Martinair


Martinair stopt met passagiersvluchten

Schiphol, 23 september 2010 - Martinair Holland NV heeft het voornemen om zich per eind 2011 volledig te gaan concentreren op haar luchtvracht activiteiten en te stoppen met passagiersvluchten. Dit betreft een voorgenomen besluit van de directies van moedermaatschappij KLM en Martinair waar de Raad van Commissarissen van Martinair op 23 september mee heeft ingestemd. Ten grondslag aan dit voorgenomen besluit ligt de unieke competentie op het gebied van luchtvracht welke Martinair in de laatste decennia succesvol heeft ontwikkeld. Daarnaast speelt het ontbreken van de benodigde schaalgrootte om de passagierstak van Martinair in de toekomst rendabel te kunnen laten zijn. De huidige passagiersvloot is in de afgelopen jaren gereduceerd tot vier Boeings 767. Dankzij de omvangrijke en succesvolle vrachtoperatie en de grondige herstructurering in de afgelopen 3 jaar, zal Martinair dit boekjaar positief afsluiten. Martinair blijft tot eind 2011 passagiers van en naar vakantiebestemmingen in het groot Caribische gebied vliegen. Alle bestemmingen blijven boekbaar. De KLM Groep zal voor een deel binnen het KLM-netwerk aanvullende vluchten aanbieden op routes die nu door Martinair worden gevlogen. Paul Gregorowitsch, Algemeen Directeur Martinair: "Bij beëindiging van de passagiersvluchten eind 2011, heeft Martinair 53 jaar lang passagiers van en naar hun vakantiebestemming gebracht. De grootse en zeer gerespecteerde ondernemer Martin Schröder, maakte voor vele Nederlanders het vliegen naar de vakantiebestemming toegankelijk. Wij realiseren ons dat dit voorgenomen besluit voor de toegewijde Martinair medewerkers en vele anderen, emotioneel zwaar is." Bij de invoering van dit voorgenomen besluit, zal de KLM Groep zich maximaal inspannen om betrokken medewerkers binnen de KLM familie te behouden. Dit betreft zo'n 600 van de ruim 1800 Martinair medewerkers. Als succesvol vrachtvervoerder zal Martinair voortbestaan binnen de Air France KLM-Cargo organisatie. Martinair Cargo opereert op dit moment 11 vrachttoestellen vanaf Schiphol: 7 MD11 en 4 Boeings 747 ERF (afkomstig van KLM). Martinair Cargo vervoert jaarlijks 328.000 ton vracht, opererend op 31 bestemmingen. Martinair Cargo geniet wereldwijd een uitstekende reputatie als 'full freighter' carrier met als unieke competenties het transport van bederfelijke en gevaarlijke goederen en dieren. Martinair behoudt eveneens een eigen Maintenance & Engineering divisie. Over Martinair
Martinair is in mei 1958 opgericht door Martin Schröder (13-05-1931) en is sinds die tijd actief in passagiers- en vrachtvervoer. Na terugtreding in 1998 van Martin Schröder, staan Aart van Bochove (tot 2002) en Arie Verberk (tot september 2007) aan het roer. Sinds september 2007 is Paul Gregorowitsch Algemeen Directeur van Martinair. Gezien de verliesgevende situatie van dat moment, is onder zijn leiding een grondige herstructurering doorgevoerd. Diverse activiteiten zijn uitbesteed en het vliegen op short haul bestemmingen is in 2007 beëindigd. Met uitzondering van Martinair Flight Academy te Lelystad zijn alle dochterondernemingen verkocht. Na jarenlang in afwachting te zijn geweest van toestemming van de Europese Commissie, werd Martinair Holland NV per 31 december 2008 een 100% dochteronderneming van de KLM Groep. Daarna is op tal van gebieden synergie bereikt door het onderbrengen van activiteiten binnen de KLM Groep zoals de on board catering. Deze gehele herstructurering heeft er toe geleid dat Martinair dit jaar weer zwarte cijfers verwacht te kunnen schrijven.

Meer informatie over Martinair en haar geschiedenis is te vinden op www.martinair.nl/overmartinair