Saxion
BR>

ma 27 september 2010

Wisseling van de wacht Saxion lectoraat Daltononderwijs

Op 30 september a.s. presenteert Saxion, Kenniscentrum Onderwijsinnovatie, in Deventer haar nieuwe lector Daltononderwijs dr. Patrick Sins. Tegelijkertijd neemt Saxion afscheid van Piet van der Ploeg, de huidige lector in dit vakgebied.

De wisseling van de wacht vindt plaats tijdens een middagconferentie over een van de belangrijkste principes van het Daltononderwijs: samenwerking.

Scheidend lector Van der Ploeg was de afgelopen vier jaar lector bij Saxion en heeft zich o.a. bezig gehouden met het actualiseren van de visie op daltononderwijs, de wetenschappelijke onderbouwing van de effectiviteit van Daltononderwijs en kwaliteitszorg bij Daltonscholen.

Hij zal tijdens zijn afscheidscollege een aantal kritische noten kraken over het daltonprincipe `met elkaar werken en van elkaar leren'. Overal in het onderwijs wordt geprobeerd leerlingen met elkaar te laten werken en van elkaar te laten leren. Maar werkt samenwerkend leren wel in alle gevallen en past het bij alle categorieën leerlingen? Hieraan verwante vragen komen aan bod in de presentaties van vijf collega-onderzoekers van Saxion. Van der Ploeg presenteert tevens zijn boek "Dalton Plan: oorsprong en theorie van het daltononderwijs".

Dr. Patrick Sins, die op dit moment nog postdoctoraal onderzoeker is bij de universiteit Utrecht en de universiteit Leiden, neemt het stokje over van Van der Ploeg. Sins zal zich o.a. gaan richten op de verdere wetenschappelijke onderbouwing van de daltonprincipes, maar bijvoorbeeld ook de toepassing daarvan in het speciaal onderwijs.

Het lectoraat wordt financieel ondersteund door de landelijke Daltonvereniging (NDV).


------------------------------------------ EINDE PERSBERICHT
------------------------------------

Meer informatie:

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Jan Auwke Diepenhorst, directeur Saxion Kenniscentrum Onderwijsinnovatie, 0570-663075, j.a.diepenhorst@saxion.nl.