Ingezonden persbericht
Concept Gedoogakkoord
VVD-PVV-CDA
30 september 2010
Concept Gedoogakkoord VVD-PVV-CDA 30 september 2010
2
Inhoudsopgave
Inleiding 3
1. Immigratie 4
2. Veiligheid 11
3. Ouderenzorg 15
4. Financiën 19
Bijlage I: verklaring van 30 juli 2010
Bijlage II: financieel kader
Concept Gedoogakkoord VVD-PVV-CDA 30 september 2010
3
Inleiding
Dit akkoord van de fracties van VVD, PVV en CDA berust op de politieke samenwerking
die is toegelicht in de verklaring van 30 juli 2010 (bijlage I).
Concept Gedoogakkoord VVD-PVV-CDA 30 september 2010
4
1. Immigratie
Algemeen
Het asiel- en migratiebeleid is streng maar rechtvaardig. Ombuiging, beheersing en
vermindering van de immigratie zijn geboden en urgent gelet op de maatschappelijke
problematiek. Verwezenlijking hiervan behoort tot de primaire doelstellingen van het te
voeren kabinetsbeleid. Rechtvaardig omdat mensen rechten hebben en het kabinet dit als
uitgangspunt neemt. Nederland zal vluchtelingen blijven beschermen en opvangen waar het,
overeenkomstig het Vluchtelingenverdrag, gaat om slachtoffers van vervolging voor wie
Nederland de eerste veilige plek is. Dit kan niet gelden voor asielzoekers die economische
migranten blijken te zijn. Daarom wordt zo snel mogelijk vastgesteld tot welke categorie de
asielzoeker behoort en of deze hier kan blijven of Nederland moet verlaten. Het
migratiebeleid, met name het beleid inzake de gezinsmigratie, is gericht op beperking en
terugdringing van de komst van migranten met weinig perspectief. Dit om de
integratieproblematiek beter aan te pakken, mede gelet op de participatie van degenen die
worden toegelaten. Het kabinet zal hiertoe de mogelijkheden voor een restrictief en selectief
migratiebeleid binnen de bestaande juridische kaders, waaronder het Europees Verdrag voor
de Rechten van de Mens (EVRM), zoveel mogelijk benutten, zowel door voorstellen tot weten
regelgeving als door intensivering van controle, handhaving en uitvoering van bestaande
voorschriften, met inbegrip van nieuwe informatiesystemen, uitwisseling van gegevens en
technieken voor identiteitsvaststelling. Hierbij werkt het kabinet waar mogelijk samen met
andere landen, met name aangrenzende EU-lidstaten en landen buiten de EU waaruit
migranten afkomstig zijn. Het terugkeer- en uitzetbeleid wordt aangescherpt. Illegaal verblijf
wordt strafbaar.
Uitzetting van strafrechtelijk veroordeelde vreemdelingen vindt eerder en vaker plaats. Tegen
mensensmokkel wordt hard opgetreden. Effectieve integratie van nieuwkomers en
bevolkingsgroepen is een veelomvattend en veeleisend proces dat voor de gehele samenleving
van groot belang is. Hiervoor geldt bij uitstek dat participatie in de samenleving vraagt om
een toereikende kwalificatie in taal en opleiding. Inburgering van toegelaten asielzoekers en
migranten op een adequaat niveau is voor henzelf en hun kinderen de sleutel tot een
volwaardige deelname aan de samenleving in werk en onderwijs. Dit mag worden verwacht
van nieuwkomers. Zij zijn hiervoor zelf verantwoordelijk. Het uitblijven van deze
inspanningen kan in het kader van de sociale zekerheid en in het belang van de
arbeidsparticipatie, niet zonder gevolgen blijven. De tijdelijke verblijfsvergunning zal bij niet
slagen voor het inburgeringsexamen worden ingetrokken behoudens uitzonderingen.
Bij de uitvoering van het voorgenomen beleid neemt het kabinet tevens initiatieven tot
aanpassing van EU-richtlijnen en, indien er voor belangrijke maatregelen geen andere
alternatieven blijken te zijn, eventueel, in overleg met andere lidstaten, tot wijziging van
verdragen. Realisering van het gehele pakket van maatregelen op het gebied van asiel en
migratie zal feitelijk leiden tot een zeer substantiële daling van de instroom.
Asiel
De opvang van asielzoekers vindt bij voorkeur plaats in het land of de regio van herkomst.
Het kabinet streeft naar een doeltreffende uitvoering van het Dublin-verdrag, de Dublinverordening
en de bijbehorende regelgeving waarbij het asielverzoek wordt behandeld door
de lidstaat die daarvoor verantwoordelijk is. Nederland draagt actief bij aan de opvang elders
en de behandeling van asielverzoeken door de verantwoordelijke lidstaat door samenwerking
met de betrokken landen en met internationale organisaties zoals de UNHCR.
Het categoriaal beleid vervalt, met inbegrip van de wettelijke grondslag.
Concept Gedoogakkoord VVD-PVV-CDA 30 september 2010
5
De behandeling van aanvragen voor asiel vindt zo effectief, efficiënt en zorgvuldig mogelijk
plaats
* De mogelijkheden tot het stapelen van procedures worden beperkt, procedures worden
versneld, de rechtsbijstand wordt zo aangepast dat na de behandeling van de eerste
aanvraag prikkels voor nieuwe procedures worden weggenomen (toepassing van "no
cure no fee" in vervolgprocedures) en de uitspraak in een voorlopige voorziening kan
niet altijd in Nederland worden afgewacht
* Er wordt optimaal ingezet op het tegenwerpen van het ontbreken van
identiteitsgegevens bij ongedocumenteerde asielzoekers.
* Bij de behandeling van de aanvraag voor asiel wordt fraude tegengegaan, onder meer
door uitwisseling van informatie en nieuwe technieken voor identiteitsvaststelling.
* De bewijslast wordt, binnen de grenzen van de jurisprudentie van de Raad van State,
meer naar de aanvrager verschoven en verzwaard.
* Het kabinet zet in op een wijziging van de EU-kwalificatierichtlijn om de bewijslast
naar de aanvrager te verschuiven ten aanzien van het aantonen van (het ontbreken van)
vluchtalternatieven.
Nareizende gezinsleden van asielzoekers zullen niet meer automatisch een asielstatus krijgen
maar onder het reguliere beleid voor gezinsmigratie worden gebracht waarbij geen vereisten
worden gesteld aan het inkomen of inburgering in het buitenland.
Bij de komst van alleenstaande, minderjarige vreemdelingen richt de inzet zich maximaal op
zo spoedig mogelijke terugkeer onder de voorwaarde van lokale opvang. Daarvoor is het
nodig dat uit het budget voor Ontwikkelingssamenwerking investeringen plaatsvinden in extra
lokale opvang zoals weeshuizen. Verder wordt ingezet op aanpassing van de EUterugkeerrichtlijn
(2008/115) terzake.
