Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

CONCURRENTIE LUCHTVAART VAN DE LUCHT NAAR DE GROND

SCHIPHOL-RIJK, 30 september 2010 - Luchtvaartmaatschappijen maken het verschil voor de zakenreiziger steeds vaker op de grond. Lounges en andere dienstverlening voor en na de vlucht zijn daarbij belangrijke speerpunten. ATP Corporate Travel, behorend tot de top 3 van Nederlandse zakenreisbureaus, stelt dat na een uitvoerige analyse vast in haar magazine Grenzeloos. Steeds vaker gaan passagiers aan boord van hetzelfde type vliegtuig, zitten ze in stoelen van dezelfde fabrikant en kijken ze naar dezelfde inflight entertainment. Het strijdtoneel van concurrentie tussen luchtvaartmaatschappijen verplaatst zich daarom vanuit het vliegtuig naar de luchthaven: 'The battle in the air, is fought on the ground!'.

De mogelijkheid om een douche te nemen na een lange intercontinentale vlucht is tegenwoordig al bijna een must. Lounges op de grote luchthavens bieden dan ook steeds vaker die - tot voor kort nog ongewone - service aan. De eerste airport lounge 'Flagship Club' of 'Admirals Club' werd al in 1939 door American Airlines geopend op de luchthaven van New York. De laatste jaren is de service wat meer 'basic' geworden. Nu zien we die ontwikkeling weer andersom ontstaan, om voorkeur te creëren bij met name de zakenreiziger.

Naast een comfortabele zitruimte met gratis hapjes en drankjes bieden airport lounges vaak ook afgescheiden vergaderkamers. Afgestemd op de zakelijke markt, worden wat oudere voorzieningen als telefoon en fax geleverd, maar ook toegang tot internet met - steeds vaker - gratis WiFi.

Voor geld is bijna alles te koop, dus bij sommige airport lounges kan men een lidmaatschap voor een jaar of zelfs een heel leven kopen. Om een goede relatie met zakelijke klanten te onderhouden, koppelen credit card maatschappijen soms ook gratis toegang tot lounges aan hun kaart. Luchthavens van Londen en Parijs hebben speciale websites gelanceerd waarop passagiers ruimte in een lounge kunnen reserveren. Alleen al op Schiphol zijn er tien van die speciale lounges als wachtruimten voor de meest betalende passagiers.

Gerenommeerde magazines als Forbes, The Street, Inc. Magazine en Travel & Leisure hebben pogingen in het werk gesteld om tot een soort top tien van lounges te komen. Als je die vier uitkomsten vergelijkt, is er één lichtpuntje: drie lounges komen met regelmaat voor. Dan moet er dus wel iets uitzonderlijks aan de hand zijn: The Wing van Cathay Pacific (Hong Kong), The Clubhouse van Virgin Atlantic (Londen en San Francisco) en The Silver Kris, Singapore Airlines (Singapore).


- Einde bericht -