Gemeente Westervoort

Tevredenheid cliënten Wet maatschappelijke ondersteuning 2009

De gemeente Westervoort doet jaarlijks een onderzoek naar de tevredenheid van cliënten en aanvragers van hulp bij het huishouden en gehandicaptenvoorzieningen.

Landelijk nemen 196 gemeenten deel aan dit onderzoek. De gemeente Westervoort kan haar prestaties meten met het gemiddelde van de deelnemende gemeente, de zogenaamde referentiegroep. In Westervoort zijn 459 vragenlijsten verzonden naar mensen met hulp in het huishouden en mensen die de afgelopen 2 jaar een voorziening hebben aangevraagd in verband met hun beperking. Hiervan zijn er 252 ingevuld geretourneerd. Dit is een respons van 55%. Er zijn vragen gesteld onder andere over de toegang tot ondersteuning, de hulp bij het huishouden, hulpmiddelen en participatie.

Toegang tot de ondersteuning
Respondenten in de gemeente geven gemiddeld het cijfer 7,8 voor de aanvraagprocedure. Wat betreft de toegang tot ondersteuning zijn cliënten (97%) het meest tevreden over de behandeling bij de aanvraag, met name door de deskundigheid van de consulenten, de aandacht die zij cliënten geven en de informatie die zij krijgen. Relatief minder tevreden is men over de wachttijd na toekenning. Maar alsnog 86% van de mensen is hier tevreden over. Binnen de referentiegroep is 82% tevreden over de wachttijd na toekenning.

Hulp bij het huishouden
Cliënten uit Westervoort geven het rapportcijfer 7,7 voor hulp bij het huishouden. Dit is ongeveer gelijk aan het gemiddelde van de referentiegroep (7,8). 20% van de respondenten ontvangt een persoongebonden budget voor hulp bij het huishouden (binnen de referentiegroep is dit 21%).
Over de keuzemogelijkheden tussen aanbieders is 93% tevreden. Alle deelnemers van het onderzoek zijn zeer tevreden over het respect waarmee zij worden behandeld (100%).
Men is het meest tevreden over de planning van de hulp 97% (referentiegroep 94%). Minder tevreden is men over de vervanging bij ziekte.

Wmo hulpmiddelen en collectief vervoer
Het gemiddelde rapportcijfer voor voorzieningen, zoals rolstoelen, scootmobielen en woonvoorzieningen, is een 7,5. Binnen de referentiegroep is het gemiddelde cijfer een 7,3.

Het rapportcijfer voor het collectief vervoer is een 6,9. Dit is gelijk aan de referentiegroep. De cliënten zijn het meest positief over de behulpzaamheid van de chauffeur (97%). Bij de referentie- groep is dit 92%. Relatief het minst tevreden is men over de omrijdtijden. 65% van de respondenten is hier (zeer) tevreden over (referentiegroep eveneens 65%).

Mantelzorg vanuit het perspectief van de cliënt 35% van het aantal ondervraagden geeft aan mantelzorg te ontvangen. Het grootste aantal respondenten (35%) ontvangt 0 - 4 uur per week mantelzorg (referentiegroep 36,6%).

Participatie en Wmo raad
Bij 46% van de ondervraagden draagt de ondersteuning/het hulpmiddel er zeer veel aan bij dat men zelfstandig kan blijven wonen (referentiegroep 44%).
Op de vraag of de ondersteuning/het hulpmiddel eraan bijdraagt dat men kan blijven meedoen aan de maatschappij, geeft 40% aan dat dit zeer veel bijdraagt (referentiegroep 36%).
48% heeft wel eens van de WMO-raad Westervoort gehoord (referentiegroep 29%). Hiervan is 98% tevreden tot zeer tevreden over de adviezen van de WMO-raad over het Wmo-beleid (referentiegroep 91%).

Dorpsplein 1 6931CZ; P: Postbus 40 6930 AA; T: (026) 3179911; F: (026) 3113623 E: gemeente@westervoort.nl