Gezinsmigratie
Bij gezinsmigratie gaat het om de komst van gezinsleden van personen die legaal in
Nederland verblijven. Zo kan een migratieketen ontstaan waarbij in elke generatie opnieuw
partners, vaak verwanten, en kinderen uit het land van herkomst naar Nederland komen met
de nadelige gevolgen vandien voor het integratieproces dat zo bij herhaling op achterstand
raakt. De negatieve spiraal van deze keten wordt doorbroken door hogere eisen te stellen aan
deze wijze van gezinsvorming en gezinshereniging waaronder zodanige opleidingseisen dat
een kansrijke integratie bij voorbaat verzekerd is. Het kabinet zet hierbij tevens in op
wijziging van de Europese richtlijn. Gelet op het voorgaande zal het kabinet met verschillende
voorstellen en verschillende maatregelen komen.
* De mogelijkheid van gezinsvorming en gezinshereniging wordt beperkt tot partners
die gehuwd zijn of met wie een geregistreerd partnerschap is aangegaan en
minderjarige kinderen.
* Voor hun toelating gaat als vereiste gelden dat de referent al tenminste een jaar legaal
in Nederland verblijft behoudens kennismigranten.
* Verder gaan als nieuwe vereisten voor toelating voor gezinsmigranten gelden dat zij
moeten beschikken over een zelfstandige huisvesting en een ziektekostenverzekering.
* De termijn waarna gezinsmigranten een zelfstandige verblijfsvergunning kunnen
krijgen wordt verlengd van drie naar vijf jaar behoudens bijzondere omstandigheden.
* De leges voor gezinsmigratie worden zoveel mogelijk kostendekkend gemaakt.
* Het beleid tegen schijnhuwelijken en huwelijksdwang wordt verscherpt en de
handhaving geïntensiveerd.
* Huwelijksdwang is verboden en wordt strafbaar gesteld.
Concept Gedoogakkoord VVD-PVV-CDA 30 september 2010
6
* In principe worden huwelijken tussen neven en nichten verboden.
* Polygame huwelijken worden niet erkend.
* De exameneisen in de Wet inburgering buitenland gaan omhoog.
Belangrijke nieuwe eisen aan gezinsmigratie kunnen bijvoorbeeld worden gerealiseerd bij
aanpassing van de EU-richtlijn inzake gezinshereniging (2003/86).
Daarbij zal het kabinet onder meer inzetten op:
* verhoging van de leeftijdseis voor de partner naar 24 jaar
* toelating van maximaal een partner in de tien jaar
* verhoging van de inkomenseis naar tenminste 120% van het minimumloon
* invoering van een borgsom
* invoering van een toets waaruit blijkt of de band met Nederland groter is dan de band
met andere landen en
* uitsluiting van de mogelijkheid gezinsleden toe te laten van personen die veroordeeld
zijn wegens bepaalde geweldsdelicten.
* Tot slot zal met het oog op het belang van kwalificatie ten behoeve van participatie en
integratie worden ingezet op opneming in deze richtlijn van de mogelijkheid
opleidingseisen te stellen aan gezinsmigranten.
Nederland is op deze manier in staat mensen die hier rechtmatig zijn gekomen volwaardig te
laten deelnemen aan de samenleving.
Arbeidsmigratie
Verlening van een vergunning aan arbeidsmigranten die niet afkomstig zijn uit de EU en geen
kennismigrant zijn, kan pas plaatsvinden indien de werkgever aantoont dat hij geen
werknemers uit Nederland of landen van de EU en de Europese Economische Ruimte (EER)
heeft kunnen vinden. Voor de tewerkstellingsvergunning geldt het vereiste dat de werkgever
tenminste het wettelijk minimumloon betaalt. Voor arbeidsmigranten zal het
minimumvereiste van het wettelijk minimumloon gaan gelden. Voor Roemenen en Bulgaren
blijft voorts het vereiste van een tewerkstellingsvergunning gelden tot 1 januari 2014 indien
de huidige omstandigheden ongewijzigd blijven. Het kabinet zal onderzoeken of en in
hoeverre aanscherping van het arbeidsmigratiebeleid mogelijk en wenselijk is.
Het kabinet zal ervoor zorg dragen dat de bevordering van de kenniseconomie door alle
genomen maatregelen niet wordt belemmerd. De kennismigrantenregeling is van groot belang
maar het kabinet zal onderzoeken of misbruik plaatsvindt. Eventueel kan op basis hiervan een
nadere opleidingseis worden gesteld.
Immigratie algemeen
Om in bredere zin de migratie van kansarme migranten te beperken, de integratie te
bevorderen en fraude en misbruik te bestrijden, worden onder meer vergunningseisen
aangescherpt, het terugkeerbeleid geïntensiveerd en illegaliteit aangepakt. Wat het eerste
betreft, gaat het om de aanvraag voor een reguliere vergunning in het buitenland, de vereisten
voor verlening van een permanente vergunning, de toepassing van de discretionaire
bevoegdheid en de intrekking van een vergunning bij verblijf in het buitenland.
Hoofdregel bij de aanvraag voor een reguliere vergunning is dat deze in het buitenland wordt
gedaan. Dit vereiste vormt tevens een drempel voor de aanvraag van een reguliere vergunning
door degenen die een nieuwe procedure starten nadat hun aanvraag voor asiel in Nederland is
afgewezen. In de loop der jaren zijn verschillende uitzonderingen gemaakt op de regel dat de
aanvraag in het buitenland plaatsvindt. Het kabinet zal een voorstel doen dat inhoudt dat
aanvragen voor een reguliere vergunning in het buitenland worden ingediend.
Concept Gedoogakkoord VVD-PVV-CDA 30 september 2010
7
* Dit houdt in dat een in Nederland ingediende reguliere aanvraag dan buiten
behandeling wordt gesteld zodat geen sprake meer is van rechtmatig verblijf.
* Het voorstel houdt tevens in dat alle humanitaire en medische overwegingen in het
verlengde van de asielprocedure ambtshalve door de Immigratie- en
Naturalisatiedienst (IND) zullen worden beoordeeld en dat alle zogenaamde M50-
loketten worden afgeschaft.
* Vooruitlopend hierop zal het kabinet de vrijstellingen van het vereiste van een
machtiging tot verblijf schrappen voor degenen die gedurende hun minderjarigheid
vijf jaren achtereen rechtmatig in Nederland verbleven en voor degenen die in
aanmerking komen voor terugkeer naar Nederland op grond van de Remigratiewet.
Aan de verlening van een permanente verblijfsvergunning asiel wordt het vereiste van een
behaalde startkwalificatie verbonden, behoudens bijzondere omstandigheden. Het kabinet zal
inzetten op een wijziging van de EU-richtlijn langdurig ingezetenen (2003/109) voor
invoering van het vereiste van een startkwalificatie voor reguliere aanvragen.
Bij vergunningverlening op grond van toepassing van de discretionaire bevoegdheid zal
terughoudendheid het uitgangspunt zijn.
