ChristenUnie



Studie naar gevolgen verlaging zwavelgehalte zeescheepvaart nodig

Schip in haven van Rotterdam dinsdag 28 september 2010 11:24 Mede op voorstel van Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie), heeft de Transportcommissie van het Europees Parlement besloten dat een nadere analyse nodig is over de effecten van het verlagen van het zwavelgehalte in de brandstof van zeeschepen tot 0,1% in 2015. In de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) is besloten dat vanaf die datum in de Baltische Zee en de Noordzee enkel schepen mogen varen die nog maar 0,1% zwavel in de brandstof hebben. Van Dalen: ,,Met een Duitse collega heb ik dit onderwerp op de agenda van de Transportcommissie gezet. In de discussie heb ik aangegeven op zich niet tegen deze verlaging van het zwavelgehalte in de schepen te zijn maar ik vraag mij af of de IMO wel goed over de effecten heeft nagedacht."

Recente studies hebben aangetoond dat als gevolg van deze invoering een enorme shift plaats gaat vinden van vervoer over zee naar vervoer over de weg. Van Dalen: ,,Daardoor zou de totale milieuprestatie van het Europese transport wel eens slechter kunnen worden. Daar zit niemand op te wachten!"

Naar aanleiding van de stemming in de Transportcommissie wordt milieu-Commissaris Potocnik per brief gevraagd, met een studie te komen over de gevolgen van de invoering van de nieuwe zwavelnorm. Van Dalen: ,,Pas daarna kunnen eventuele besluiten worden genomen over hoe en wanneer in de hele EU het zwavelgehalte van de brandstof van zeeschepen verlaagd kan worden."

Ten slotte is Van Dalen erg tevreden dat een voorstel om een Europees vlootvernieuwingsprogramma op te starten, niet werd aangenomen. Van Dalen: ,,De Noord-Europese vloot, waaronder de Nederlandse, heeft de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in schone en moderne schepen. Het kan niet zo zijn dat de Europese Unie het nut van deze investering teniet doet door de Zuid-Europese vloot met subsidie te gaan vernieuwen. Dat is eenvoudigweg concurrentievervalsing."