Filmpionier Pim de la Parra bij EYE en op het NFF

16/09/2010 10:49

EYE Film Instituut Nederland

Wan pipel : gerestaureerde Surinaamse klassieker in première

Op 28 september vindt op het Nederlands Film Festival in Utrecht de Nederlandse première plaats van de geheel gerestaureerde film Wan pipel (1976). Regisseur Pim de la Parra zal hierbij aanwezig zijn. De la Parra's vertelling over de in Nederland studerende Surinamer Roy Ferrol die terugkeert naar de net afgekondigde Republiek Suriname, geldt als de eerste Surinaamse speelfilm. Volgens EYE-conservator Emjay Rechsteiner, supervisor van de restauratie, 'spatten de kleuren van Suriname weer net zo van het doek als bij de première in 1976'. Naar aanleiding van de heruitbreng van Wan pipel organiseert EYE een programma rond Pim de la Parra, een van Nederlands meest markante regisseurs.

Dinsdag 28 september: persconferentie met Pim de la Parra in Utrecht.

Tijd en plaats worden nog nader bekend gemaakt.

28 September - Première Wan pipel op het Nederlands Film Festival. Aansluitend is de film in de Nederlandse filmtheaters te zien.

Vanaf 30 september - Pim de la Parra programma in EYE

3 Oktober - De Surinaamse films van Pim de la Parra, met aansluitend vraaggesprek met de regisseur in EYE.

Programmainformatie en aanvangstijden op www.eyefilm.nl

Surinaamse klassieker

In Suriname geldt Wan pipel als een absolute klassieker. De film, die zijn wereldpremière beleefde op het Cannes-filmfestival van 1976, bleef jaren in roulatie en wordt nog ieder jaar rond de Onafhankelijkheidsdag op de Surinaamse televisie vertoond. Volgens velen is het de enige echte speelfilm die in en over Suriname is gemaakt.

Met Wan pipel sneed regisseur De la Parra beladen thema's aan: de relatie tussen voormalig moederland Nederland en de pas uitgeroepen Republiek Suriname en de verhouding tussen de verschillende bevolkingsgroepen van Suriname. Kiest de creool Roy (Borger Breeveld) voor zijn blanke Nederlandse vriendin Karina (Willeke van Ammelrooy) en een carrière in het welvarende Nederland of volgt hij zijn hart en trouwt hij met de Hindoestaanse Rubia (Diana Gangaram Panday), zijn grote liefde, en helpt hij het net zelfstandig geworden Suriname opbouwen?

De la Parra liet onnadrukkelijk de politieke en raciale spanningen zien van het multi-etnische Suriname, tegen de achtergrond van een liefdesgeschiedenis tussen een creoolse student en een Hindoestaanse jonge vrouw. Bijna 35 jaar later geldt de film nog steeds als richtingwijzer voor wie iets van Suriname wil begrijpen.

Pim de la Parra

Met medeproducer, -scenarist en -regisseur Wim Verstappen schudde Pim de la Parra (Paramaribo, 1940) in de jaren zestig het Nederlandse filmwereldje op. Productiemaatschappij $corpio Films baarde opzien met vrijzinnige speelfilms als De minder gelukkige terugkeer van Joszef Katus naar het land van Rembrandt (1966), Blue Movie (1971) en Frank & Eva: Living Apart Together (1973), Wan pipel (1976). Ook de Nederlandse filmkritiek werd opgefrist door de komst van het blad Skoop (1962-1993), waarvan De la Parra medeoprichter was. Als regisseur en producent kende De la Parra (financiële) pieken en dalen; vanaf de jaren tachtig gold hij als godfather van de Nederlandse minimal movie: in hoge mate geïmproviseerde lowbudget en no-budget speelfilms waarin het complexe liefdesleven van de hoofdrolspelers vaak tot verwarrende en tragikomische verwikkelingen leidt. Binnenkort verschijnt over de controversiële cineast de film Parradox van In-Soo Radstake (Made in Korea). Centraal in deze persoonlijke documentaire staan films, vrouwen, ego en geld - belangrijke thema's in De La Parra's leven. EYE werkt aan de restauratie van nagenoeg het volledige oeuvre van De la Parra.

De la Parra-programma in EYE

Ter gelegenheid van de restauratie en heruitbreng van Wan pipel stelt EYE een programma samen, dat focust op de relatie De la Parra - Suriname. Als een van de weinige filmmakers in Nederland toonde De la Parra interesse in de net zelfstandig geworden ex-kolonie. Ook op latere leeftijd verflauwde De la Parra's engagement met zijn vaderland niet. In 2005 was hij de drijvende kracht achter de oprichting van de Surinaamse Film Academie in Paramaribo. Naast Wan pipel is ook De la Parra's recente Surinaamse werk te zien, aangevuld met twee films uit de jaren tachtig, door De la Parra zelf geselecteerd en onlangs door EYE gerestaureerd.