Intrekking van tijdelijke en permanente verblijfsvergunningen kan plaatsvinden tijdens of na
een periode van verblijf buiten Nederland. Het kabinet zal de geldende richttermijnen
bekorten en de uitzondering voor detentie schrappen waarna intrekking zal plaatsvinden.
Verder is intrekking van tijdelijke verblijfsvergunningen en het niet verlenen van permanente
verblijfsvergunningen aan de orde indien blijkt dat de vergunninghouder niet of niet langer
voldoet aan het inkomensvereiste behoudens bijzondere omstandigheden. In dit kader gaan de
IND en de gemeenten nauwer samenwerken.
Het terugkeer- en uitzetbeleid wordt geïntensiveerd.
* In internationale contacten en het bilateraal verkeer met andere landen zal hierop
kabinetsbreed worden ingezet.
* Bij de uitvoering krijgen gezinnen met kinderen prioriteit.
* Zo nodig wordt de capaciteit voor handhaving uitgebreid.
Illegaliteit in de zin van een onrechtmatig verblijf van vreemdelingen in Nederland, vormt een
belangrijk probleem. Deze illegaliteit gaat vaak gepaard met diverse vormen van overlast en
criminaliteit, waaronder mensensmokkel, en met een verblijf in mensonterende
omstandigheden. Dit tast ook het draagvlak voor het asiel- en migratiebeleid aan en heeft een
negatief effect op het integratieproces.
* Het kabinet zal inzetten op strafbaarstelling van illegaliteit en de handhaving hiervan
vooral richten op criminele en overlastgevende personen met het oogmerk deze zo
snel mogelijk het land uit te zetten.
* Deze maatregelen vormen onderdeel van een bredere aanpak van criminaliteit bij
vreemdelingen. Deze houdt tevens in dat vreemdelingen die hier rechtmatig verblijven
maar strafrechtelijk zijn veroordeeld eerder het land worden uitgezet. Hiertoe zal het
kabinet de zogenaamde glijdende schaal aanscherpen.
* Mensenhandel wordt steviger aangepakt. Misbruik van de verblijfsregeling voor
slachtoffers van mensenhandel wordt tegengegaan.
Concept Gedoogakkoord VVD-PVV-CDA 30 september 2010
8
* Er zal vaker gebruik worden gemaakt van de mogelijkheid van ongewenstverklaring
en beëindiging van het verblijfsrecht van strafrechtelijk veroordeelde burgers van EUlidstaten.
Voor verruiming van deze mogelijkheid zal het kabinet inzetten op een
wijziging van de EU-richtlijn inzake vrij verkeer (2004/38).
* Grensoverschrijdende criminaliteit die in Nederland plaatsvindt door in andere landen
verblijvende vreemdelingen, illegalen en mensensmokkelaars, wordt harder
aangepakt, onder meer door mobiele grenscontroles van de Koninklijke
Marechaussee.
* De aanvraag voor een verblijfsvergunning wordt afgewezen indien de aanvrager
illegaal in Nederland verblijft of heeft verbleven tenzij medische gronden zich
hiertegen verzetten of de aanvrager behoort tot de categorie alleenstaande
minderjarige vreemdelingen of getuigen-aangevers van mensenhandel. Het kabinet zal
inzetten op een zodanige wijziging van de EU-richtlijn vrij verkeer dat aan beide
genoemde categorieën niet de categorie van gezinsvorming/gezinshereniging behoeft
te worden toegevoegd (richtlijn 2004/38).
De mogelijkheden om radicale geestelijke bedienaren niet tot Nederland toe te laten of
Nederland uit te zetten worden maximaal benut indien toetsing aan de openbare orde of de
nationale veiligheid hiertoe aanleiding geeft.
Het kabinet komt met een voorstel voor een Rijkswet personenverkeer die berust op het
uitgangspunt van wederkerigheid en tevens de mogelijkheid omvat wederzijds eisen te stellen
aan de toelating en het verblijf tot en de terugkeer naar landen van het Koninkrijk (Curacao,
Aruba, St. Maarten en Nederland).
In Europees verband zet het kabinet erop in dat bij de Schengen-evaluatie van Roemenië en
Bulgarije de tweejaarlijkse voortgangsrapportages over corruptie en juridische hervormingen
in deze landen worden betrokken. Indien uit deze rapportages blijkt dat zij niet voldoen aan de
strikte criteria, geeft Nederland geen steun aan volledige toetreding van Roemenië en
Bulgarije tot Schengen en opheffing van de interne grenscontroles in de EU en zullen
Bulgarije en Roemenie niet worden toegelaten tot Schengen.
Het kabinet zet in de EU in op een regeling die inhoudt dat lidstaten niet kunnen besluiten tot
een generaal pardon.
Het kabinet wil af van de "Europa-route" (route waarbij gezinsmigranten uit derde landen
nationale toelatingsvereisten van EU-lidstaten omzeilen c.q. waarbij voor gezinsmigranten
voor EU-onderdanen niet de gangbare eisen worden gesteld) die dan ook zal moeten worden
gesloten.
Integratie
Van ieder die naar Nederland komt om zich hier te vestigen, mag worden verwacht dat hij of
zij zich houdt aan de regels die hier gelden en actief deelneemt aan de samenleving door
beheersing van de Nederlandse taal, het volgen van onderwijs en werk. Kwalificatie is de
sleutel tot succesvolle participatie en integratie. Naarmate kwalificatie eerder plaatsvindt,
stijgen de kansen op integratie. Daarom is het belangrijk (hogere) taal- en opleidingseisen te
verbinden aan toelating tot en verblijf in ons land.
* De erkenning van diploma's die buiten de EU zijn behaald en van elders verworven
competenties vindt door het daartoe bevoegde instituut plaats met inachtneming van
Nederlandse normen en zal zoveel mogelijk worden bespoedigd. Zo worden ook deze
migranten kansrijker.
Concept Gedoogakkoord VVD-PVV-CDA 30 september 2010
9
* Migranten en asielzoekers dragen zelf zorg voor hun inburgering in ons land. Voor
degenen die hiervoor over onvoldoende middelen beschikken, komt het kabinet met
een sociaal leenstelsel dat inhoudt dat de lening wordt terugbetaald. Uitgangspunt voor
het kabinet is dat het niet slagen voor het inburgeringsexamen, behoudens bijzondere
omstandigheden, leidt tot intrekking van de tijdelijke reguliere verblijfsvergunning.
* Het kabinet zet zich ervoor in het Associatie-akkoord EU-Turkije zodanig aan te
passen dat inwoners van Turkije onder de inburgeringsplicht komen te vallen.
Het kabinet beëindigt het diversiteits/voorkeursbeleid op basis van geslacht en etnische
herkomst. Selectie moet plaatsvinden op basis van kwaliteit. Er komt een meldcode voor
cultureel bepaald huiselijk geweld en kindermishandeling. Het kabinet komt met een voorstel
voor een algemeen verbod op gelaatsbedekkende kleding zoals boerka's. In voorschriften
wordt opgenomen dat de politie en leden van de rechterlijke macht geen hoofddoek dragen.
