Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Utrecht/Den Haag, 29 september 2010

Fietsersbond vraagt aandacht voor richting aangeven en in de spiegel kijken

Op 30 september start het tweede deel van de campagne Vriendelijkverkeer.nl van de Fietsersbond. Met de campagne Vriendelijkverkeer.nl wil de Fietsersbond bereiken dat verschillende verkeersdeelnemers meer rekening met elkaar houden: automobilisten met fietsers, fietsers met automobilisten en fietsers onderling. Hierdoor wordt het verkeer duidelijker en plezieriger. De Fietsersbond zoekt steeds nieuwe middelen en nieuwe invalshoeken om het belang van duidelijkheid, zichtbaarheid en oplettendheid vorm te geven. Dit najaar gaat het over richting aangeven en in de spiegel kijken voordat je wegrijdt of het portier opent. Doordat automobilisten verzuimen in de spiegel te kijken gebeuren er dagelijks vele ongelukken en bijna-ongelukken. Deze week raakten in Den Haag nog twee fietsers zwaargewond door een botsing met een openzwaaiend autoportier. In de afgelopen winter stierf een vrouw aan de gevolgen van een dergelijk ongeluk.

Tijdens de presentatie in Den Haag op 30 september worden de nieuwe thema's van de campagne onthuld met medewerking van burgemeester Van Aartsen van Den Haag, acteurs en de Haagse columnist Julius Pasgeld. De provincie Zuid-Holland is één van de provincies die dit najaar meedoet aan de campagne door de inzet van buitenreclame en het uitzenden van radio- en televisiespots op regionale media. Andere provincies zijn Noord-Holland, Overijssel, Friesland, Drenthe en Flevoland.

Ook de fietsverlichtingscampagne van de Fietsersbond staat dit jaar in het teken van Vriendelijkverkeer.nl omdat verlicht fietsen alles te maken heeft met zichtbaarheid, duidelijkheid en rekening houden met een ander. Lokale afdelingen van de Fietsersbond in het hele land helpen fietsers dan hun licht brandend te krijgen of te houden.


---


Noot voor redacties



Ingezonden persbericht