Ingezonden persbericht



---



PERSBERICHT

Haarlem, 27 september 2010

Haarlem opnieuw genomineerd voor titel 'Meest Gastvrije Stad'

Haarlem is opnieuw genomineerd voor de titel 'Meest Gastvrije Stad'. In 2009 ontving de stad al deze felbegeerde titel. Het consumentenonderzoek naar de meest gastvrije stad van Nederland is afgelopen zomer voor de tweede keer uitgevoerd door Van Spronsen & Partners horeca-advies in samenwerking met VVV Nederland. Welke stad de hoogste score heeft behaald wordt op donderdag 14 oktober in Haarlem bekend gemaakt. Concurrenten in de race zijn de steden Breda, 's-Hertogenbosch, Maastricht en Nijmegen.

Onderzoek

De onderzoekers hebben bezoekers aan de 21 grootste steden van Nederland gevraagd de mate van gastvrijheid te beoordelen op maar liefst 27 verschillende aspecten in de categorieën "Vriendelijkheid & Veiligheid', "Bereikbaarheid & Informatie', 'Stad & Architectuur' en 'Horeca & Vrije tijd'. In totaal zijn ruim 8000 bezoekers ondervraagd, per stad betekent dat 381 enquêtes.

Nieuwe portal www.haarlem.nl online
City Marketing Haarlem lanceerde donderdag 23 september jl. de nieuwe portal voor de stad. Deze is in samenwerking met de gemeente Haarlem gerealiseerd. Bezoekers van de portal vinden niet alleen gemeentelijke informatie onder www.haarlem.nl, maar ook toeristische informatie en de Haarlemse uitagenda. De nieuwe Haarlem promotiefilm, gemaakt in opdracht van City Marketing Haarlem, maakte onderdeel uit van de introductie en is inmiddels al een groot succes.

Haarlem in top 3 van meest sfeervolle steden

City Marketing Haarlem speelt met de lancering van de portal in op de voornaamste aanbeveling van onderzoeksbureau LAgroup. LAgroup deed recent onderzoek naar de meest sfeervolle steden van Nederland in 2010. Haarlem eindigde in de top 3. Aanbeveling was om het gezamenlijk aanbod van de stad op internet beter te presenteren. Uit het onderzoek bleek dat 99% van de bezoekers aan een stad eerst op internet kijkt voorafgaand aan het bezoek.

Met het in de lucht gaan van deze nieuwe portal onder www.haarlem.nl voorziet City Marketing Haarlem in de hedendaagse behoefte van de bezoeker. Binnen VVV Nederland zal de nieuwe site van Haarlem als voorbeeld dienen voor andere Nederlandse steden hoe om te gaan met de nieuwe database van VVV Nederland, de NDTRC. Haarlem gebruikt deze database optimaal als het gaat om content invoer en de uitagenda. Haarlem vervult hierin dus een voortrekkersrol!

Noot voor de redactie,