Er wordt bezuinigd op de subsidies van de rijksoverheid op het gebied van integratie met
uitzondering van de subsidie aan Vluchtelingenwerk. Het kabinet zal geen subsidie geven aan
organisaties die activiteiten ondernemen die zich tegen de integratie richten.
Verkrijging van het Nederlanderschap vormt de bekroning van kwalificatie, participatie en
integratie.
* Het kabinet komt met een voorstel dat de minimumtermijn voor naturalisatie in meer
gevallen op vijf jaar stelt en dat de vereisten voor naturalisatie aanvult met een
kwalificatievereiste, een middelenvereiste en een aanscherping van het openbare orde
vereiste waaronder het vereiste van het ontbreken van een strafrechtelijke veroordeling
met uitzonderingen voor een veroordeling op grond van het jeugdstrafrecht, een
veroordeling tot gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of een veroordeling tot
boetes ter hoogte van negentig dageenheden. Voor optanten komt er een taaleis.
* Het voorstel van het kabinet houdt tevens in dat het Nederlanderschap pas definitief
wordt verkregen indien afstand is gedaan van een of meer andere nationaliteiten
waarvan afstand gedaan kan worden.
* Het kabinet zal met een voorstel komen om personen die binnen vijf jaar na
verkrijging van het Nederlanderschap veroordeeld zijn of worden voor een misdrijf
waar 12 jaar of meer op staat, het Nederlanderschap te ontnemen. Hiertoe wordt
gepoogd binnen het kader van het europees verdrag inzake nationaliteit te komen tot
een ruimere uitleg van artikel 7d. Indien deze ruimere uitleg niet mogelijk zal blijken
te zijn, zal met de verdragsluitende partijen worden overlegd om te komen tot een
wijziging van het verdrag. Indien voor 1 januari 2012 blijkt dat de verdragsluitende
partijen niet tot een dergelijke wijziging bereid zijn zal de Nederlandse wetgeving
zodanig worden gewijzigd dat de eerste vijf jaar sprake is van een voorwaardelijke
verkrijging van de Nederlandse nationaliteit die, met inachtneming van de
aangescherpte afstandseis, van rechtswege definitief wordt tenzij men veroordeeld
wordt voor een misdrijf waar 12 jaar of meer op staat.
Het zwaarwegende belang van arbeidsparticipatie en integratie in Nederland heeft ook
gevolgen voor de inrichting van het stelsel van sociale zekerheid.
* Indien gedrag of kleding van iemand feitelijk zijn kansen op beschikbaarheid voor de
arbeidsmarkt beperkt, volgt een weigering, korting of intrekking van een uitkering op
grond van de Wet Werk en Bijstand (WWB). Zo nodig zal het kabinet daartoe met een
voorstel komen.
Concept Gedoogakkoord VVD-PVV-CDA 30 september 2010
10
* In het kader van de sociale zekerheid verdient de verhouding met het land van
herkomst van migranten en asielzoekers eveneens aandacht. Het kabinet zet in op het
zoveel mogelijk verkrijgen van medewerking van lokale autoriteiten in deze landen bij
de controle en handhaving van de vermogenstoets in de WWB.
Het kabinet streeft naar beperking van de export van sociale voorzieningen, onder meer door
* stopzetting van de export van kinderbijslag en het kindgebonden budget naar landen
buiten de EU en
* hantering van het woonlandbeginsel bij de AOW-tegemoetkoming en de WGAvervolguitkering.
Concept Gedoogakkoord VVD-PVV-CDA 30 september 2010
11
2. Veiligheid
Veiligheid is een kerntaak van de overheid. Randvoorwaarde voor vrijheid en vertrouwen is
een omgeving die niet onveilig is en waar geen gevoelens van onveiligheid heersen. Het moet
veiliger worden op straten, in wijken en de openbare ruimte. Het daadkrachtig aanpakken van
straatterreur, overlast, intimidatie, agressie, geweld en criminaliteit vraagt om een zichtbaar,
gezaghebbend en doortastend optreden van politie en justitie.
Overlast, agressie, geweld en criminaliteit worden directer en effectiever aangepakt.
* Het kabinet komt met een voorstel tot verruiming van de mogelijkheid tot preventief
fouilleren.
* Het kabinet komt met een voorstel dat zwaardere straffen stelt op geweld tegen politie,
brandweer, ambulancepersoneel en andere gezagsdragers.
* Er komt meer cameratoezicht.
Grensoverschrijdend gedrag van risicojongeren, individueel en in bendes, wordt
teruggedrongen, ook door consequent lik op stuk te geven, zoals door oppakken, berechten en
direct straf ten uitvoer brengen. Waar mogelijk wordt snelrecht toegepast (o.a. night courts)
* Voor een zinvolle en effectieve aanpak van deze groep wordt gezocht naar een
combinatie van straf, verwijdering van de straat, uitvoering van opgedragen
werkzaamheden en heropvoeding vanuit het verblijf thuis en op school. Deze
strafdienstplicht wordt bijvoorbeeld opgelegd bij vernieling, bedreiging en
vermogensdelicten. Ook het betalen van schadevergoeding, afnemen van crimineel
verkregen bezit of winsten, aansprakelijk stellen van de ouders en een meldingsplicht
op het politiebureau kunnen deel uitmaken van deze maatregel. Bij onvoldoende
medewerking of recidive kan de strafdienstplicht worden aangevuld met nachtdetentie.
De aanpak is gericht op resocialisatie van de dader ten behoeve van onderwijs en
arbeidsparticipatie. De veiligheidshuizen kunnen hierbij een rol vervullen.
* Het kabinet zal een voorstel voorbereiden voor een adolescentenstrafrecht voor de
groep van 15 tot 23 jaar.
* Kinderen die jonger zijn dan twaalf jaar en overlast veroorzaken of criminaliteit
plegen worden zo vroeg mogelijk in beeld gebracht zodat hun probleemgedrag direct
en tijdig behandeld kan worden. Hun ouders worden eerder en meer financieel
aansprakelijk gesteld. Dit geldt ook in het geval van oudere kinderen.
Het kabinet komt met voorstellen om in het volwassenenstrafrecht minimumstraffen in te
voeren voor de gevallen waarin een persoon binnen tien jaar opnieuw wordt veroordeeld voor
een misdrijf waarop wettelijk een maximumstraf van twaalf jaar of meer is gesteld. De rechter
kan in individuele, zeer specifieke omstandigheden van het geval gemotiveerd afwijken van
de minimumstraf. In een wetsvoorstel zullen deze specifieke omstandigheden worden
uitgewerkt, evenals de hoogte van de minimumstraf per delict. Bij recidive wordt als
minimumstraf tenminste de helft van het maximum van de gevangenisstraf opgelegd die naar
de wettelijke omschrijving op het betreffende delict als maximumstraf is gesteld.
Daders moeten in hun eigen omgeving worden aangepakt. Veiligheidshuizen spelen hierbij
een belangrijke rol. De veiligheidshuizen, samenwerkingsverbanden van verschillende
organisaties, gaan dadergericht te werk bij het terugdringen van overlast, huiselijk geweld en
criminaliteit. De voordelen van deze wijze van preventief werken hebben tot goede resultaten
geleid. De veiligheidshuizen zullen worden voortgezet en verder ontwikkeld.
Concept Gedoogakkoord VVD-PVV-CDA 30 september 2010
12
Sluiting van instellingen waarin strafbare feiten zijn gepleegd door oproepen en aanzetten tot
geweld is nodig en zal zoveel mogelijk worden bevorderd door inzet van de beschikbare
middelen.
Het kraakverbod wordt actief en prioritair gehandhaafd.
De veiligheid in het openbaar vervoer wordt verbeterd. Werkgevers in het openbaar vervoer
nemen de aangifte over van werknemers die het slachtoffer van geweld zijn geworden. Dit
geldt ook voor andere publieke sectoren zoals scholen, ziekenhuizen, brandweer en
ambulance.
Dierenmishandeling wordt harder aangepakt, onder meer door 500 animal cops
(dierenpolitie).
Er komt een apart alarmnummer voor dieren in nood en dierenmishandeling waaraan ook de
dierenambulance zal worden gekoppeld (bijvoorbeeld 1-1-4 "red een dier"). *
Overlast en criminaliteit die verband houden met prostitutie en de handel in verdovende
middelen worden teruggedrongen.
* Coffeeshops worden besloten clubs die alleen voor meerderjarige inwoners van
Nederland toegankelijk zijn op vertoon van een clubpas.
* Er komt een afstand van tenminste 350 meter tussen scholen en coffeeshops.
* De minister verscherpt het landelijk beleid en ziet erop toe dat gemeenten het
afstandscriterium en de overige relevante delen van het landelijk beleid in hun
vergunningen handhaven.
* Het kabinet komt met voorstellen zwaardere straffen te stellen op de (voorbereiding
van) in- en uitvoer, teelt en (georganiseerde) handel van drugs en tot aanpassing van
het onderscheid tussen harddrugs en softdrugs.
* Vanwege de vrouwenhandel en vrouwenuitbuiting (loverboys-problematiek) gaat de
minimumleeftijd voor prostituees omhoog naar 21 jaar. Vrouwenhandel wordt
intensiever opgespoord en harder aangepakt. De bestuurlijke aanpak wordt onder
meer via de BIBOB-wetgeving geïntensiveerd.
Zware delicten als gewelds- en zedendelicten zijn niet alleen zeer ingrijpend en traumatisch
voor de slachtoffers en hun naaste omgeving, met name als het toegebrachte leed
onherstelbaar is, maar zij raken ook in brede zin het vertrouwen in de rechtsorde en de
veiligheidsbeleving van burgers. De bescherming van de samenleving tegen de daders maakt
toereikende (gevangenis)straffen en maatregelen daarom noodzakelijk.
* Bij ernstige gewelds- en zedendelicten wordt verzekerd dat de persoon na zijn
veroordeling in eerste aanleg en hangende beroep of cassatie in hechtenis blijft of
wordt genomen.
* Bij het oplossen van cold cases wordt herziening ten nadele (wetsvoorstel 32044)
mogelijk met terugwerkende kracht en tegelijkertijd ook voor de delicten doodslag en
gewelds- en zedendelicten met dodelijke afloop. Daartoe worden, indien noodzakelijk,
de verjaringstermijnen voor doodslag en enige andere gewelds- en zedendelicten
aangepast.
* Het kabinet komt met voorstellen tot verlenging van de verjaringstermijn van ernstige
gewelds- en zedendelicten.
* zie ook de passage over dierenwelzijn in het regeerakkoord
Concept Gedoogakkoord VVD-PVV-CDA 30 september 2010
13
* De instroom in de TBS wordt beperkt, zonder de risico's voor de samenleving uit het
oog te verliezen.
* De longstay-afdelingen worden versoberd indien dit niet leidt tot onbeheersbaarheid
* In aansluiting op de reeds voorgenomen aansluiting van GGZ op het justitieel traject
komt er een onderzoek naar permanent toezicht op zedendelinquenten die de TBSbehandeling
hebben afgerond.
* De aanwijzingsbevoegdheid van de bewindspersoon wordt vergroot en de contracten
met particuliere TBS-instellingen en GGZ-instellingen worden versoberd zonder de
risico's voor de samenleving uit het oog te verliezen.
* Het kabinet komt met een voorstel dat inhoudt dat een TBS-gestelde bij onttrekking
aan zijn verlof tenminste een jaar lang geen verlof krijgt tenzij zwaarwegende
persoonlijke omstandigheden zich daartegen verzetten.
* Indien een dader taakstraffen of maatregelen niet voltooit of voorwaarden bij
voorwaardelijke straffen niet nakomt, wordt zoveel mogelijk verzekerd dat
vrijheidsbeneming van de dader volgt.
Daders worden harder aangepakt, slachtoffers krijgen een sterkere positie.
* De ondersteuning van slachtoffers wordt verbeterd.
* Er komt een beslagtitel in het strafrecht om in een vroeg stadium beslag te leggen op
middelen van verdachten die onder meer ten goede kunnen komen aan de
schadevergoeding en proceskosten van slachtoffers.
* In een aanwijzing aan het Openbaar Ministerie en politie wordt vastgelegd dat
personen die zichzelf in eigen huis of bedrijf verdedigen tegen overvallers of inbrekers
niet worden geconfronteerd met een aanhouding tenzij de rechter-commissaris op
vordering van het OM besluit tot inbewaringstelling van de zelfverdediger omdat er
duidelijke aanwijzingen zijn van eigenrichting.
Er komt een intensivering van de snelheidscontroles als de verkeersveiligheid in het geding is.
Bij substantiële snelheidsovertredingen volgen zwaardere boetes.
De politie gaat effectiever functioneren ten behoeve van de veiligheid van burgers en dieren.
* Het kabinet breidt de operationele sterkte van de politie uit met 3000 agenten,
waaronder 500 animal cops (dierenpolitie) voor het bestrijden van
dierenmishandeling. Ook de recherche en de justitiële keten worden uitgebreid.
* Bij de vorming van gecombineerde teams van de politie en andere diensten zal de
krijgsmacht vaker worden ingezet.
* De aanrijtijden van de politie worden verbeterd, zowel in de stedelijke gebieden als in
de gebieden daarbuiten.
* Het kabinet komt met richtlijnen of, zo nodig, regelgeving om te verzekeren dat
burgers overal snel en eenvoudig aangifte kunnen doen en tijdig informatie ontvangen
over wat er met hun aangifte gebeurt.
