden gedownload, waarin nadere informatie is te vinden over DSM's strategie.


DSM - de Life Sciences en Materials Sciences onderneming

Koninklijke DSM N.V. creëert oplossingen voor betere voeding, betere bescherming en betere prestaties. Eindmarkten zijn o.a. voedings- en gezondheidsproducten voor mens en dier, producten voor persoonlijke verzorging, geneesmiddelen, auto's, coatings en verf, elektronica, life protection en producten voor de bouw. DSM richt zich bij al zijn activiteiten op de triple bottom line van economische prestaties, kwaliteit van de leefomgeving en sociale verantwoordelijkheid en streeft ernaar deze elementen gelijktijdig en in gelijke mate te realiseren. DSM heeft een netto-jaaromzet van circa ¤ 8 miljard en biedt werk aan zo'n 22.700 mensen wereldwijd. Het hoofdkantoor van DSM is gevestigd in Nederland en de onderneming heeft vestigingen op vijf continenten. DSM is genoteerd aan Euronext Amsterdam. Meer informatie is te vinden op www.dsm.com.


Voor meer informatie: