De bankwereld heeft een dubbele morele standaard over bonussen
27/09/2010 13:25
PR Newswire
ROTTERDAM, The Netherlands, September 27, 2010 /PRNewswire/ -- Bankiers die een hoge bonus behaald hebben worden in de bankwereld als
competent en moreel beoordeeld. Bankiers die vooraf zeggen naar een hoge
bonus te streven, daarentegen, worden weliswaar als competent gezien, maar
als minder moreel beoordeeld. De bankwereld lijkt dus een dubbele standaard
te hanteren wanneer het om bonussen gaat.
Dit blijkt uit recent onderzoek van het Erasmus Centre of Behavioural
Ethics (Rotterdam School of Management, Erasmus University), dat een antwoord
probeert te formuleren op de vraag of het standpunt van bankiers over
bonussen veranderd is naar aanleiding van de grote maatschappelijke kritiek
op dergelijke beloningssystemen in de afgelopen jaren. Deze kritiek laaide
deze week opnieuw op nadat de Duitse Hypo Real Estate (HRE) bank hoge
bonussen uitkeerde en vervolgens opnieuw staatssteun moest aanvragen, en
nadat de Tweede Kamer zich uitsprak voor het afschaffen van bonussystemen.
Het onderzoek stond onder leiding van Professor David De Cremer,
hoogleraar Behavioural Business Ethics aan RSM en wetenschappelijk directeur
van het Erasmus Centre of Behavioural Ethics alsmede Dr. Chris Reinders
Folmer, postdoc onderzoeker aan RSM. Zij benaderden 94 Nederlandse bankiers,
die gevraagd werden om twee scenario's te beoordelen. Het ene scenario
beschreef een hardwerkende bankier die een hoge bonus ontvangen had. Het
tweede scenario beschreef een identieke bankier die nog geen bonus ontvangen
had, maar wel expliciet aangaf een hoge bonus te willen verdienen. De
omschrijving van de bankiers was dus identiek, maar in het ene scenario had
de bankier reeds een hoge bonus verdiend; in het andere scenario sprak de
bankier alleen zijn ambitie daartoe uit. De onderzoeksdeelnemers beoordeelden
beide bankiers op de kenmerken competentie, moraliteit en betrouwbaarheid.
De resultaten van dit onderzoek wezen uit dat de bankier die een hoge
bonus behaald had zowel competent, moreel en betrouwbaar werd bevonden. De
tweede bankier, echter, die aangaf te streven naar een hoge bonus, werd
weliswaar als even competent beschouwd, maar minder moreel en betrouwbaar dan
de bankier die de hoge bonus reeds verworven had. Deze resultaten suggereren
aan de ene kant dat de Nederlandse bankwereld blijkbaar toch geluisterd heeft
naar de maatschappelijke kritiek over bonussen: streven naar een hoge bonus
wordt als minder moreel beoordeeld. Maar aan de andere kant suggereren deze
resultaten dat bankiers een dubbele morele standaard over bonussen hanteren:
hoge bonussen verdienen wordt niet als immoreel gezien, de ambitie daartoe
uitspreken wel.
Rotterdam School of Management, Erasmus University bevindt zich in de top
10 van Europese business schools en staat in de internationale havenstad
Rotterdam die dank zij haar openheid, flexibiliteit en erkenning van
diversiteit grote aantrekkingskracht heeft op het internationale
bedrijfsleven. De nadruk ligt op baanbrekend wetenschappelijk management
onderzoek; de primaire focus ligt op de ontwikkeling van zakelijk leiders die
dank zij hun innovatieve ideeën een duurzame toekomst borgen. RSM biedt een
brede waaier aan Bachelor-Master, doctoraal, MBA en Executive Education
programma's. http://www.rsm.nl
Voor nadere informatie over RSM of over dit persbericht kunt u contact
opnemen met Marianne Schouten, Media & Public Relations Manager bij RSM, op
+31-10-408-2877 of per e-mail aan mschouten@rsm.nl.
-