Ingezonden persbericht


Persbericht Augustus 2010

... verzamelen van wat?
Play Van Abbe - Deel 3: De principes van verzamelen - Het verzamelen van principes

25/09 ­ januari 2011

Op zaterdag 25 september opent in het Van Abbemuseum in Eindhoven Play Van Abbe Deel 3: De principes van verzamelen - Het verzamelen van principes. In dit derde deel in de reeks ligt de focus op verzamelen als hoofdactiviteit van musea en op wat het betekent om visuele culturele herinneringen te verzamelen en te archiveren. Het museum laat zien wat een verzamelbeleid zegt over de tijd waarin het tot stand komt. Ook vragen we ons af wat het betekent om `politieke momenten' te verzamelen; momenten die de ontwikkelingen in onze hedendaagse cultuur betekenis geven. De tentoonstelling geeft de mogelijkheid om de werken uit de verzameling van het Van Abbemuseum in een nieuw licht te zien en om deze te vergelijken met verzamelingen en archieven die door kunstenaars zijn aangelegd. Zij gebruiken het verzamelen als strategie om een beeld te scheppen van de sociaal-maatschappelijke situatie waarin ze leven. Kunstenaars in de tentoonstelling zijn Denmark, Michal Heiman, Hannah Hurtzig, Zofia Kulik, Lia Perjovschi, Sean Snyder, Lidwien van de Ven en Akram Zaatari. Daarnaast worden de typerende principes achter de collectie van het Van Abbemuseum visueel geanalyseerd, wordt de Eindhovense BKR-collectie belicht en zijn er voor het eerst werken te zien van het Contemporary Art Museum Palestine (CAMP), een collectie uit een heel andere geopolitieke context. De tentoonstelling wordt op 25 september om 16.00 uur geopend door Kader Abdolah, de IraansNederlandse schrijver en columnist, en directeur Charles Esche. Tijdens de opening vindt een live uitgezonden gesprek plaats tussen Paul O'Neill, onderzoeker van het Situations kunstprogramma aan de Universiteit van Bristol, en Annie Fletcher, conservator van het Van Abbemuseum. Dit gesprek is onderdeel van de KIOSK for Useful Knowledge van de kunstenaar Hannah Hurtzig en The Mobile Academy. Play Van Abbe Deel 3 is te zien tot eind januari 2011 en omvat een programma met films, gesprekken en andere evenementen. Persoonlijk beeld van historische momenten In de tentoonstelling zijn kunstenaars te zien die de mechanismen van verzamelen gebruiken om een politieke positie te tonen. In veel kunstwerken worden historische momenten vanuit een persoonlijk oogpunt bezien en worden algemeen bekende (media)beelden gecombineerd met persoonlijke verhalen en foto's. De kunstenaar Sean Snyder richt zich met zijn op onderzoek gebaseerde projecten op de productie van beelden en de weergave van oorlogen, van de Koude Oorlog tot de oorlog in Afghanistan. Hij geeft geen commentaar op geopolitieke kwesties, maar onderzoekt hoe de media gebeurtenissen weergeven en probeert zo fundamentele vragen over representatie te onthullen. Akram Zaatari's lopende onderzoeksproject legt een breed scala aan documenten bloot die de huidige culturele en politieke omstandigheden van Libanon onderzoeken. Door geluidsopnames, video's, foto's, dagboeken, persoonlijke verzamelingen en interviews opnieuw in een context te plaatsen, bestudeert Zaatari de dynamiek van de productie en circulatie van beelden in oorlogssituaties of situaties van politieke instabiliteit. Hij laat zien hoe de verschillende mediamachines ten dienste staan van macht, verzet en geheugen. Michal Heiman keert steeds weer terug naar de kunstwereld om verbanden te leggen, alsof het een plaats is waar een misdaad gepleegd is. Haar werk bestaat uit uiteenlopend materiaal, van eenvoudige gebeurtenissen en autobiografische jeugdherinneringen tot werk van andere kunstenaars, films, foto's, dagboeken, objecten, klinisch onderzoek en psychoanalytische teksten. Het werk van Lidwien van de Ven leunt tegen het journalistieke aan, maar zoekt toch meer de grens op tussen werkelijkheid en verbeelding. Haar `achter de schermen' beeld van de persconferentie van het Europees Parlement (2008) waar Ayaan Hirsi Ali haar zaak over de bescherming van vrijheid van meningsuiting presenteert, geeft een andere situatieschets dan die we uit de journalistiek kenne n.