* Bonnenquota verdwijnen en worden niet door iets vergelijkbaars vervangen
* Bij de vaststelling van de landelijke en regionale prioriteiten in jaarplannen komt in de
prioritering meer nadruk te liggen op de lokale knelpunten in de buurten en wijken.
.
Er komt een nationale politie onder verantwoordelijkheid van de minister die belast is met de
zorg voor veiligheid. De minister wordt eindverantwoordelijk voor het beheer.
Concept Gedoogakkoord VVD-PVV-CDA 30 september 2010
14
Er komen tien politieregio's waarbij de grenzen van de tien arrondissementen van de
gerechtelijke kaart leidend zijn. De burgemeester blijft verantwoordelijk voor de openbare
orde, capaciteitsinzet voor lokale taken en het vergunningenbeleid. Bij geschillen in een regio
over de inzet van de politie wordt de beslissing genomen door de regioburgemeester bij wie
het gezag berust, gehoord de regionale hoofdofficier van justitie en de regionale politiechef.
De regioburgemeester (de burgemeester van de grootste gemeente in de regio) stemt daartoe
af met de burgemeesters in de regio. Bij geschillen over de inzet van de politie die de regio
overstijgen, beslist de minister of degene die hij daartoe gemandateerd heeft. In de regio's
beslist de driehoek over de inzet waarbij de burgemeester een beslissende stem heeft. Het
wetsvoorstel tot wijziging van de Politiewet (30880) wordt aangepast aan het voorgaande.
De organisatie van de politie wordt efficiënter en effectiever.
* De duur van de opleiding van de politie wordt beperkt met behoud van kwaliteit.
* Het kabinet komt met voorstellen tot aanpassing van de Arbeidstijdenwet en de
Landelijke Arbeidstijdenregeling politie die het voor de politie mogelijk maken
eenvoudiger meer ruimte te vinden voor uitvoering van de primaire taken.
* Bureaucratie, overhead en procedures worden teruggedrongen. Er komt meer ruimte
voor het vakmanschap van de politie. Dit leidt tot meer blauw op straat.
Het kabinet komt met een voorstel inzake doorberekening van veiligheidskosten voor
vergunningplichtige commerciële evenementen van incidentele aard.
Er komt een uitbreiding van het dynamische systeem van maximumsnelheden.
De maximumsnelheid op autosnelwegen gaat omhoog naar 130 km/u. Ook op andere wegen
wordt de maximumsnelheid herbeoordeeld. Indien nodig voor de luchtkwaliteit,
geluidsbelasting of verkeersveiligheid geldt een lagere maximumsnelheid.
Zodra de speekseltests naar drugs betrouwbaar zijn, worden deze ingezet om het gebruik van
drugs in het verkeer terug te brengen.
Voertuigherkenning draagt bij aan preventie en vereenvoudiging van opsporing en vervolging
van strafbare feiten en aan de handhaving van fiscale verplichtingen. Hiertoe komt er een
bredere inzet van systemen van automatische nummerplaatherkenning
Het kabinet zal privatisering voorbereiden van voor het gevangeniswezen relevante taken met
het oog op versobering en kosteneffectiviteit. Hierbij betrekt het kabinet de resultaten van de
onderzoeken die in 2005 en 2009 zijn verricht naar de privatisering van het gevangeniswezen
in het Verenigd Koninkrijk.
De informatieveiligheid en bescherming van persoonsgegevens worden verbeterd.
* Voorgenomen maatregelen inzake opslag, koppeling en verwerking van
persoonsgegevens worden zoveel mogelijk voorzien van een horizonbepaling en bij de
voorbereiding nadrukkelijk getoetst aan effectiviteit.
* Het kabinet komt met een voorstel voor een meldplicht voor alle diensten van de
informatiemaatschappij, waaronder de overheid, in geval van verlies, diefstal of
misbruik van persoonsgegevens waarbij alle datalekken worden gemeld aan de
nationale toezichthouder die boetes kan opleggen indien de meldplicht niet wordt
nageleefd.
* Het toezicht op grootschalige informatiseringsprojecten en het oplossen van
automatiseringsproblemen wordt structureel aangescherpt.
Het kabinet komt met een integrale aanpak van cybercrime.
Concept Gedoogakkoord VVD-PVV-CDA 30 september 2010
15
3. Ouderenzorg
Steeds meer mensen worden ouder en blijven langer gezond en dat is mooi. Echter door de
vergrijzing worden steeds meer ouderen vroeg of laat afhankelijk van zorg. Zij vallen terug op
hun sociale netwerken en op collectief georganiseerde zorg. De zorg staat onder druk. De
kosten lopen op en forse personeelstekorten dienen zich aan. We zijn het echter aan de
ouderen die ons land hebben opgebouwd verplicht om zorg te dragen voor een goede oude
dag, voor kwalitatief goede en toegankelijke zorg. Voor een sterke vermindering van
uitdroging, doorligwonden en ondervoeding en voor een einde aan 24-uursluiers. Hiervoor is
een compact kwalitatief programma voor de ouderenzorg samengesteld. We willen (veel)
meer zorgmedewerkers, meer (bij)scholing, meer rechten, meer en betere kwaliteitsnormen,
een sterkere Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ), minder overhead, minder regeldruk,
meer buurtzorg, kleinere zorginstellingen en meer maatregelen tegen ouderenmishandeling.
Binnen de gezondheidszorg verdienen ouderen, langdurig zieken en gehandicapten bijzondere
aandacht. Het gaat om mensen die thuis afhankelijk zijn van zorg of mensen die in
instellingen moeten wonen. De wensen en (on)mogelijkheden van deze mensen en hun
omgeving zijn leidend. Mensen hebben behoefte aan zorg op buurt- en wijkniveau. De
huisarts en de wijkverpleging staan daarin centraal. De schaal van de instellingen moet
terugkeren naar de menselijke maat. De instellingen voor ouderenzorg krijgen meer financiële
ruimte en kunnen weer investeren in kwaliteit van zorg en zorgpersoneel. Instellingen worden
zo gestimuleerd om aan hoge kwaliteitsstandaarden te voldoen. Instellingen die onder de maat
presteren zal de Inspectie hard aanpakken. De rechten van de patiënten in de instellingen
worden uitgebreid.
* Een betere ouderenzorg
Het kabinet streeft naar verbetering van de kwaliteit van de ouderenzorg. Hiervoor is bijna 1
miljard euro vrijgemaakt. De zogenaamde zorgzwaartepakketten, inclusief de opleidingen,
worden kostendekkend gemaakt. Zo krijgen zorginstellingen meer financiële armslag.
Hierdoor kunnen 12.000 extra medewerkers aan het werk voor de dagelijkse verzorging van
onze ouderen en gehandicapten. Daarnaast zal geïnvesteerd worden in de kwaliteit van zorg
en personeel.
