Gemeente Coevorden

verbetering digitale dienstverlening gemeenten

Gemeente Coevorden bij grootste stijgers verbetering digitale dienstverlening gemeenten

donderdag 30 september 2010

Gemeenten in Nederland hebben in de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in het verbeteren van de digitale dienstverlening en zijn steeds innovatiever geworden bij het aanbieden van digitale diensten en producten via hun website. De snelheid van deze ontwikkeling is in het afgelopen jaar echter afgenomen in vergelijking met voorgaande jaren, zo blijkt uit onderzoek van Ernst & Young. De gemeente Coevorden vormt samen met 3 andere gemeenten hierop een uitzondering. "De grootste stijgers dit jaar zijn de gemeenten Dirksland, Scharsterland, Noord-Beveland en Coevorden. Deze gemeenten hebben de grootste stijging gerealiseerd in de volwassenheid van hun digitale dienstverlening", aldus het onderzoek.

Sinds 2006 beoordeelt Ernst & Young ieder jaar de volwassenheid van de digitale dienstverlening van Nederlandse gemeenten. Uitgangspunt daarbij is de inwoners of de ondernemer die vanuit huis of kantoor een digitaal product wil afnemen. Voor het onderzoek worden alle 430 websites van Nederlandse gemeenten en stadsdelen gescreend. De mate waarin mensen digitale producten kunnen afnemen bij gemeenten wordt onderzocht, maar ook zaken als betaalmethoden, zoekmachines en response op e-mails.

Uit het onderzoek komt naar voren dat de gemeente Den Haag het meest ontwikkeld digitaal loket heeft. Zowel inwoners als ondernemers kunnen hier de meeste producten volledig digitaal afnemen. Op de tweede plaats Rotterdam, gevolgd door Amstelveen en Zwolle.

Nieuwe producten online
De gemeente Coevorden behoort bij de vier grootste stijgers. In het afgelopen jaar heeft Coevorden ingezet op verbetering van de digitale dienstverlening door diverse maatregelen zoals een complete vernieuwing van de website waardoor vindbaarheid van informatie en producten sterk is verbeterd. Daarnaast heeft de gemeente hard gewerkt aan het online brengen van allerlei nieuwe producten en diensten die eerst alleen via een papieren aanvraag of aan de balie konden worden afgenomen. Voorbeelden hiervan zijn het aanvragen van leerlingenvervoer, het indienen van een bezwaarschrift en het aanvragen van een Wmo-voorziening. Deze en andere producten kunnen digitaal worden aangevraagd naast de al gedigitaliseerde meest gangbare producten zoals het doorgeven van een verhuizing en het aanvragen van een uittreksel uit het bevolkingsregister.

Bij alle producten waar verificatie of een betaling van belang is kan dit gewoon via de website worden geregeld door een inlog met DigiD eventueel gevolgd door een elektronische betaling.

Beter te vinden
Komend jaar zullen de klanten van de gemeente Coevorden merken dat de vindbaarheid van producten, diensten en informatie steeds beter wordt. De gemeente gaat door met het toevoegen van producten en diensten die direct via de website kunnen worden geregeld en introduceert actievere informatievoorzienining over vergunningen via e-mail.