Verzamelingen van kunstenaars Soms is er een gebrek aan geschikte instellingen die een collectieve geschiedenis laten zien, waardoor kunstenaars gedwongen zijn om hun eigen partijdige kunstverhalen, archieven en verzamelingen te creëren. Zij zoeken hun eigen historische wegen, verbinden onderbroken verhalen en vormen hun identiteit met deze verzamelingen. Sinds 1986 heeft de kunstenaar Lia Perjovschi, die zichzelf omschrijft als een `kunstdetective', een subjectieve kunstgeschiedenisindex ontwikkeld die uitgegroeid is tot het Contemporary Art Archive/Centre for Analysis (CAA/CfA). Perjovschi gebruikt handgetekende mindmaps en alternatieve classificatiesystemen, van prehistorisch tot zeer modernistisch. Hiermee brengt zij ordening aan in uiteenlopende officiële alsook minder bekende artistieke, institutionele, filosofische en sociaal-maatschappelijke bronnen uit het `Oosten' en het `Westen'. Het werk van Sofia Kulik, lid van het kunstenaarsduo KwieKulik, geeft een alternatief verha al van (kunst in) Polen tussen de jaren 1978 en 1987. Dramaturge en conservator Hannah Hurtzig presenteert haar FCA - (Flight Case Archive). Dit is een mobiel, voortdurend groeiend archief waar men in kan zitten en een audiovisueel discussiearchief met "Verhalen over plaatsen, steden en gebieden" kan bekijken en beluisteren. Het archief wordt ook gevuld met nieuw materiaal, middels het project KIOSK for Useful Knowledge. In vijf verschillende gesprekken ontmoeten deskundigen van het museum experts uit de praktijk. De installatie van de Belgische kunstenaar Denmark bestaat uit kranten, tijdschriften en andere informatiebronnen uit de kunstwereld, die hij bewerkt, vernietigt en weer opbouwt tot kunstwerk. De individuele kunstwerken van Denmark zijn archieven op zich. Zijn werk wordt voor het eerst in zijn geheel getoond; veertig rolcontainers die het totale archief van Denmarks productie vormen en die een gecondenseerd overzicht bieden van zijn oeuvre tussen 1974 en 2010. Institutio nele verzamelingen Naast werken van individuele kunstenaars worden enkele collecties onder de loep genomen. Bezoekers kunnen de collectie van het Van Abbemuseum in een nieuw licht zien, doordat de typerende principes achter deze collectie visueel geanalyseerd worden. Een deel van de collectie van het Contemporary Art Museum Palestine (CAMP) wordt voor het eerst getoond, gecombineerd met de beweegredenen en mogelijkheden voor de toekomst van een Palestijns museum. CAMPs voornaamste doel is om een museum rond deze collectie op te richten zodra de politieke situatie in Palestina dit toelaat. Een andere collectie die belicht wordt, is de BKR Eindhoven collectie van het Instituut Collectie Nederland (ICN). BKR staat voor "Beeldende Kunstenaars Regeling",