* Kwaliteit van instellingen voor ouderenzorg
Om de kwaliteit van de instellingen te verbeteren zal het veld ondersteund worden bij het
opstellen van normen en het uitwisselen van best practices. Intercollegiale toetsing zal
worden bevorderd. Er wordt daartoe een kwaliteitsinstituut opgericht ter ondersteuning van de
instellingen in de ouderenzorg. Normen uit kwaliteitsprogramma's die zich inmiddels
bewezen hebben, zoals onder andere programma tegen doorliggen en ondervoeding, worden
sectorbreed ingevoerd door ze op te nemen in de kwaliteitsnormen van de IGZ. Normen uit
toekomstige nieuwe kwaliteitsprogramma's moeten, zodra zij zich bewezen hebben, ook
onderdeel worden van de kwaliteitsnormen van de IGZ.
* Patiëntenrechten
De rechten van patiënten worden versterkt. Hierbij is het uitgangspunt dat de rechten
individueel afdwingbaar dienen te zijn, maar dat tevens geborgd moet worden dat er sprake is
van redelijkheid en billijkheid bij de uitvoering van deze rechten. Dit wordt geregeld via een
Wet Cliëntenrechten Zorg. Daarnaast komt er voor bewoners van instellingen een specifieke
Zorginstellingen Beginselenwet die concrete rechten voor bewoners van zorginstellingen
Concept Gedoogakkoord VVD-PVV-CDA 30 september 2010
16
regelt zoals het recht om elke dag te douchen en dagelijks desgewenst enige tijd in de
buitenlucht door te brengen.
* Inspectie voor de Gezondheidszorg
Het toezicht op de instellingen voor ouderenzorg wordt anders vormgegeven. Raden van
Bestuur worden expliciet verantwoordelijk en aanspreekbaar op het functioneren van hun
instellingen. De Inspectie voor de Volksgezondheid zal minder papieren verantwoording
vragen en meer inspectie op de werkvloer uitvoeren. (Zware) Sancties volgen bij
geconstateerde onregelmatigheden. De inspectie krijgt naast de reeds bestaande bevoegdheid
van het uitdelen van boetes, ook de bevoegdheid een bevel te geven bij een structurele situatie
van onverantwoorde zorg.
Bij goed presterende instellingen kan worden volstaan met toezicht door de IGZ op het
systeem dat instellingen zelf hanteren voor het bewaken van kwaliteit. Interne systemen van
goed presterende instellingen zorgen voor permanente feed back over de kwaliteit van de
instelling. Klachten kunnen door de instelling zelf worden afgehandeld, bijvoorbeeld door
gebruikmaking van een externe klachtencommissie.
Bij minder goed of slecht presterende instellingen zal de inspectie streng moeten toezien op
de instelling zelf. De inspectie zal inspecteren op de werkvloer, ook via onaangekondigde
bezoeken waarbij bijvoorbeeld mystery guests ingezet kunnen worden.
Naast het reguliere klachtenrecht komt er een mogelijkheid om bij ernstige klachten over
persoonlijke verzorging en persoonlijke bejegening direct bij de IGZ te kunnen klagen. De
inspectie komt bij zeer ernstige klachten onmiddellijk in actie (niet pas bij een structureel
patroon van klachten). Men heeft altijd de mogelijkheid om bij de individueel geschonden
rechten naar de rechter te stappen.
* Buurtzorg
De thuiszorg heeft flinke problemen zoals kwaliteitsverlies, vergrijzing, stijgende kosten en
gebrek aan personeel. Buurtzorg richt zich niet op productie of het aantal uren zorg maar op
duurzame zorguitkomsten: gezondheidswinst, oplossingen voor de cliënt, kwaliteit van leven
en zorgonafhankelijkheid. Een belangrijk deel van de activiteiten van buurtzorg is de
inschakeling van en afstemming met andere zorgprofessionals. De huisarts en de
wijkverpleegkundige zijn hierin de belangrijkste schakels. Hij of zij weet wat er speelt en
houdt alles scherp in de gaten. Buurtzorg is effectiever, het aantal uren per cliënt per jaar is
lager, de doorlooptijd is korter en de hoeveelheid ongeplande zorg is lager. Naast 'beter' is
buurtzorg ook 'goedkoper'.
* Kleinere zorginstellingen
Het kabinet zal bevorderen dat er kleinere zorginstellingen komen. Een optimale
schaalgrootte van zorginstellingen zorgt voor meer efficiëntie, lagere kosten, meer
integraliteit, hogere klanttevredenheid en betere zorg. Het kabinet zal zorgen dat de
schaalgrootte van zorginstellingen optimaliseert. Het ontstaan van zorggiganten wordt
teruggedrongen.
Maatregelen die de kleinschaligheid kunnen bevorderen zijn ondermeer:
* Een zorgspecifieke fusietoets door de IGZ en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa)
voorafgaand aan een eventuele mededingingstoets door de Nederlandse
Mededigingsautoriteit (NMa).
Concept Gedoogakkoord VVD-PVV-CDA 30 september 2010
17
* De bevoegdheid van IGZ om een zorginstelling op te splitsen vanwege
kwaliteitsargumenten. Hiertoe moet de relevante wetgeving (o.a. de Kwaliteitswet, het
rechtspersonenrecht) worden gewijzigd.
* Minder overhead
Het kabinet streeft ernaar de overhead in de gezondheidszorg substantieel terug te dringen.
Daartoe zal een normering per sector worden vastgesteld. In de gezondheidszorg hoort niet
het management maar de uitvoering -en dus de werkvloer- centraal staan te staan. Het moet
mogelijk zijn carrière te maken op de werkvloer. De verpleging en verzorging moeten hun
vak terug krijgen zonder overbodige administratieve belasting. Het kabinet is bovendien
voornemens een experiment met regelarme zorginstellingen te starten. Daartoe zal een
inventarisatie worden gemaakt van regels in de zorg die afgeschaft kunnen worden en
waarvan twijfel is over de noodzaak. De opbrengsten van het terugdringen van de overhead
gaat terug naar de zorginstelling.
* Stop ouderenmishandeling
Het kabinet zal extra maatregelen nemen om ouderenmishandeling tegen te gaan, zoals een
verplichte verklaring omtrent gedrag voor betaald zorgpersoneel.
Er komt een richtlijn ouderenmishandeling.
Het project stop ouderenmishandeling wordt voortgezet.
Er komt een meldplicht voor ouderenmishandeling.
Systeemkeuzes in de AWBZ
* Omschakeling van handelingsfinanciering naar uitkomstfinanciering voor de AWBZ
De huidige wijze van financiering per handeling in de AWBZ wordt veranderd in financiering
op resultaat. Zo komt de behoefte van de patiënt centraal te staan. Dit leidt tot meer innovatie,
minder bureaucratie op de werkvloer (zoals minutenregistraties), betere kwaliteit en meer
doelmatigheid.
