Ingezonden persbericht


PERSBERICHT Vrij voor publicatie


25 jaar na kiellegging Batavia is werf icoon Lelystadse kust

Lelystad - Op 4 oktober 1985 wordt op een verlaten stukje Lelystadse kust historie geschreven met de kiellegging voor het nieuw te bouwen VOC-retourschip Batavia. Initiatiefnemer Willem Vos loopt dan al jaren rond met het idee om zijn ambachtelijke en historische scheepsbouwkennis te gebruiken voor de bouw van een fameuze Oost-Indiëvaarder. Na vruchteloze gesprekken elders vindt hij gehoor bij de toenmalige burgemeester van Lelystad (wijlen) Hans Gruyters. Die ziet in het 'onmogelijke' project een kans voor zijn kustontwikkeling. Een briljante zet, zo blijkt later. De Bataviawerf oogst, ook als werkervaringsproject, veel bewondering. Bezoekers stromen toe. In 1995 doopt Koningin Beatrix de Batavia en is de tewaterzetting een feit.

De kiellegging van de Batavia, exact 25 jaar geleden, markeert het officiële begin van de Bataviawerf. Ruim 3,5 miljoen bezoekers zijn sindsdien de poorten gepasseerd en er zijn zo'n 10.000 donateurs. De werf is uitgegroeid tot scheepsambachtelijk kenniscentrum - ook een doel van Vos - en vele honderden reintegranten zijn en worden nog altijd op weg geholpen naar een betaalde baan, opleiding of eigen bedrijf. Ook heeft de Bataviawerf een aanzuigende werking gehad op andere toeristische trekpleisters, als fashion outlet shopping centrum Batavia Stad, waarmee het hele Lelystadse kustgebied tot bloei is gekomen.

Bezieling als drijvende kracht
Het jubileumjaar startend op 4 oktober a.s. geeft in een fototentoonstelling met prachtige oude beelden aanleiding voor een terugblik op 25 bewogen jaren. Drijvende kracht was, is en blijft de bezieling van de eigen mensen en de talloze vrijwilligers daaromheen. In de nabije toekomst staan de inrichting en het groot onderhoud van de Batavia op stapel. Grote projecten die als vanouds cultureel en sociaal weer een belangrijke bijdrage zullen leveren. In voor het publiek toegankelijke werkplaatsen als de beeldsnijderij, smederij en tuigerij worden oude ambachten in stand gehouden. En daarnaast werken scheepstimmerlieden in opleiding onder begeleiding van leermeesters aan een nieuwe 'jongensdroom': de zo getrouw mogelijke reconstructie van het roemruchte admiraalsschip 'De 7 Provinciën' uit 1665, dat onder leiding van Michiel de Ruyter vele zeeslagen won.

Russisch fregat op jubileumvisite
Bezoekers treffen tot 10 oktober en in de herfstvakantie van 23 tot 31 oktober a.s. naast de Batavia en de 7 Provinciën in aanbouw een derde historisch 'tall ship' aan. Een replica van het Russische fregat Shtandart, ruim 300 jaar terug het vlaggenschip van Tsaar Peter de Grote en zijn Russische marine. De Shtandart is als scheepsbouw- en werkervaringsproject geïnspireerd op de authentieke reconstructie van de Batavia. Initiatiefnemer en kapitein Vladimir Martous liep begin jaren negentig hiertoe zelf stage op de Bataviawerf. Dit naar goed Russisch gebruik, in navolging van Peter de Grote, die zich ook ooit in Nederland tot scheepstimmerman liet scholen.

Kijk voor meer informatie op: www.bataviawerf.nl.

Bataviawerf
Oostvaardersdijk 01-09 (navigatie: Bataviaplein)

8242 PA Lelystad

De Bataviawerf is een stichting zonder winstoogmerk die voor het bouwen en onderhouden van de schepen afhankelijk is van inkomsten uit bezoek, donaties en sponsoring en officieel is aangemerkt als 'Goede Doelen Organisatie '(ANBI-status).