D66

maandag 27 september 2010

Voorbij de morele verontwaardiging: een alternatief dat het vertrouwen terugbrengt

"De opdracht is met een alternatief te komen dat verder gaat dan de morele verontwaardiging alleen." D66-leider Alexander Pechtold betoogde bij de 21^e editie van de Abel Herzberglezing in Amsterdam dat de westerse wereld, en Nederland in het bijzonder, op een tweesprong staat: kiezen voor polarisatie en provocatie of voor toenadering en inlevingsvermogen. Pechtold vraagt zich af: "Zeilen we gemakzuchtig mee op de golven van het wantrouwen en populisme? Of sturen we aan op herstel van vertrouwen?"

`Eerst nadenken...'

Pechtold zegt in zijn lezing, getiteld `Eerst nadenken...' dat we, juist in deze tijd, inlevingsvermogen, analyse en vertrouwen nodig hebben. "Want wat ik wantrouw, is een beleid dat gebaseerd is op wantrouwen. En dat is waar we vandaag de dag mee te maken hebben. De polarisatie is weer helemaal terug." Pechtold zegt de keuze voor polarisatie weliswaar niet toe te juichen, maar die als een legitieme te beschouwen. "De spelregels van de democratie sluiten die niet uit. Wie met de helft plus één wil gaan regeren, mag zijn gang gaan. Echter, wanneer polarisatie gepaard gaat met stigmatisering en uitsluiting, met verruwing en vergroving, dan splijt de samenleving."

`Vreemde' elementen

Pechtold ziet in veel westerse landen de tegenstellingen scherper worden en de onvrede groeien. "Het is helaas een beproefde methode: om de achterban weer in het gareel te krijgen, richten leiders - ter maskering van de eigen onmacht - de aandacht op zogenaamde vreemde elementen in hun land. Het idee om een klopjacht op zigeuners te organiseren, past in die lijn." Ook in onder meer Italië, Hongarije, in Denemarken en Zweden ziet Pechtold dergelijke tendensen.

Meer dan morele verontwaardiging

Pechtold wil daar een alternatief tegenover zetten dat verder gaat dan de morele verontwaardiging alleen. "Een alternatief dat mensen het geloof teruggeeft dat hun ongenoegen wordt gehoord. Ongenoegen dat verder gaat dan frustratie over een gestolen fiets of een tasjesroof. Het gaat om mensen die vervreemd zijn geraakt van hun oude, vertrouwde omgeving. Ook hén begrijpen en bereiken, dat moet de opgave zijn."