Ingezonden persbericht


Persbericht

LAKS betreurt verhoging exameneisen


- Zorgen over haalbaarheid eisen

- Nu verbetering onderwijs noodzakelijk

Amsterdam, 23 september 2010 - Het LAKS betreurt dat de Tweede Kamer heeft ingestemd met het voorstel om de exameneisen te verhogen. De scholierenorganisatie is het niet oneens met het stellen van hogere eisen, maar maakt zich grote zorgen over de haalbaarheid van deze aanscherping. "Nu verwachten wij dat de overheid ook gaat inzetten op het verhogen van de kwaliteit. Geen onbevoegde docent meer voor de klas!", aldus LAKS-voorzitter Steven de Jong.

Hij vervolgt: "Als we willen dat iedere scholier kans heeft zichzelf te ontplooien, dan moet het onderwijs nu verbeterd worden". Het doel van de verhoging van de eisen is dat het diploma meer waard wordt en de scholier meer basiskennis heeft. Deze mooie ambitie, die zo vaak is uitgesproken, kan alleen bereikt worden als er volop wordt ingezet op het terugdringen van het aantal onbevoegde docenten en het aanpakken van de ophokuren.

"Bijna een kwart van de docenten, 24%, is onbevoegd, terwijl onderzoek aantoont dat dit funest is voor de leerprestaties van scholieren. Dit is het grootste onderwijsprobleem", aldus De Jong. Daarnaast ziet hij dat er nog steeds erg veel ophokuren op scholen zijn. Steeds meer scholen halen de urennorm, tot 68% het afgelopen jaar, maar bij een deel van de lessen die gegeven wordt staat er geen of een onbevoegde docent voor de klas. Het lerarentekort zal de komende jaren alleen maar toenemen.

De petitie die het LAKS sinds gistermiddag heeft uitgeschreven is inmiddels door vele honderden mensen ondertekend. Op www.geenkansvanslagen.nl is de petitie terug te vinden. Het LAKS zal doorgaan met de petitie, alleen pleit deze niet meer voor het tegenhouden van het voorstel, maar voor maatregelen die nu genomen moeten worden om ervoor te zorgen dat het alle scholieren eerlijke kansen krijgen om aan de nieuwe eisen te voldoen. Het LAKS stelde deze maatregelen al voor in een alternatief plan voor de invoering van hogere exameneisen.