Ingezonden persbericht


23 september 2010 Amersfoort

Aftrap van de Nationale week van de sociale innovatie: Mijn Bedrijf 2.0 houdt jaarconferentie

UTRECHTSE ONDERNEMERS VINDEN ZICHZELF FLEXIBEL

De flexibiliteit van werknemers in het midden- en kleinbedrijf in de provincie Utrecht is relatief groot. Maar Utrechtse ondernemers zijn er nog niet. Dat blijkt uit een eerste verkenning die Mijn Bedrijf 2.0 uitvoerde onder de eerste 100 deelnemende MKB-bedrijven. Tijdens de jaarconferentie van Mijn Bedrijf 2.0 op donderdag 23 september bespraken ondernemers en adviseurs de eerste resultaten van het initiatief. Inmiddels nemen al ruim 165 bedrijven deel aan Mijn Bedrijf 2.0, en dat aantal groeit. Mijn Bedrijf 2.0 helpt ondernemers uit de provincie Utrecht met slimmer werken om betere resulaten te behalen. Utrechtse medewerkers zijn breed inzetbaar Uit een eerste verkenning van de resultaten blijkt dat 89% van de deelnemende bedrijven hun medewerkers breder inzetbaar vindt. Ook qua werktijden beschouwen Utrechtse bedrijven zich als redelijk flexibel. 72% van de bedrijven hanteert in sterke of zelfs zeer sterke mate flexibele werktijden. Deze cijfers zijn bemoedigend omdat flexibil iteit voor het innovatief vermogen van een onderneming belangrijk is. Mijn Bedrijf 2.0 heeft flexibiliteit als aandachtspunt benoemd. De andere aandachtspunten zijn arbeidsrelaties en innovatief ondernemingsbeleid. Zelf online roosteren Paul Breman, lector Organiseren van Innovatie aan de Hogeschool Utrecht en adviseur van Twijnstra & Gudde, presenteerde de resultaten. Breman sprak tijdens de conferentie ook met twee deelnemende bedrijven. Zij vertelden over hun ervaringen met het invoeren van innovaties. Een van de gasten was Guendaline Stinkens, manager Hospitality van Landgoed de Horst uit Driebergen. De Horst wil beter kunnen inspelen op de vraag van klanten én op de behoefte van medewerkers aan meer invloed op de eigen werktijden. Daarom werd een systeem geïntroduceerd waarmee medewerkers zichzelf online kunnen inroosteren. Een belangrijke les bleek: geef medewerkers eigen verantwoordelijkheid bij het invoeren van een verandering. Daardoor zijn ze zelf meer betrokken. Slimmer werken in Vier stappen Deelname aan Mijn Bedrijf 2.0 gebeurt in 4 stappen. 1) Een bedrijfscan is de eerste stap in het traject. Daarna bespreekt een adviseur de resultaten en krijgt de ondernemer een concreet advies. 2) Bovendien krijgt hij een voucher van 4000,- om dat advies te implementeren. Dat bedrag kan de ondernemer besteden aan bijvoorbeeld training, coaching of een adviestraject. 3) Gedurende een jaar kan de ondernemer deelnemen aan workshops en bijeenkomsten over slimmer werken. 4) Het traject wordt een jaar na de eerste scan afgerond met een tweede bedrijfscan. Hiermee worden de effecten gemeten van advies, training en ontwikkeling op het innovatievermogen en het rendement van de onderneming.