Ingezonden persbericht


CNV Vakmensen

27 september 2010, Utrecht

------

Cao-overleg beroepsgoederenvervoer duurt al ruim 9 maanden

CNV-kaderleden kwaad over houding van transportwerkgevers

De CNV-kaderleden zijn furieus over de houding van de transportwerkgevers, TLN en KNV. Dat bleek dit weekend tijdens een bijeenkomst van de CNV-kadergroep, meldt onderhandelaar Anton Meijerman van CNV Vakmensen. "Onze leden vinden dat de werkgevers hen totaal niet serieus nemen. De onderhandelingen duren maar en duren maar. Het is puur tijdrekken, om dit jaar onder een loonsverhoging uit te komen. Onacceptabel."

De onderhandelingen over een nieuwe cao voor de 140.000 werknemers in het beroepsgoederenvervoer duren al meer dan negen maanden. "Onze leden begin het flink zat te worden", zegt Meijerman. "Vooral omdat de werkgevers zo ontzettend op de centen blijven zitten."

Sluitpost

De transportwerkgevers bieden een tweejarige cao, met een loonsverhoging van 1 procent per 1 januari 2011. "Dat zou betekenen dat de mensen er in 2010 helemaal niets bij krijgen", zegt Meijerman. "Voor onze leden is dit niet acceptabel. Ze voelen zich op deze manier een sluitpost op de begroting. Het is bovendien ook niet reëel vergeleken met andere beroepsgroepen, die dit jaar wèl een loonsverhoging hebben gekregen. De werkgevers moeten hun huiswerk maar overdoen."

Reële eis

De CNV-kaderleden willen meegaan in het voorstel van de werkgevers voor een tweejarige cao. Maar dan wel met een loonsverhoging van 1,5 procent in 2010 en nog eens 2,5 procent in 2011. Meijerman: "Dit is een hele reële eis, ook als je rekening houdt met de achterstand die de chauffeurs in de afgelopen jaren hebben opgebouwd. De werkgevers kunnen zich niet blijven verschuilen achter het feit dat er een crisis gaande is."

Een ander hard punt voor CNV Vakmensen is de gelijke betaling van uitzendkrachten die hetzelfde werk doen. Gelijk werk is gelijk loon.