Ingezonden persbericht


Ziggo start vandaag met 3D-kanaal

Utrecht, 28 september 2010

Ziggo zendt vanaf vandaag 3D programma's van SBS Broadcasting uit op haar 3D-demokanaal. Het digitale kanaal 15 van Ziggo is daarvoor geschikt gemaakt. SBS waardeert een deel van haar reguliere NET 5 programma's op naar 3D, terwijl er ook programma's in native 3D uitgezonden worden. Klanten van Ziggo met een 3D TV, bijbehorende bril en HD-ontvanger kunnen profiteren van deze Europese primeur.

SBS en Ziggo streven er naar om televisiekijken steeds meer een belevenis te maken. Is het uitzenden van beelden in HD (High Definition) al een intensievere kijkervaring dan het kijken naar standaard kleurenbeelden, met 3D televisie worden de beelden nog levensechter en wordt tv-kijken een intense ervaring.

Commercieel Directeur van Ziggo Marcel Nijhoff: "Enige tijd terug hebben we al aangegeven dat wij de 3D techniek hebben, maar dat er nu nog content beschikbaar moest komen. Nu SBS de zender NET 5 in 3D beschikbaar stelt, hebben wij in één keer voldoende 3D-content om met ons demokanaal te starten." Volgens Nijhoff kan dit kanaal op termijn ook nog andere 3D-content bevatten, maar vormen de programma's van SBS nu een belangrijk deel.

André Kreuzen, Zakelijk Directeur SBS: "Met deze 3D-uitzendingen willen we, samen met een aantal partners waaronder Ziggo, ervaring opdoen met 3D-techniek op televisie. Er is nog veel onbekend. Zowel technisch als organisatorisch komt er van alles bij kijken en dat willen we graag in kaart brengen. We gaan een deel van de programma's 'opwaarderen' naar 3D, maar ook zelf native-3D content maken. Dankzij het 3D-demokanaal van Ziggo kunnen bezitters van een 3D TV het experiment meebeleven."

Hoe werkt 3D TV via Ziggo
Het begint natuurlijk met het opnemen van wat je wilt uitzenden. Dit gebeurt met een camera die twee lenzen heeft. De ene lens neemt het beeld voor het linkeroog op, de andere neemt hetzelfde beeld voor het rechteroog op. De opnames worden vervolgens in HD-kwaliteit verspreid via het kabelnetwerk. Een HD-ontvanger (deze staat als een settop box bij de gebruiker of is ingebouwd in de TV) zorgt ervoor dat de TV de beelden kan vertonen. De 3D TV laat vervolgens heel snel achter elkaar eerst het beeld voor het ene oog en dan voor het andere oog zien. Als je op dat moment naar de TV zou kijken zie je een wazig beeld. De oplossing daarvoor is de 3D bril die bij de 3D TV hoort. Deze heb je in twee soorten. De actieve bril laat alleen licht door van het beeld dat de TV toont. Is dat een linker beeld dan laat het linker glas licht door, is het een rechter beeld dan laat het rechter glas licht door. Deze wisselingen gaan zo snel dat een kijker ze niet waarneemt maar een ononderbroken beeld ziet. In een passieve bril zijn de lenzen zo gemaakt dat de ene lens alleen licht in het verticale vlak doorlaat en de andere alleen licht in het horizontale vlak. Televisies waarbij men gebruik moet maken van deze passieve brillen hebben een apart laagje over het scherm dat er voor zorgt dat de beelden of verticaal of horizontaal gepolariseerd worden.

Over SBS
SBS Broadcasting B.V. (SBS) is onderdeel van ProSiebenSat.1 Media AG en bezit in Nederland drie Nederlandse commerciële televisiezenders (NET 5, SBS 6 en Veronica), daarnaast Veronica Uitgeverij, die onder meer de televisiegids Veronica Magazine uitgeeft, met een oplage van 1,1 miljoen het grootste tijdschrift van Nederland. Ook Veronica Litho, SBS Productions en de teletekstbedrijven SBS Text VOF maken deel uit van het bedrijf.

Over Ziggo

Ziggo is een landelijke aanbieder van media- en communicatiediensten. Ziggo bedient circa 3,1 miljoen huishoudens, 1,5 miljoen breedband internetklanten, 1,7 miljoen afnemers van digitale televisie en 1 miljoen telefonieabonnees. Producten en diensten voor de klein- en grootzakelijke markt betreffen zaken als telefonie, datacommunicatie en elektronische betalingsmogelijkheden. Het verzorgingsgebied - met sterke regionale bases - strekt zich uit over heel Nederland. Meer informatie over Ziggo: www.ziggo.com

Noot voor de redactie/