De la Parra-dag: drie films en publieksinterview door Ivette Forster in EYE

Op zondag 3 oktober zijn vanaf 13.00 drie door Pim de la Parra in Suriname opgenomen films te zien in EYE: Wan pipel (1976), Het geheim van de Saramacca-rivier (2007) en Het laatste verlangen (2008). In zijn laatste werk brengt de nu 70-jarige regisseur al zijn fascinaties bij elkaar: liefde, erotiek, de Caribische manier van leven, de Surinaamse geschiedenis en de drang om over dat alles lichtvoetige films te maken, ongehinderd door volledig uitgewerkte, 'doodgeschreven' scenario's of door fondsen en producers opgelegde verplichtingen. Na de vertoning van Wan pipel zal documentairemaakster en tv-presentatrice Ivette Forster De la Parra interviewen voor publiek. De live muzikale omlijsting wordt verzorgd door Flower to the People (Fleur Tolman en Frank Ong-Alok, die ook de filmmuziek verzorgden bij Het laatste verlangen). De films zijn ook los te bezoeken.

Aanwezigheid Pim de la Parra

Regisseur De la Parra is op uitnodiging van EYE en het Nederlands Film Festival in Nederland van 28 september t/m 3 oktober en beschikbaar voor interviews. Aanvragen via Marnix van Wijk, e. marnixvanwijk@eyefilm.nl

Filmbeschrijvingen

Het geheim van de Saramacca-rivier

Pim de la Parra (SR 2007), Nederlands gespr., 88'kleur

Prof. dr. Horatio Treurniet (Kenneth Herdigein) arriveert na veertig jaar weer in zijn geboorteland Suriname en raakt verzeild in een huwelijkscrisis. Het camerawerk is van Tom Erisman, Beppe Costa schreef de muziek, productie door Film Instituut Paramaribo en de Surinaamse Film Academie.

3 okt 13.00 (i.a.v. Pim de la Parra)

Het laatste verlangen

Pim de la Parra (SR 2008), Nederlands gespr., 117' kleur

Een Nederlandse tv-programmamaakster (Esmee de la Bretoniere) komt met haar producer (Devika Strooker) naar Suriname voor het filmen van een documentaire over filmmaker Pim de la Parra, die met een kleine crew bezig is zijn laatste film op te nemen, getiteld Het Laatste Verlangen, gesitueerd in het Suriname van vlak na de afschaffing van de slavernij.

3 okt 19.15 (i.a.v. Pim de la Parra)

Odyssee d'amour - gerestaureerde kopie

Pim de la Parra (NL 1987), Engels, Papiamento, Nederlands gespr. 110' kleur

Met schwung in elkaar gestoken vertelling over het gekwelde liefdesleven van de op Bonaire gestationeerde ingenieur Paul Henkes. Voor de cast koos De la Parra onder andere Herbert Flack, Liz Snoyink, Patty Brard, Thom Hoffman en John van Dreelen. Restauratie door EYE.


1 okt 17.00 (i.a.v. Pim de la Parra); 8 okt 21.45

Paul Chevrolet en de ultieme hallucinatie - gerestaureerde kopie

Pim de la Parra (NL 1985), Nederlands gespr. 108' zwart/wit

Henk Hendriksen (Peter Faber) schrijft thrillers onder het pseudoniem Paul Chevrolet en laat zijn held Scotty avonturen beleven in het Amsterdam van 1985, waarbij hij de Griekse mafiabaas Boy Pappa (eddy Constantine) opvoert, waarvan niet duidelijk is of die verzonnen is of echt bestaat. Onderhuids een relatiefilm waarin Jenny Arean, Liz Snoyink, Moniek Toebosch, Ellen Vogel en Cas Enklaar opvallende rollen spelen. Restauratie door EYE.


2 okt 17.00 (i.a.v. Pim de la Parra); 9 okt 21.45

Wan pipel - gerestaureerde kopie

Pim de la Parra (NL/SU 1976), Nederlands, Sranan Tongo en Surnami Hindustani gespr., Nederlands ondert. 110' kleur

Kiest de creoolse student Roy Ferrol voor een toekomst in Nederland of voor de net uitgeroepen republiek Suriname en zijn grote liefde, de Hindoestaanse Rubia. Restauratie door EYE.

30 sep 17.00 + 19.15; 1 + 2 okt 19.15 (i.a.v. Pim de la Parra); 3 okt 15.15 (i.a.v. Pim de la Parra) + 21.30; 4 + 6 okt 17.00 + 19.15; 5 okt 17.30; 7 t/m 11 okt 17.00; 10 okt 21.45; 12 okt 17.30; 13 okt 17.00





http://www.eyefilm.nl