UTZ CERTIFIED levert duurzame cacao voor ruim twee derde van markt

28/09/2010 13:34

UTZ CERTIFIED Foundation

Amsterdam, 28 september - Waar duurzame chocoladeletters voorheen nog in beperkte volumes verkrijgbaar waren, verkopen dit jaar ruim 66% van alle supermarkten chocoladeletters die duurzame cacao bevatten met het UTZ CERTIFIED keurmerk. Naast de supermarktketens hebben ook andere grote verkopers van chocoladeletters zoals Hema, Jamin, Kruidvat en Makro Nederland voor UTZ CERTIFIED gekozen.

Grote spelers als Albert Heijn, Aldi, Baronie, C1000, Deen, Elvee, Hema, Jamin, Kruidvat, Lidl, Makro Nederland en Plus hebben zich aangesloten bij het cacaoprogramma en gebruiken UTZ gecertificeerde duurzame chocolade voor hun chocoladeletters. De verbintenis van deze marktleiders maakt het mogelijk grote stappen te zetten op weg naar een volledig duurzame cacaosector.

Zelfstandig en onafhankelijk

Door verantwoord geproduceerde cacao te gaan gebruiken dragen marktpartijen bij aan de verbetering van de positie van individuele cacaoboeren en investeren zij in de kwaliteit van cacao. UTZ CERTIFIED laat cacaoboeren trainen op het gebied van sociale aspecten, milieu, kwaliteitsverbetering en bedrijfsvoering. Op deze manier kunnen boeren zelfstandig en onafhankelijk een betere prijs voor een beter product onderhandelen op de wereldmarkt. De samenwerking tussen de marktpartijen en UTZ CERTIFIED past binnen de trend waarin maatschappelijke organisaties en bedrijven steeds vaker een partnerschap met elkaar aangaan en hun krachten bundelen om ketens te verduurzamen.

'Wij willen onze klanten graag een verantwoorde keuze bieden, ook in chocolade. Daarom zijn alle AH huismerk chocoladeletters van Albert Heijn die vanaf oktober in de winkels liggen, gecertificeerd volgens de cacao standaard van UTZ CERTIFIED. Ook alle AH huismerk chocoladerepen worden nog dit jaar gecertificeerd, en volgend jaar volgen er meerdere eigen merk chocoladeproducten, net zolang tot ze allemaal uiterlijk 2015 gecertificeerd zijn.'

Henk van Harn, Categorymanager bij Albert Heijn

'De uitgangspunten van UTZ CERTIFIED en het feit dat deze ook daadwerkelijk gecontroleerd en gecertificeerd worden sluit perfect aan bij de doelstellingen van Jamin omtrent verantwoord ondernemen. Jamin staat voor genieten van speciale momenten en lekkere producten van goede kwaliteit en eerlijke prijzen voor de consument. Daarbij zijn verantwoorde productiemethoden belangrijk, UTZ helpt ons dit controleerbaar te realiseren. Onze producten moeten lekker zijn; wij doen geen enkele concessie aan smaak en kwaliteit. Wij zijn dan ook bijzonder trots dat wij dit jaar vrijwel al onze chocoladeletters hebben kunnen verduurzamen. Wij zijn ervan overtuigd dat wij dit traject succesvol kunnen vervolgen met de werkwijze van UTZ CERTIFIED.'

Leon van Poelwijk, Manager Marketing & Communicatie Jamin

Wij vinden het erg waardevol dat wij door aan het UTZ CERTIFIED cacao programma deel te nemen, kunnen bijdragen aan een hogere levensstandaard voor de cacaoboeren en hun families. Behalve hoge kwaliteit en scherpe prijzen, vinden wij het ook belangrijk dat de cacao voor onze eigen merk chocolade onder goede sociale en milieubewuste productiemethoden is geproduceerd. Daarom zullen in 2012, wanneer genoeg duurzame cacao beschikbaar is alle chocolade producten van Kruidvat en Trekpleister 100% UTZ gecertificeerd zijn.'

Kees Buur, Buying Director Health & Beauty A.S. Watson Benelux

UTZ CERTIFIED: meer dan cacao

UTZ CERTIFIED Good Inside is een marktgeoriënteerd duurzaamheidsprogramma en is een van de grootste certificeerders van duurzaam geproduceerde koffie. Daarnaast heeft UTZ CERTIFIED duurzaamheidsprogramma's ontwikkeld voor cacao en thee. Tevens levert UTZ CERTIFIED het traceerbaarheidssysteem voor duurzame palmolie. UTZ CERTIFIED stimuleert boeren bij het doorvoeren van sociale, economische en milieutechnische verbeteringen. Voorbeelden hiervan zijn een duurzamer gebruik van de grond, het weren van milieuonvriendelijke bestrijdingsmiddelen en het naleven van arbeidswetgeving. Zo groeien de boeren uit tot professionele en verantwoorde ondernemers en ontstaan duurzame en agrarische productieketens. De industrie neemt op haar beurt verantwoordelijkheid door het inkopen van producten die duurzaam zijn verbouwd. Consumenten kunnen blijven genieten van hun favoriete merken met de zekerheid dat die voldoen aan hun eisen ten aanzien van zorg voor mens en milieu. Voor meer informatie: www.utzcertified.org/chocoladeletters

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.utzcertified.org/chocoladeletters