Landelijke Studenten Vakbond


LSVb en vervoersbedrijven pakken studenten OV chipklachten aan

Persbericht: LSVb en vervoersbedrijven pakken Studenten OV-chipklachten aan.

Utrecht, 27 september 2010. Er zijn goede afspraken gemaakt over de verbeterpunten van de Studenten OV-chipkaart tussen de Landelijke Studentenvakbond (LSVb), de vervoersbedrijven en het ministerie van OCW. Alle klachten worden serieus aangepakt. De vervoersbedrijven hebben toegezegd dat declarerende studenten het voordeel van de twijfel krijgen wanneer niet duidelijk is waar de schuld ligt.

De gemaakte afspraken zijn de volgende:
De vervoersbedrijven zullen alle declaraties die ingediend zijn opnieuw bekijken en beoordelen.
Er wordt gewerkt aan één loket voor het indienen van declaraties, zodat studenten niet meer van het kastje naar de muur worden gestuurd. Bij dit loket kunnen studenten via www.studentenov-chipkaart.nl altijd terecht. De levertijd voor een vervangende kaart wordt verkort met ongeveer een derde. In plaats van drie weken zal het nu ongeveer twee weken duren voordat de student de vervangende kaart in huis heeft. Boetes die een student heeft gekregen buiten zijn eigen schuld om, kunnen via dit zelfde loket gedeclareerd worden.

Mochten er toch nog klachten zijn dan kunnen die ingediend worden bij www.ovloket.nl. "Voor nu zijn we zeer tevreden, dat wil niet zeggen dat we er nu bij neer gaan zitten. Wij zullen om de week met de vervoersbedrijven en OCW om tafel zitten om controle te houden op de uitvoering van de afspraken en mogelijke nieuwe klachten te bespreken." aldus Breur.

In de afgelopen weken zijn er meerdere onjuistheden over de OV-chipkaart problematiek in de media verschenen. Hierbij willen wij de volgende punten graag rectificeren:
Het bedrag dat een student via de studiefinanciering per maand betaalt voor zijn ov-reisrecht is 83 euro in plaats van 138 euro. De officiële afspraak die voor de zomer door de staatssecretaris van hoger onderwijs gemaakt is, luidt als volgt: "Ik heb met de vervoersbedrijven afgesproken dat studenten die buiten hun schuld om niet tijdig konden beschikken over een (goed functionerende) OV-chipkaart, de gemaakte kosten (reiskosten en eventueel overige noodzakelijk gemaakte kosten) door de vervoersbedrijven vergoed krijgen. De vervoersbedrijven hebben mij ervan verzekerd dat zij hiermee soepel zullen omgaan.''
De 17.500 studenten met een Studenten OV-chipkaart die in de week voor 1 september nog problemen gaf, hebben vanaf 1 september in het gehele land gewoon kunnen reizen, op sommige plaatsen op vertoon van een speciale brief.