DAF Trucks

Productie start eind 2010 bij Leyland Trucks in Groot-Brittannië: DAF neemt LF Hybridetruck in productie


* Omvangrijke veldtest succesvol afgerond

* Productie start eind 2010

* 12 tons LF distributietruck met parallel hybridesysteem
* Reductie brandstofverbruik en CO2-emissies van 10 tot 20%

Nog vóór het einde van het jaar start DAF de productie van de DAF LF Hybride, een 12 tons distributietruck met parallel hybridesysteem. De start van de productie volgt op een zeer omvangrijke veldtest, waarbij voertuigen zowel in Groot-Brittannië als op het continent gedurende twee jaar onder de meest uiteenlopende praktijktoepassingen zijn getest in dagelijkse inzet bij klanten. Met de hybridetechnologie wordt een reductie in brandstofverbruik en daarmee CO2-emissie gerealiseerd van 10 tot 20%, afhankelijk van de inzet. DAF is een van de eerste Europese truckfabrikanten die een hybridetruck in productie neemt.

PACCAR - DAF's moedermaatschappij - is toonaangevend op het gebied van hybridetechnologie. In de Verenigde Staten bieden de merken Kenworth en Peterbilt diverse modellen aan, waarbij significante reducties in brandstofverbruik en emissies gerealiseerd worden door toepassing van diesel/elektrische hybridetechnologie. Als onderdeel van PACCAR's internationale hybrideprogramma ontwikkelde DAF de LF Hybride, waarbij nauw is samengewerkt met onder andere Eaton, de Technische Universiteit Eindhoven en Leyland Trucks Ltd, eveneens een PACCAR-onderneming.

EEV dieseltechnologie
De DAF LF Hybride maakt gebruik van een parallel diesel/elektrisch hybride-systeem, waarbij de truck wordt aangedreven door de dieselmotor, de elektromotor of door een combinatie van beide. De truck is uitgerust met de 4,5 liter PACCAR FR dieselmotor, die standaard en zonder roetfilter aan de ultra-lage EEV-emissie-eisen voldoet. Deze motor levert in de LF Hybride een maximum vermogen van 118 kW/160 pk en is gekoppeld is aan een geautomatiseerde Eaton zesversnellingsbak (Autoshift). Tussen de koppeling en de versnellingsbak is een elektromotor aangebracht, die voor de aandrijving kan zorgen maar ook als generator functioneert. Energie die tijdens het vertragen vrijkomt, wordt opgeslagen in de lithium-ion-batterijen en weer gebruikt bij het aandrijven. Afhankelijk van de vullingsgraad van deze lithium-ion-accu's, bepaalt een centrale computer wanneer de dieselmotor voor de aandrijving zorgt en wanneer en in welke mate de elektromotor wordt ingeschakeld.

Lithium-ion batterijen
Het accupakket van het hybridesysteem heeft een gewicht van zo'n 100 kilo en bestaat uit 96 3,4 Volt-cellen. Wanneer deze accu's volledig zijn opgeladen, kan de LF Hybridetruck zo'n twee kilometer elektrisch rijden zonder voor de aandrijving de dieselmotor nodig te hebben. In de praktijk is dat voldoende om in en uit de 'milieuzones' van stadscentra te rijden. Overigens blijft de dieselmotor in dit soort omstandigheden op stationair toerental meelopen om diverse componenten (zoals de stuurpomp en de luchtcompressor) van aandrijving te voorzien. De LF Hybride is bovendien uitgerust met een start/stop-systeem.

De DAF Hybridetechnologie bestaat naast het accupakket uit een stroomomvormer, die de wisselstroom die de generator levert, omzet in gelijkstroom voor de batterijen. Daarnaast is aan het chassis een koelunit aangebracht om deze stroomomvormer te koelen. In totaal is de DAF LF45.160 Hybride zo'n 300 kilogram zwaarder dan de reguliere uitvoering met uitsluitend dieselmotor. Doordat de DAF LF-serie bekend staat om z'n gunstige eigengewicht, biedt de 12-tons LF Hybride desondanks een hoog nuttig laadvermogen van zo'n 7,5 ton.

Veldtest bewijst betrouwbaarheid
Zoals bij DAF gebruikelijk, is ook het ontwikkelingstraject van de LF Hybride afgesloten met een uitgebreide veldtest. In aanvulling op de testprogramma's met eigen testvoertuigen, is daarbij gedurende twee jaar met zo'n tien voertuigen praktijkervaring opgedaan bij klanten in Groot-Brittannië en op het Continent, uiteraard in uiteenlopende distributietoepassingen. De veldtest heeft allereerst de betrouwbaarheid van de DAF hybridetechnologie aangetoond, alsook dat - afhankelijk van de inzet - besparingen in brandstofverbruik en daarmee CO2-emissie van 10 tot 20% behaald worden.

Bijkomend voordeel van de hybridetechnologie is overigens dat slijtage-gevoelige componenten als de remvoeringen en de koppelingsplaat, een langere levensduur krijgen omdat er op de elektromotor geremd wordt.

Operational lease
DAF start de levering van de LF Hybride in Groot-Brittannië, Nederland, Duitsland, Frankrijk en België, landen waarvan marktonderzoek heeft aangetoond dat de belangstelling voor hybridevoertuigen het grootst is. Afhankelijk van het succes van de LF Hybride op deze markten zal DAF besluiten het voertuig ook in andere landen in het standaard leveringsprogramma op te nemen.

Hybridetechnologie zal zich de komende jaren nog verder ontwikkelen, met name op het gebied van de accu's. Om die reden wordt de DAF LF Hybride standaard via PACCAR Financial aangeboden met een full operational lease-contract, zodat de DAF-dealer gedurende de looptijd van het contract eventuele updates kan doorvoeren. De vervoerder is zo verzekerd altijd over de meest milieuvriendelijke voertuigen te beschikken tegen een vast bedrag per maand.

Eindhoven, 28 september 2010




DAF Trucks