Nederlandse Orde van Advocaten

Recessie stimuleert tarievenstrijd

Linus Hesselink
Alternatieven voor het `uurtje factuurtje' worden steeds belangrijker, nu bedrijven mede door de recessie steeds vaker shoppen bij het inschakelen van advocatenkantoren. Bovendien maken ze steeds meer onderscheid tussen het uitbesteden van complex en simpel juridisch werk. Sinds de recessie lopen de meningen van bedrijven en advocatenkantoren over wat een redelijk tarief is verder uiteen. En voor het werk van stagiaires wordt te veel betaald - vinden de bedrijven én advocatenkantoren. Managing partners van de kantoren zeggen dat de opleiding nu eenmaal geld kost, general counsels van de bedrijven zeggen dat dat dan ten koste zou moeten gaan van de winst van de partners. Dit zijn enkele conclusies uit het onderzoek Trends in de commerciële juridische dienstverlening, dat in opdracht van het advocaten- en notarissenkantoor EvershedsFaasen is uitgevoerd door onder andere adviesbureau Boer & Croon. Aan het onderzoek werkten 13 managing partners van grote advocatenkantoren mee, evenals 86 general en legal counsels van grote ondernemingen. Het rapport wordt vanmiddag gepresenteerd tijdens het seminar The Clients' Revolution in Amsterdam. Dit seminar wordt georganiseerd door Eversheds Faasen, met samenwerking van Baskerville, Nyenrode en Boer & Croon. Deelnemers zijn bedrijfsjuristen.

---