een regeling van de Nederlandse overheid die bestond van 1949 tot 1987 om kunstenaars te ondersteunen. Zij kregen een uitkering als ze regelmatig een werk indienden. Op deze manier verkregen de rijksoverheid en ook de gemeentes een grote verzameling hedendaagse kunst. Dit project wil een selectie van de BKR Eindhoven collectie teruggeven aan de inwoners van de stad, door werken in huizen van Eindhovenaren te plaatsen en deze huizen op gezette tijden voor het publiek open te stellen. Tijdmachines ­ Reloaded Als onderdeel van De principes van verzamelen ­ Het verzamelen van principes wordt de tentoonstelling Museummodules opnieuw geactiveerd onder de noemer Tijdmachines ­ Reloaded. Verschillende kunstenaars zijn uitgenodigd om gedurende de tentoonstelling interventies te doen. Zo worden de vraagstukken van deze tentoonstelling met historische museummodellen opnieuw geadresseerd. Programma opening 16.00 - 16.30 uur: Openingstoespraak in het auditorium door Kader Abdolah, de Iraans-Ne derlandse schrijver en columnist, en Charles Esche, directeur Van Abbemuseum. 16.00 - 18.00 uur: Rondleidingen door speciale gastrondleiders 17.00 - 19.00 uur: KIOSK for Useful Knowledge: verhalen over plaatsen, steden, gebieden. Het Museum: Livedialoog Nr.1 tussen Paul O'Neill en Annie Fletcher, conservator Van Abbemuseum. Het gesprek is live te volgen in zaal B0-06 en wordt gearchiveerd door Hannah Hurtzig / Mobile Academy. Paul O'Neill is een GWR onderzoeker bij Situations, een opdrachten- en onderzoeksprogramma van de University of the West of England (UWE) in Bristol. Deelnemers / conservatoren

De principes van verzamelen ­ Het verzamelen van principes: Denmark, Michal Heiman, Hannah Hurtzig, Zofia Kulik, Lia Perjovschi, Sean Snyder, Lidwien van de Ven, Akram Zaatari, Contemporary Art Museum Palestine (CAMP - collectie), ICN (BKR collectie). Conservatoren: Christiane Berndes, Remco de Blaaij, Galit Eilat, Diana Franssen. Time Machines ­ Reloaded: Museum of American Art Berlin, Wendelien van Oldenborgh, Kai-Uwe Hemken, Jakob Gebert, Florian Schneider, Daniel Miller, Grant Watson. Conservatoren: Diana Franssen, Steven ten Thije, Christiane Berndes, Galit Eilat.

Sponsoren

Play Van Abbe is mede mogelijk gemaakt door bijdragen van de Mondriaan Stichting, BankGiro Loterij, Provincie Noord-Brabant, VSBfonds en SNS REAAL Fonds.

Het Van Abbemuseum in Eindhoven is een van de meest toonaangevende musea voor hedendaagse kunst in Europa. Het museum heeft een uitgebreide internationale collectie van ruim 2700 kunstwerken, waaronder sleutelwerken van Lissitzky, Picasso, Kokoschka, Chagall, Beuys, McCarthy, Daniëls en Körmeling. Vragen op het gebied van kunst en samenleving stelt het museum op een experimentele manier aan de orde. Openheid, gastvrijheid en kennisuitwisseling zijn voor het Van Abbemuseum van belang, en we prikkelen onszelf en bezoekers om over onderwerpen na te denken. Bijvoorbeeld over de rol van de collectie als cultureel 'geheugen', of over het museum als publieke ruimte. Door internationale samenwerking en uitwisseling is het Van Abbemuseum bovendien een plaats waar creatieve kruisbestuiving plaatsvindt. Een bron van verwondering, inspiratie en verbeelding.

Van Abbemuseum Bilderdijklaan 10 Eindhoven Openingstijden Dinsdag t/m zondag 11.00­17.00 uur Donderdag 11.00-17.00 uur Op donderdagen is het museum geopend tot 21.00 uur en is de toegang gratis vanaf 17.00 uur. Toegang Volwassenen: 9,00 Groepen van 10 of meer, 65 plussers: 6,50 Studenten, CJP houders: 4 donderdagavond van 17.00-21.00: gratis toegang Kijk voor meer informatie op www.vanabbemuseum.nl




Ingezonden persbericht