Gemeente Alkmaar


Alkmaar, 22 september 2010

Toeristen weten Alkmaar goed te vinden

Bijna 105.000 mensen hebben tijdens het afgelopen kaasmarktseizoen Alkmaars belangrijkste toeristische trekker bezocht. Daarmee blijft het aantal bezoekers voor de derde keer op rij boven de 100.000 uitkomen en valt 2010 in de topjaren. In 2010 hebben 616 touringcars Alkmaar op vrijdagochtend aangedaan, tegenover 622 in 2009. Hiermee is dit aantal ongeveer gelijk gebleven. Het aantal cruiseschepen dat Alkmaar aandoet in 2010 is met maar liefst 33% toegenomen ten opzichte van 2009.

"De toeristen weten Alkmaar dus toch goed te vinden, zelfs in de tijd van economische teruggang," aldus Rian van Dam, wethouder economische zaken en toerisme. "Wij willen graag meer bezoekers naar Alkmaar trekken en daarmee de economie van de stad stimuleren. Om dit te bereiken zet Alkmaar onder meer in op watertoerisme, cultuurhistorie en verbetering van de kaasmarkt. Dit is opgenomen in het Actieprogramma Economie & Toerisme 2010 t/m 2015."

Cruiseschepen
Het aanmeren van meer cruiseschepen is een van de resultaten van het project 'Riviercruise & Motorchartervaart Noord-Holland'. Dit marketingproject wordt uitgevoerd door Amsterdam Cruise Port in samenwerking met de provincie Noord-Holland en negen Noord-Hollandse gemeenten, waaronder Alkmaar. Doel van deze actieve marketingcampagne is om meer cruiseschepen en motorcharters naar Noord-Holland én Alkmaar te halen. De VVV en toeristische ondernemers zorgen voor aantrekkelijke dagprogramma's en arrangementen zodat de passagiers ook de stad in gaan om te winkelen of een museum te bezoeken. Het project heeft zijn vruchten afgeworpen want in 2010 zijn 108 schepen in Alkmaar afgemeerd tegenover 81 schepen in 2009. Daarnaast werkt de gemeente aan voorzieningen voor de watertoeristen, zoals de passantenhaven aan de Schelphoek.

Living History Tours
Om de bezoekers na de kaasmarkt in de stad te houden is dit seizoen gestart met de Living History Tours. Deze korte stadsrondleidingen met afsluitend een mini-voorstelling in een monument zijn goed bezocht, de bezetting was ruim 80%.

Verbeteringen kaasmarkt
De kaasmarkt blijft een prima promotie voor de stad Alkmaar, dit blijkt uit de aandacht van vele journalisten en tv-makers. Het programma Globe Trekker met 30 miljoen kijkers via Discovery en National Geographic heeft twee vrijdagen gefilmd in Alkmaar en op de kaasmarkt. VVV en SPA hebben dit jaar twee keer een VIP-bezoek voor AlkmaarPas-houders georganiseerd. De belangstelling hiervoor was groot. Dit geeft aan dat ook de Alkmaarders enthousiast en trots zijn op de kaasmarkt.

De kaasmarkt blijft dus aantrekkingskracht uitoefenen op bezoekers uit alle windstreken. De gemeente blijft kritisch kijken naar de markt en voert waar mogelijk verbeteringen door. Zo hebben beide ladyspeakers een representatieve gele outfit aangemeten gekregen. Hierdoor zijn zij beter te herkennen voor het publiek op de markt. Daarnaast is er tussen 09.30 en 10.00 uur meer actie voor de toeschouwers doordat de kazen met handkarren worden aangevoerd op het achterste deel van de markt. Bij het NS-station staan elke vrijdag kaasmeisjes om bezoekers te verwelkomen en te voorzien van een plattegrond. De voorstellen die uit het aangekondigde burgerinitiatief naar voren komen om de kaasmarkt aantrekkelijker te maken worden in de voorbereiding van het nieuwe kaasmarktseizoen onderzocht.




Gemeente Alkmaar