* Wettelijke verankering persoonsgebonden budget
Het persoonsgebonden budget (PGB) biedt cliënten een grote keuzevrijheid om de zorg in te
richten zoals zij dat willen. Om dit recht onverkort te handhaven wordt de PGBsubsidieregeling
opgeheven en worden PGB's wettelijk verankerd, met in achtneming van
bestaande financiële kaders.
* Scheiden wonen en zorg
In de AWBZ wordt overgegaan tot het scheiden van wonen en zorg. Hierdoor krijgen
bewoners meer keuzevrijheid. Zorginstellingen zullen zich beter gaan richten op de
woonwensen van cliënten. Ter compensatie van de extra woonlasten, wordt de huidige
intramurale eigen bijdrage verlaagd. Bewoners die de woonlasten financieel niet kunnen
dragen, komen in aanmerking voor de huurtoeslag. Voorwaarde voor de invoering is dat de
achterblijvende partner op woonlasten niet financieel achteruit gaat ten opzichte van het
huidige systeem en er voldoende eenpersoonskamers beschikbaar zijn.
* Overhevelen functies dagbesteding en begeleiding naar de wet maatschappelijke
ondersteuning
De functies dagbesteding en begeleiding kunnen het best dichtbij de cliënt geregeld worden.
Zij passen daarom beter binnen de systematiek van de wet maatschappelijke ondersteuning
(Wmo) dan bij de AWBZ. De gemeente kent deze mensen en hun situatie beter dan de logge
zorgkantoren.
Concept Gedoogakkoord VVD-PVV-CDA 30 september 2010
18
Daarom worden de functies dagbesteding en begeleiding overgeheveld van de AWBZ naar de
Wmo.
* Aansturing AWBZ
Binnen de AWBZ vindt een aantal hervormingen plaats. Verzorging, verpleging, intramurale
geestelijke gezondheidszorg en gehandicaptenzorg blijven onderdeel van de AWBZ.
Momenteel wordt gewerkt met zorgkantoren per regio. Hun taken en de risico's zullen door
de zorgverzekeraars worden overgenomen. Dit zorgt er voor dat patiënten qua medische zorg
nog maar met één loket te maken hebben. Het zorgt voor doelmatigheidsprikkels doordat
zorgverzekeraars de instellingen zullen controleren op efficiency en kwaliteitsverbetering.
Concept Gedoogakkoord VVD-PVV-CDA 30 september 2010
19
4. Financiën
Door de voorgestelde maatregelen stijgt de werkgelegenheid op lange termijn met één
procent. Tot 2015 ligt de groei van de economie en de consumptie lager dan wat we gewend
waren voor de crisis. Dat neemt niet weg dat we nog altijd mogen rekenen op een gemiddelde
economische groei van 1¼ procent. Het totaal van de maatregelen drukt volgens het CPB de
mediane koopkracht met ½%-punt per jaar. Inclusief het basispad resulteert een
koopkrachtdaling van ¼% per jaar. De totale koopkrachtdaling voor werknemers is volgens
het CPB afgerond 0 per jaar.
Begrotingsbeleid
Het kabinet houdt vast aan het trendmatige begrotingsbeleid. De uitgaven en de ontvangsten
worden gescheiden. Alle conjunctuurgevoelige uitgaven worden weer onder de kaders
gebracht. Meevallende rente-uitgaven leiden niet tot extra ruimte. Daarmee kunnen de risico's
voor de overheidsfinanciën beter worden beheerst. Het geeft ook meer zekerheid worden voor
het realiseren van de budgettaire doelstelling. Aan de inkomstenkant wordt via een
inkomstenkader automatische stabilisatie mogelijk gemaakt.
Indien Nederland voldoet aan de medium term objective-doelstelling van het SGP en het
feitelijk EMU (Europese Monetaire Unie)-saldo bij de besluitvorming over de lastenkant in
augustus meerjarig een overschot laat zien dan wordt 50% van het overschot bestemd voor
aflossing van de staatsschuld en zal een lastenverlichting van 50% van het overschot boven de
0% BBP worden gegeven. Het feitelijk EMU-saldo wordt berekend inclusief de
tariefverlaging, rekeninghoudend met toepassing van het vorenstaande en een behoedzame
raming voor het saldo van de medeoverheden.
Ook dragen de begrotingsregels (een nieuwe set zal gepubliceerd worden) bij aan de
beheersing van de begroting. Met het oog op het beperken van risico's worden de
begrotingsregels over het verstrekken van garanties aangescherpt. Belastinguitgaven in enge
zin worden beter gemonitord. Additioneel ingrijpen is vereist wanneer het EMU-saldo zich
niet ontwikkelt in lijn met de afspraken uit het SGP of met budgettaire doelstellingen. Hiervan
is sprake indien het geraamde EMU-saldo 1 procentpunt negatiever is dan het saldopad na
doorrekening van het regeerakkoord.
De belegde ruimte in het Fonds Economische Structuurversterking (FES) van middelen op het
gebied van Verkeer en Vervoer, Ruimtelijke Ordening, Milieu en Duurzaamheid en Kennis en
Innovatie wordt overgeheveld naar het Infrastructuurfonds respectievelijke de departementale
begrotingen. Er vindt deze periode geen additionele voeding plaats van het FES. De
onbelegde ruimte komt ten goede aan de algemene middelen.
Bij de budgettaire verwerking van dit akkoord zijn de bedragen in de financiële bijlage
leidend. Ombuigingen worden geboekt op het betreffende begrotingshoofdstuk;
intensiveringen worden aangehouden in enveloppen op de aanvullende post.
Concept Gedoogakkoord VVD-PVV-CDA 30 september 2010
20
Bijlage I
Verklaring VVD, PVV, CDA
De drie partijen VVD, PVV en CDA verschillen van mening over aard en karakter van de
islam. De scheidslijn zit hem in het karakteriseren van de islam als óf religie óf (politieke)
ideologie.
Partijen accepteren elkaars verschil van inzicht hierover en zullen hier ook op grond van hun
eigen opvattingen naar handelen.
Er is echter veel dat partijen bindt: het sterker, veiliger en welvarender maken van Nederland
is daarbij het gemeenschappelijke doel en uitgangspunt.
Daarom is - met acceptatie van elkaars verschillen van mening en het volledig aan elkaar
gunnen van de vrijheid van meningsuiting over bestaande verschillen van inzicht -
overeengekomen dat de PVV het nader te onderhandelen regeerakkoord op onderdelen zal
steunen vanuit een gedoogpositie. VVD en CDA zullen van hun kant in het overeen te komen
gedoogakkoord wensen van de PVV honoreren.
In zo'n gedoogakkoord zullen in ieder geval de afspraken moeten staan over de invulling van
de maatregelen van de bezuinigingen en harde afspraken over immigratie, integratie en asiel,
veiligheid en betere ouderenzorg waarbij duidelijk is dat voor de PVV de bereidheid tot het
steunen van bezuinigingen gekoppeld is aan de inhoud van de te maken afspraken op het
gebied van immigratie, integratie en asiel, veiligheid en ouderenzorg.
30 juli 2010