Onze Lieve Vrouwe Gasthuis



Resultaten eerste meting OLVG-patiëntenpanel

Amsterdam , dinsdag 28 september 2010

Om patiënten snel en regelmatig te kunnen raadplegen over onderwerpen die spelen in het OLVG, is de Patiëntenraad in maart 2010 gestart met een digitaal patiëntenpanel. Het panel bestaat uit bijna vijftig patiënten en ex-patiënten van het OLVG. Zij gaven onlangs hun mening over de zorg die zij in het ziekenhuis ontvingen. Hier leest u de resultaten.

Thema eerste meting: vertrouwen

De eerste meting ging met name over vertrouwen in de zorg. De panelleden gaven hun mening over de voorbereidingen van en ervaringen met het laatste bezoek aan de arts. Ook gaven zij aan hoeveel vertrouwen zij hebben in de zorgverlening van het OLVG. Via open vragen konden de panelleden tips geven waarmee het OLVG de zorg kan verbeteren.

Uit de resultaten blijkt dat de meeste patiënten tevreden zijn over het OLVG. Het laatste contact met de arts werd gemiddeld beoordeeld met rapportcijfer 8. De tips gingen onder andere over communicatie tussen medewerkers, maaltijden en internet aan bed.

Het OLVG-Patiëntenpanel


* De panelleden behoren vooral tot de leeftijdscategorie 40-60 jaar, zijn veelal hoog opgeleid en maken voornamelijk deel uit van een- en tweepersoonshuishoudens (64%). Ze zijn gemotiveerd en goed in staat om vanuit het patiëntenperspectief hun mening en oordeel over het OLVG te formuleren.

* Het merendeel (61%) van de panelleden heeft een persoonlijke voorkeur voor het OLVG. Bijna alle leden zijn langdurig onder behandeling in het OLVG. Zij hebben een ruime ervaring met verschillende specialismen en afdelingen.
Meer informatie over het OLVG-Patiëntenpanel

De resultaten


* Alle panelleden zijn het er over eens dat vertrouwen tussen specialisten/artsen en patiënten noodzakelijk is voor het ontvangen van goede medische zorg. (92% is het hier helemaal mee eens).
* Bijna alle panelleden (95%) vinden het goed dat patiënten steeds mondiger worden. Dit betekent niet dat alle respondenten hun eigen dossier willen inzien en zelf willen bepalen wat voor hen het beste is. Ongeveer 50% van de panelleden wil wel zelf de regie houden.
* Tweederde van de respondenten bereidt zich persoonlijk voor op het gesprek met de specialist(arts). Het maken van een klachten- en vragenlijstje is de meest gebruikelijke manier. Daarbij wordt zowel literatuur als internet geraadpleegd (beiden 40%). Van de OLVG-website wordt weinig (14%) gebruik gemaakt.
* Tijdens het laatste contact met specialisten/artsen hadden de panelleden gemiddeld met 1,6 zorgverleners te maken. De meningen over de vervanging van een specialist door een arts in opleiding tot specialist zijn verdeeld. Bijna de helft van de panelleden vindt dit geen probleem. 31% vindt dit wel een probleem. Tweederde van de panelleden vindt het een voordeel dat het OLVG specialisten opleidt.

* Het verloop van het laatste gesprek met een specialist/arts wordt door de respondenten positief beoordeeld en gewaardeerd met een hoog rapportcijfer (gemiddeld een 8). Vooral de deskundigheid van de specialist (arts) scoort hoog, terwijl de panelleden iets minder tevreden zijn over de tijd en aandacht die aan hen wordt besteed.
* Ondanks algemene tevredenheid over het verloop van het gesprek en de behandeling, komen de panelleden met tips om de zorg te verbeteren. De meeste tips gaan over communicatie, inlevingsvermogen, het nakomen van afspraken en tijdsdruk. Het gaat niet altijd om de werkelijke tijd die voor een patiënt wordt uitgetrokken, maar om het gevoel dat er tijdsdruk is.
* De rol van de huisarts komt niet eenduidig naar voren in dit onderzoek en verdient nader onderzoek. Slechts één panellid heeft de huisarts ingeschakeld bij de voorbereiding van het bezoek aan de specialist (arts), terwijl 40% graag wil dat de huisarts helpt bij de voorbereiding op een onderzoek of gesprek in het ziekenhuis. Vrijwel iedereen (95%) verwacht dat het OLVG zijn huisarts op de hoogte houdt van zijn gezondheidssituatie, terwijl 58% verwacht dat de huisarts uit zichzelf contact opneemt bij ontslag uit het ziekenhuis.

Tips voor betere zorg

Het onderzoek laat een positief beeld zien van het OLVG. Er is veel vertrouwen in de zorg die het OLVG levert. De panelleden zijn wel kritisch. Met de volgende tien tips gaat de Patiëntenraad aan de slag om de kwaliteit van de zorg en de vertrouwensrelatie patiënt/arts te verbeteren

1. Inzetten op trainingen in communicatie met patiënten voor alle disciplines die met pa-tiënten te maken hebben.
2. Pleiten voor betere communicatie tussen afdelingen.
3. Nagaan of een vragenlijst die bij Interne Geneeskunde ter voorbereiding van een bezoek wordt verstrekt ook een idee is voor gebruik door andere specialismen.

4. De kwaliteit bewaken van (met name de warme) maaltijden in het ziekenhuis.

5. Internet via televisie, gecombineerd met goedkoper telefoneren en tv-kijken.

6. Meer duidelijkheid geven over de verwachte wachttijd, nu (zeker op eerste hulp) is men vaak in het ongewisse over hoelang het gaat duren.

7. Mogelijkheid en wenselijkheid nagaan voor het (ook) schriftelijk aan patiënten verstrekken van laboratoriumuitslagen.
8. Zorgen dat de mensen ervan op de hoogte zijn dat ze hun dossier kunnen en mogen inkijken en/of foto en ander beeld materiaal tegen betaling mogen opvragen.

9. Niet alle medewerkers van de afdeling tegelijk laten koffie drinken of lunchen (bijv. bloedprikken).

10. Nagaan of het mogelijk is om de Patiëntevaluatie in te vullen direct op de dag van ontslag.

Heeft u interesse in het volledige rapport? Neem dan contact op met patientenraad@olvg.nl .