Gemeente Sneek


gemeentelijk armoedebeleid sneek en wymbritseradiel

Hoge waardering gemeentelijk armoedebeleid Sneek en Wymbritseradiel

De waardering voor het gemeentelijke armoedebeleid van de gemeenten Sneek en Wymbritseradiel is hoog. Dit blijkt uit de resultaten van een klanttevredenheidsonderzoek dat is gehouden onder de mensen die gebruik maken van de gemeentelijke minimaregelingen. In dit onderzoek is onderscheid gemaakt tussen de gemeente Sneek en de gemeente Wymbritseradiel. De resultaten zijn vergeleken met die van een aantal andere gemeenten, waar ditzelfde onderzoek is uitgevoerd, de zogenaamde referentiegemeenten.

De respons op het onderzoek was hoog: voor Sneek 43% en voor Wymbritseradiel 53%. Het grootste deel van de respondenten heeft een AOW-uitkering, eventueel aangevuld met een klein pensioen. Het kleinste deel is in loondienst of zelfstandig ondernemer.

Belangrijkste resultaten

Driekwart van de respondenten vindt dat de gemeente voldoende doet om de minima te ondersteunen. Het overgrote deel heeft deze ondersteuning ook nodig en voor twee van de drie sluiten de regelingen aan bij de behoefte. Ruim de helft heeft de vergoedingen nodig om mee te kunnen doen aan de maatschappij.
Er blijkt enige verdeeldheid te bestaan over de verhouding tussen het beschikbare bedrag en de kosten. Bijna de helft is tevreden over de hoogte, de overigen zijn minder tevreden over de hoogte. Bovendien is men niet tevreden over het voorschieten van de kosten. Een kwart vindt dat er teveel moeite gedaan moet worden voor een klein bedrag. Ruim een vijfde vindt dat er te weinig is voor gezinnen met kinderen. Openheid over een (te) laag inkomen is voor bijna de helft niet gewenst en een kwart schaamt zich voor het gebruik van de minimaregelingen. Opvallend is dat dit in mindere mate geldt voor de respondenten uit Wymbritseradiel dan uit Sneek.

Over de medewerkers en de verschillende onderdelen van de dienstverlening zijn de meeste mensen tevreden. De dienstverlening in het algemeen, de bereikbaarheid en klantvriendelijkheid en de informatievoorziening krijgen een ruime voldoende. Het cijfer voor procedures en gebruik is iets lager, maar nog altijd voldoende (6,7). Duidelijk is ook dat het respecteren van de privacy en de inspanning om iemand zo goed mogelijk te helpen altijd leidt tot een hogere waardering van de dienstverlening en het gemeentelijke minimabeleid.

Verbeterpunten

Aan de meeste verbeterpunten is reeds tegemoet gekomen. Op het gebied van regelingen voor kinderen zijn de afgelopen jaren een aantal voorzieningen toegevoegd. Zo kunnen ouders met kinderen ondersteund worden door de Stichting Leergeld. In Sneek kunnen kinderen van 4 tot en met 12 jaar gebruik maken van de vakantiepas en kunnen kinderen in Wymbritseradiel gratis muziekles volgen. De verbeterpunten op het gebied van informatievoorziening en (administratieve) procedures zijn grotendeels opgelost via één formulier voor alle regelingen; minder bewijslast voor uitkeringsgerechtigden en ouderen; en gerichte brieven. De informatievoorziening via internet en email wordt sterk verbeterd door deelname aan de website http://www.rechtop.nl/.

Andere verbeterpunten die uit het onderzoek naar voren komen, kunnen leiden tot nieuw beleid en daarom worden deze punten als aandachtspunten meegegeven aan de nieuwe gemeente.