EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

Persbericht

23 september 2010

EVO presenteert Top-10 administratieve lasten en overbodige regels 2010

Dit jaar verplichte rittenregistratie bestelauto's met stip op 1

Verladersorganisatie EVO presenteert voor de zevende keer de jaarlijkse Top-10 van administratieve lasten en overbodige regels. De verplichte rittenregistratie voor bestelautorijders staat dit jaar met stip op 1. De op één na grootste ergernis van bedrijven die goederen te vervoeren hebben is het woud aan controle-instanties van de overheid. De beperkende maatregelen van gemeenten ten aanzien van stedelijke distributie staat dit jaar op nummer 3. Vervoerders worden horendol van de krappe venstertijden, lengtebeperkingen, gewichtsbeperkingen en geluidseisen. Onze oosterburen zorgen voor een nieuwkomer in de lijst. De Duitse verplichting voor bestelautorijders om rij- en rusttijden te registeren en het verantwoorden van werkzaamheden van de afgelopen 28 dagen is een doorn in het oog. EVO stelt concrete maatregelen voor om deze hinderpalen weg te nemen.

Laat ondernemers bijtelling bestelauto's afkopen

Ondanks alle pogingen om de fiscale bijtellingsregeling voor bedrijven met bestelauto's te vereenvoudigen, registreren nog steeds vele duizenden bestelautorijders dagelijks iedere gereden rit. En dat is naast een administratieve last ook een zeer risicovolle bezigheid. Want als zij ritten verkeerd of niet noteren, riskeren ze een naheffingsaanslag van duizenden euro's plus een boete. En met twintig ritten op een dag is een fout snel gemaakt. Een monteur is immers geen boekhouder. De oplossing is heel eenvoudig. EVO wil dat ondernemers de mogelijkheid krijgen de bijtelling voor een vast bedrag per bestelauto af te kopen.

Één loket voor controles

De Nederlandse overheid kent maar liefst dertien controle-instanties voor bedrijven. De manier waarop bedrijven de gegevens moeten aanleveren verschilt per controle-instantie (verschil in format en rapportagemoment). Daardoor moeten ondernemers steeds opnieuw dezelfde gegevens aanleveren bij verschillende overheidsdiensten. Soms moeten hiervoor zelfs aparte applicaties worden aangekocht. De overheid belooft al jaren één loket te realiseren waarbij ondernemers maar één keer hun gegevens hoeven in te dienen. Helaas blijft het vooralsnog bij woorden en heeft een ondernemer, afhankelijk van het soort goederen, met drie of vier controle-instanties te maken. EVO wil dat één loket eindelijk wordt gerealiseerd. Dat draagt ook nog eens bij aan efficiencywinst bij de overheid zelf.

Schaf belemmeringen stedelijke distributie af en kies voor slimme oplossingen

Vervoerders worden horendol van de krappe venstertijden, lengtebeperkingen, gewichtsbeperkingen en geluidseisen. Omdat iedere gemeente weer andere beperkingen kent, kunnen bevoorraders nauwelijks een fatsoenlijke planning maken. Deze maatregelen kosten het bedrijfsleven jaarlijks bovendien 425 miljoen euro. Tot slot komen ze de leefbaarheid niet ten goede. Omdat bedrijven vanwege de lengte- en gewichtsbeperkingen twee kleine voertuigen moeten inzetten in plaats van één grotere, neemt de uitstoot van schadelijke gassen toe. En door de venstertijden rijden vrachtauto's precies op het moment dat kinderen naar school fietsen. Volgens EVO moeten gemeenten samen met alle betrokkenen de durf hebben om de huidige belemmeringen zoals venstertijden en lengtebeperkingen af te schaffen, als dat de leefbaarheid ten goede komt. Verder denkt EVO aan slimme oplossingen als nachtdistributie, stadsdistributiecentra, het optimaliseren van bevoorradingsroutes en laad- en loslocaties.

Geen registratieplicht voor zware bestelauto's

In alle landen is het registeren van de rij- en rusttijden pas verplicht voor voertuigen boven de 3,5 ton, maar onze Duitse vrienden hebben die grens op 2,8 ton gelegd. Dit bezorgt met name ondernemers in de grensstreek de nodige kopzorgen, want ze weten niet wat ze moeten registreren en hoe een de verantwoording eruit moet zien. EVO pleit, ook in internationaal verband, voor de afschaffing van de registratieplicht voor bestelauto's in de categorie van 2,8 tot 3,5 ton. Daarmee vervalt voor deze groep ook het verplichte patronaal attest. Het patronaal attest is ook nooit bedoeld geweest voor bestelautorijders, maar voor vrachtautochauffeurs.


Noot voor redacties