Syntens

Op versiertour door Flevoland

Er zijn vele manieren om een nieuwe liefde te veroveren: oogcontact, een originele openingszin, oprechte aandacht, een persoonlijk verhaal, een lekker geurtje, een drankje of een verrassend avondje uit. Alle zintuigen worden ingezet om de vonk over te laten slaan. Maar werken deze versiertrucs ook om het hart van een nieuwe klant te veroveren? Hoe ga je te werk, hunkerend naar nieuwe afnemers van je product? Welke zintuigen prikkel je daarbij? En hoe doen andere ondernemers dat? Dat was de vraag voor twaalf food-ondernemers die deze maand met Syntens op 'versiertour' gingen door Flevoland.

Deze dagtocht is de negende uit een reeks van twaalf provinciale mini-trendtours die Syntens dit jaar in Nederland organiseert. "Elke tour heeft een eigen thema", licht innovatieadviseur Joke Feenstra toe, "en deze keer staat Verleiding centraal." Collega Harry Hoogewoonink vult haar aan: "We willen ondernemers met inspirerende voorbeelden laten zien hoe collega-ondernemers hun klanten verleiden."

Restaurant La Place in Batavia Stad

De deelnemers lieten zich verleiden door de geuren van restaurant La Place in Batavia Stad, proefden de spannende smaakcombinaties van kruidendrogerij VNK en lieten zich het hof maken bij agrarisch leerbedrijf De Warmonderhof. Even spannend was de smaakcombinatie van lavendelkaas bij Viva Lavandula. Na het plukken van appels in Fruitboerderij Vink werd de reis besloten bij restaurant Le Mirage in Emmeloord. Hier ervaarden de deelnemers dat echte liefde door de maag gaat.

Appels plukken op Fruitboerderij Vink

Maître Henry Juffermans van Restaurant Le Mirage reisde mee met het reisgezelschap. "Wat mij inspireerde was hoe trots de ondernemers zijn op hun product en dat uitstralen op hun gasten."Gerald Langerak van Gerald Green Support zag vooral perspectief in zijn markt: "Er zijn nog voldoende kansen en mogelijkheden voor individuele telers; je moet het gewoon DOEN! Passie en enthousiasme zijn de goede drijfveren." Wim van den Berg van Puur Tomaat keek vooral naar het onderscheidend vermogen, die iedere ondernemer op zijn eigen manier creëert: "Eenvoud, beleving en smaak zijn de kern. Elke ondernemer hanteert daarbij zijn eigen visie, met commercieel resultaat!"

Welke zeven verleidingstips deze versiertour opleverde leest u op www.syntens.nl/minitrendtour. Via deze website is het tevens mogelijk u aan te melden voor de laatste mini-trendtours in 2010: PUUR Noord-Holland en Groningen. De foto's van de mini-trendtour zijn te bekijken op www.minitrendtour.nl.